تاکید وزیر آموزش و پرورش:

امکانات حوزه کودک محدود و هم‌افزایی دستگاه‌ها ضروری است

وزیر آموزش و پرورش از آمادگی این وزارت‌خانه برای ارایه طرح تشکیل دبیرخانه هفته ملی کودک به هیات دولت خبر داد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اداره‌ کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، نشست شورای سیاست‌گذاری و نظارت هفته ملی کودک صبح روز 11 مهر و در آستانه برگزاری هفته ملی کودک در سالن کنفرانس وزارت آموزش و پرورش و با حضور نمایندگان 21 سازمان و نهاد دولتی و غیر‌دولتی برگزار شد و در آن دکتر علی‌اصغر فانی توسعه‌ی مشارکت و هم‌افزایی در فعالیت‌ها را یکی از سیاست‌های اصلی این وزارت‌خانه در دولت یازدهم برشمرد و تاکید کرد که از این مشارکت، منافع فراوانی به دست می‌آید.

وی منابع مالی و امکانات دستگاه‌ها را محدود دانست و یادآور شد در چنین شرایطی منابع فراوانی نداریم که هر دستگاهی بخواهد برای خودش کار کند و یا حتی برعلیه هم فعالیت کنیم و هم‌افزایی منفی داشته باشیم. کاری که برای تشکیل دبیرخانه دایمی انجام شده است باید به برگزاری پی‌درپی جلسات هم‌فکری منجر شود.

فانی اضافه کرد در این شورا می‌توانیم از فکرهای خوب هم و البته امکانات یک‌دیگر بهره‌مند شویم.
سال گذشته وزیر آموزش و پرورش مسوولیت تشکیل این دبیرخانه را به کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان سپرد و اکنون در آستانه‌ی برگزاری هفته ملی کودک، فعالیت‌های گسترده‌ای در سراسر کشور برای برگزاری برنامه‌های هفته‌ملی کودک با مسوولیت کانون صورت پذیرفته است.

وزارت کشور نیز با ابلاغ نامه‌ای به استانداری‌ها دستور تشکیل جلسات هفته ملی کودک در استان‌ها را با مسوولیت کانون صادر کرد.

بر اساس این گزارش فانی در ادامه این نشست، آموزش و پرورش را طبیعی‌ترین بستر برای فعالیت‌های کودک دانست و خاطر نشان کرد کودکان ایرانی در مدرسه حضور دارند و تابع برنامه‌های مدارس هستند و هیچ دستگاهی در حوزه کودک و نوجوان از اقتدار آموزش و پرورش برخوردار نیست.

رییس شورای سیاست‌گذاری و نظارت هفته ملی کودک، جمع شدن تمامی دستگاه‌ها دور یک میز را ظرفیتی عنوان کرد که از آن باید نهایت استفاده را برای کودکان ببریم.

فانی گفت: تشکیل دبیرخانه در قالب مصوبه‌ی هیات دولت، پشتوانه‌ی اداری و قانونی فعالیت‌ها را بیشتر می‌کند، میزان همکاری‌ها را افزایش می‌دهد و باعث ایجاد هم‌افزایی مثبت می‌شود.

نمایش توانمندی‌ها در هفته ملی کودک

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در ابتدای این جلسه با ارایه گزارشی گفت: امسال برنامه‌های هفته ملی کودک طی روزهای 15 تا 21 با شعار «دنیا با لبخند کودکان زیباست» در سراسر کشور و با مشارکت 21 دستگاه دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود.

علیرضا حاجیان‌زاده اظهار امیدواری کرد با تشکیل دبیرخانه هفته ملی کودک نشست‌های هم‌اندیشی و هم‌فکری بین دستگاه‌ها در طول سال ادامه پیدا کند.

وی گفت از مرداد امسال تاکنون سه جلسه با حضور نمایندگان ارگان‌ها برگزار شده و آن‌ها در هفته ملی کودک توانمندی‌ها و برنامه‌های آینده خود را به مخاطبان معرفی می‌کنند.

مدیرعامل کانون توجه به موضوع آب، محیط زیست و منابع طبیعی، همچنین برگزاری برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان دارای بیماری‌های خاص یا نیازهای ویژه یا کودکان بیمار بستری در بیمارستان‌ها را از جمله برنامه‌های هفته ملی کودک عنوان کرد.

راه‌اندازی آزمایشی فاز اول پرتال جامع کودک و نوجوان و رسانه تعاملی کانون «Iptv»، حرکت قطار کودکی و برپایی غرفه‌ای برای فاجعه منا را از جمله برنامه‌های کانون در هفته ملی کودک برشمرد.

استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌ها

در این جلسه رخساره فضلی مدیرکل دفتر پیش دبستانی معاونت آموزش ابتدایی  وزارت آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به تاریخچه برگزاری هفته ملی کودک و سابقه آن و استفاده از ظرفیت‌های تمامی دستگاه‌ها تاکید کرد و احمد صحت قول دبیر ستاد اقامه نماز سازمان تبلیغات اسلامی نیز اهمیت بالابردن سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان ایرانی را در فضاهای مجازی یادآور شد.

هفته ملی کودک، جشنواره جشنواره‌ها شود

فریدون عموزاده خلیلی رییس هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک ونوجوان با نگاهی تحلیلی و انتقادی خواستار تغییر نگاه تمامی دستگاه‌ها و نهادها نسبت به هفته ملی کودک و برنامه‌های آن شد و گفت: اگر به مساله، نگاه بنیادی نداشته باشیم و تنها به رفع تکلیف و ارایه بیلان فکر کنیم هیچ اتفاق مهمی نمی‌افتد همان طور که بچه‌ها مثلا منتظر چهارشنبه سوری یا جام جهانی فوتبال هستند باید منتظر هفته ملی کودک هم باشند.

این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان با بیان نمونه‌ای از فستیوال ادینبورگ اسکاتلند پیشنهاد کرد تا هفته ملی کودک را با محوریت کانون به جشنواره جشنواره‌ها تبدیل کنیم و آثار برگزیده تمامی این جشنواره‌ها را در حوزه‌ی سینما، تئاتر و کتاب در سطح ملی در آن تبلیغ و ترویج کنیم که کانون می‌تواند این دست‌آوردها را تجمیع کند. همچنین کارناوال‌هایی را با همکاری راهنمایی و رانندگی در سطح کشور برپا کنیم.

نیاز ستادهای استانی به محتوای مناسب

حسین کوچکیان‌فرد رییس اداره سرمایه اجتماعی و امور فرهنگی وزارت کشور نیز در این جلسه به ابلاغ نامه قائم‌مقام وزیر کشور به استانداری‌ها اشاره کرد و در عین حال خواستار ارایه برنامه‌های کامل و خوراک و محتوای مناسب  به این جلسه‌ها از سوی دستگاه‌ها شد.

مخاطب کودک کیست؟

مظفر الوندی رییس مرجع ملی نیز از نمایندگان دستگاه‌ها خواست به تعریف بین‌المللی کودک یعنی زیر سن 18 سال و به رسمیت شناختن این مخاطبان و خواسته‌های آنان توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان این که برنامه‌های فرهنگی و هنری در هر صورت از سوی نهادها برگزار می‌شود، تاکید کرد: مهم این است که حقوق کودک از سوی بزرگان به رسمیت شناخته شود بهتر است در این آیین‌ها مقام‌های کشوری را دعوت کنیم و نهادهای متولی با آن‌ها درباره‌ی حقوق کودک به گفت‌وگو بپردازند.

رییس مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک از برگزاری نشست حقوق کودک سازمان ملل در بهمن ماه امسال خبر داد و گفت در گزارشی که از سوی ایران به این نشست ارایه می‌شود می‌توانیم دست‌آوردها و تلاش‌های نهادهای مسوول در 5 سال گذشته را در این زمینه بازتاب دهیم.

بچه‌ها کانون را دوست دارند

مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی‌هنری معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که چرا بچه‌ها منتظر  هفته ملی کودک نیستند؟ گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های دولتی و بخشنامه‌ای نمی‌تواند جذابیت داشته باشد اگر کانون در این زمینه موفق است به خاطر این است که بچه‌ها، کانون را خیلی دوست دارند به نظرم از این ظرفیت‌ها می‌توانیم برای ایجاد انتظار در خانواده‌ها و کودکان استفاده کرد.

انسجام فکری نیاز حوزه کودک

نوش‌آفرین انصاری رییس شورای کتاب کودک در این جلسه تصریح کرد آن چه که بیش از عمل به آن نیاز داریم فکر است و همه باید دور هم بنشینیم و از همین فردا برای سال 95 برنامه‌ریزی و کار کنیم و به یک انسجام فکری برسیم.

خوراک خوب فراهم است

مهناز مظاهری اسدی معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست جمع شدن نهادهای فعال در این حوزه را در کنار هم شروع خوبی عنوان کرد و گفت: هماهنگی بیشتر ستاد و استان‌ها در طول سال و برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا برنامه‌ها و خوراک خوبی برای استان‌ها فراهم شود.

حوزه کودک به یک هیات دولت نیازمند است

علی زارعان مدیر برنامه کودک شبکه دو سیما نیز گفت: در میان همه‌ی نهادهای فعال در عرصه کودک بسیاری از آن‌ها هم‌گرا، هم‌سو و هم‌تراز نیستند. ما برای حرکت به سوی افقی روشن نیاز به طراحی مجدد داریم به نظر من خیلی از جشنواره‌های فیلم، تئاتر و کتاب می‌تواند تجمیع و در یک نقطه و به یک ساختار و ساماندهی خوب برسند.

وی با بیان این‌که برای رسیدن به راهبردهای نظام در حوزه‌ی افزایش جمعیت باید برای میهمانانِ در راه، در 5 سال و 10 سال آینده برنامه‌ریزی کنیم، خاطرنشان کرد: تنوع موضوع‌های کودک به حدی است که به نظر من باید یک هیات دولت برای کودکان و نوجوانان کار کند. در حال حاضر بین آموزش رسمی و مکمل هم‌گرایی وجود ندارد و شورای هفته ملی می‌تواند این پراکندگی‌ها را هماهنگ کند.

در جلسه شورای سیاست‌گذاری و نظارت هفته ملی کودک همچنین دکتر محمد فاضل مدیرکل دفتر وزارتی و مشاور وزیر و محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، معاونان و مسوولان کانون و نمایندگانی از ریاست‌جمهوری، میراث فرهنگی، شهرداری تهران، سازمان جوانان هلال احمر، انجمن فرهنگی‌هنری تصویرگران کتاب کودک و پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار