به همت خانه‌ کتاب ایران صورت می‌گیرد:

رونمایی از «کتاب‌شناسی کتاب کودک» در هفته‌ی ملی کودک

خانه‌ کتاب ایران همزمان با هفته‌ی ملی کودک، از «کتاب‌شناسی کتاب کودک» رونمایی می‌کند.

مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه‌ کتاب ایران در گفتگو با اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری گفت که روز 18 مهر که به عنوان روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی» نام‌گذاری شده است، از کتاب‌شناسی کودک رونمایی می‌شود.

وی در توضیح این کتاب‌شناسی افزود: این کتاب‌شناسی تمامی آثار منتشرشده در حوزه‌ کودک در سال 92 و سال 93 را در برگرفته است. در همین حال، در بخش اول این کتاب‌شناسی، آثار شاخص کتاب کودک که در جوایز داخلی و خارجی برنده شده‌اند، معرفی شده است.

امسال روزهای هفته‌‌ ملی کودک که از 15 تا 21 مهر برگزار می‌شود، با توجه به نیازها و مسائل کلی این حوزه، به هفت سرفصل نام‌گذاری شده که روز شنبه 18 مهرماه، از سوی شورای سیاست‌گذاری این رویداد ملی به عنوان روز «کودک، کتاب و کتاب‌خوانی» نام گرفته است.

بر این اساس، غلامی جلیسه در ادامه گفت: مخاطبان با مطالعه‌ این کتاب‌شناسی ضمن آشنایی با تمامی آثاری که در ایران طی این دو سال منتشر شده است،‌ با آثار شاخص و ارزشمند برنده جوایز داخلی و خارجی هم آشنا می‌شوند.

وی همچنین خبر داد که قرار است از این پس در پایان هر سال کتاب‌شناسی کتاب کودک آن سال از سوی خانه‌ کتاب ایران منتشر شود.

در همین حال به گفته‌ این مدیر فرهنگی، در سلسله برنامه‌های «عصر کتاب» که به معرفی چهره‌های شاخص حوزه‌ کتاب در ایران می‌پردازد، آیین بزرگداشتی برای نوش‌آفرین انصاری چهره‌ شاخص در حوزه‌ کتاب کودک و استاد کتابداری برگزار خواهد شد.

سلسله ‌نشست‌های نقدوبررسی کتاب کودک در سرای اهل قلم از دیگر برنامه‌های خانه‌ کتاب ایران به مناسبت هفته‌ ملی کودک اعلام شده است.

وی در تشریح فعالیت‌های خانه‌ کتاب ایران در حوزه‌ کودک و نوجوان، به جوایزی چون کتاب سال و کتاب فصل اشاره می‌کند که در حوزه‌های مختلف از جمله بخش کودکان برگزار می‌شود. با این‌حال، مدیرعامل خانه‌ کتاب ایران به بخش بانک اطلاعات کتاب‌های منتشرشده‌ این موسسه اشاره کرده و معتقد است که این مرکز، بزرگ‌ترین بانک اطلاعاتی کتاب کودک ایران را روی وب‌سایت خود به نشانی Ketab.ir دارد.

مدیرعامل خانه‌ کتاب همچنین به انتشار «کتاب فصل کودک و نوجوان» فصل‌نامه‌ تخصصی نقد و بررسی کتاب کودک و نوجوان، و برگزاری نشست‌های رونمایی از کتاب‌های شاخص این حوزه در سرای اهل قلم نیز به عنوان دیگر فعالیت موسسه‌ فرهنگی تحت مدیریتش اشاره کرد.

غلامی جلسیه در ادامه، در تحلیل دلایل و تاثیرات کم‌توجهی متصدیان امر فرهنگ به کودکان گفت: من فکر می‌کنم یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که ما به عنوان متصدیان اصلی و مدیران فرهنگی نتوانسته‌ایم حتی خودمان را خوب معرفی کنیم، ‌یعنی مشکل از مردم و مخاطبان نیست، از ما است.

او همچنین به هفته‌ ملی کودک که از 15 تا 21 مهر به‌طور سراسری در شهرهای ایران برگزار می‌شود، گفت: این قبیل مناسبت‌ها و جشنواره‌ها می‌توانند موج عمومی ایجاد کنند، اما این موج‌ها موقت‌اند. ما باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و فعالیت‌هایی برای این مناسبت‌ها تعریف کنیم تا بتوانیم از این موج به نحو شایسته‌تری در کل سال استفاده کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.