ربیعی:تصویب 5 هزار میلیارد تومان در شورای پول و اعتبار در بخش مسکن

وزیر تعاون و کارو رفاه اجتماعی گفت:900 هزار مسکن مهر تحویل داده شده و البته 5 هزار میلیارد نیز در شورای پول و اعتبارات برای مسکن تصویب و اختصاص داده‌ایم که مسکن اجتماعی و حمایتی نیزاز آن برخوردار می‌شوند.

لزوم ایجاد تعاونی در مشاغل حمایتی
به گزارش خبرنگار حوزه رفاهی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوانعلی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه مراسم همایش بین‌المللی مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در بخش اشتغال اظهار کرد: جلسات متعددی‌را به منظور پاسخگویی بخش‌های کوچک و متوسط در تعاونی‌ها و تاتمین اشتغال‌ها تا سه و چهار سال آینده برگزار کرده‌ایم و البته در بخش مشاغل خرد و حمایت نیز برنامه‌هایی را داریم که البته این بخشی از برنامه‌های دولت در بخش اشتغال محسوب می‌‌شود. 

وی افزود: تولید و اشتغال از مهمم‌ترین برنامه‌های دولت است. 

 وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه می‌توانیم از ظرفیت‌های اس امی‌ها و مشاغل خود استفاده بهتری داشته باشیم تصریح کرد: در مشاغل خرد و حمایتی باید به سمت و سوی بهتری حرکت کنیم که از جمله این مشاغل گردشگری است و با استفاده از گردشگری در ایران می‌توانیم نتایج مطلوبی را کسب کنیم. 

ربیعی اضافه کرد: کارهای مطالعاتی در بخش مشاغل حمایتی باید به گونه‌ای پیش برود تا بتوانیم از ظرفیت روستا‌ها که از چنین امکاناتی برخوردارند استفاده کنیم به طوری که روستا‌ها با ایجاد تشکل‌ها و استفاده از وام با بهره ۴ درصد از صندوق کارآفرینی می‌توانند این مشاغل را ایجاد کنند البته باید گفت در حوزه زعفران، در خراسان جنوبی شاهد موفقیت بودیم و همچنین در حوزه کفش نیز عملکرد مطلوبی داشتیم به طوری که ۱۵ هزار شغل ایجاد شده است و ۸ استان نیزمطالعاتی موردی انجام می‌شود. 

وزیر تعاون و کار و امور اجتماعی در ادامه گفت: این طرح‌های مطالعاتی بهتر از در ۳۰ استان انجام شود تا طرح مشاغل اجتماعی کوچک و خرد به نحو مطلوب پیش رود. 

ربیعی در ادامه اضافه کرد: ایجاد زنجیره با بازار فروش در طرح تعاونی‌های مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است و البته در این زمینه با شرکت‌های بزرگ در حال مذاکره هستیم. 

وی با اشاره به اهمیت تعاونی‌ها در بخش اشتغال گفت تعاونی‌ها می‌توانند نقش مهمی در اشتغال داشته باشند و البته باید در این زمینه سیاست‌گذاری اشتغال را دنبال کنیم و به تقویت ارتباط تعاونی‌ها با فنی و حرفه‌ای و صندوق‌ها برای استفاده از تسهیلات اعتبارات بپردازیم. و به حوزه کارآفرینی و مشاغل پشتیبان نیز اهمیت می‌دهیم و وام‌هایی را برای آن نیز در نظر می‌گیریم. 

ربیعی با بیان اینکه در بخش مسکن موفقیت‌هایی کسب کردیم اضافه کرد: یک میلیون وچهارصدهزار مسکن مهر در حوزه تعاونی‌ها داریم که خوشبختانه با همکاری وزیر راه و شهرسازی موفق به تحویل ۹۰۰ هزار مسکن مهر شده‌ایم که باقی‌مانده نیز در سال ۹۵ تحویل داده می‌شود. 

وزیر تعاون و کار ورفاه اجتماعی با بیان اینکه مذاکراتی با وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد تعاونی در مسکن حمایتی و اجتماعی نیز داشته‌ایم تصریح کرد: براساس این مذاکره قرار است که در بخش مسکن حمایتی و اجتماعی نیز مشارکت تعاونی‌ها را نیز داشته باشیم به طور مثال در بخش مسکن کارگری با همکاری اتحادیهٔ تعاونی‌های مسکن کارگری در بخش بازنشستگی با کمک صندوق بازنشستگی و خانه‌های نیمه ساخته را با همکاری تعاونی‌ها در بخش مسکن حمایتی و اجتماعی داشته باشیم. 

وی ادامه داد: همکاری‌هایی با وزارت شهرسازی نیز با بخش معلولان داشته‌ایم که این مهم در بخش حمایتی معلولان بوده و سازمان‌های متولی از جمله کمیته امداد و بهزیستی مشارکت داشته و در سال ۹۵، ثمره آن را خواهیم دید. 

ربیعی با اشاره به اهمیت مطالعه در طرح مسکن اجتماعی تاکید کرد: مطالعات در طرح مسکن اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است تا این طرح نیز به سرنوشت طرح‌های دیگر دچار نشود که در این خصوص جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم. و در شورای پول و اعتبارات نیز ۵ هزار میلیارد تومان برای مسکن اختصاص دادیم که مسکن حمایتی و اجتماعی نیزبرخوردار می‌شوند. 

لزوم ایجاد تعاونی در مشاغل حمایتی

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش بین‌المللی مزیت‌ها و ظرفیت‌های تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و اجتماعی با اشاره به ناکارآمدی و نارسایی در بخش تعاون اظهار کرد: در بخش تعاون با نارسایی و ناکارآمدی مواجه هستیم که این امر زمینه نیاز دانش در بخش تعاون را می‌طلبد. 

وی افزود: در بخش تعاونی‌ها دانش عملیاتی کمی تولید کردیم و متأسفانه رشته تعاون در دانشگاه‌ها در حال تعطیلی است. 

ربیعی با اشاره به آماری از پایان‌نامه‌های بخش تعاون اضافه کرد: ۳۰۶ پایان‌نامه درباره تعاون در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری داریم که البته باید در نظام آموزشی دانش تعاون را ارتقاء دهیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ارتباط دانش، تولید و سیاست‌گذاری اجرا را باید در تعاونی‌ها احیا کنیم و در این زمینه نیازمند اتصالات عمیقی برای ارتقای کارکرد تعاونی‌ها هستیم. 

وی با بیان اینکه رکود و تحریم‌های ظالمانه را در چند سال اخیر تجربه کرده‌ایم، تصریح کرد: متأسفانه تحریم‌های ظالمانه و رکود که بر کشور حاکم بوده است مشکلات متعددی را ایجاد کرده که خوشبختانه در حال خروج از آن هستیم اما این مشکلات را می‌توان با ایجاد اشتغال در بخش تعاونی‌ها رفع کرد. 

ربیعی با اشاره به محور اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد: تبادل دانش، دستاورد‌ها و تجربیات از جمله محورهای اصلی این همایش است که در این راستا چالش‌های پیش روی تعاون را برطرف کنیم و البته یکی از مسائل مهم در بخش تعاونی‌ها گونه‌شناسی و گسترش آن در ایران است و اینکه در چه مناطقی می‌توانیم تعاونی‌ها را گسترش دهیم و آن‌ها را احیا کنیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اهمیت احیای تعاونی‌ها افزود: در چند سال گذشته جهت‌گیری‌هایی را در بخش تعاون داشتیم که یکی از آن‌ها جهت‌گیری سهام عدالت بود که البته ناقص ماند، از این رو باید گونه‌های جدید را پیدا کنیم و درصدد احیای آن برآییم و هر جایی که به کار و اشتغال نزدیک شویم، نقش تعاونی‌ها پررنگ‌تر خواهد بود. 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اتصالات بخشی تعاونی‌ها تصریح کرد: دانش و حفظ روح انعطاف در تعاونی‌ها که قابلیت استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها را افزایش می‌دهد، از جمله نکات مهم محسوب می‌شود که باید به آن توجه کنیم. 

ربیعی افزود: اتصالات عمودی و افقی در بخش تعاونی‌ها که از آن با عنوان تعاونی در تعاونی یاد می‌کنیم نیز از دیگر نکات مهم محسوب می‌شود. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تعاونی‌ها در سراسر کشور با مردم در ارتباط هستند، تصریح کرد: ۴۰ میلیون ایرانی از طریق تعاونی‌های مختلف از جمله کارگری، فرهنگی، کارمندی با تعاونی‌ها در ارتباط هستند که این اهمیت حضور تعاونی‌ها را نشان می‌دهد. 

وی از اهمیت سبد کالا یاد کرد و گفت: دولت تدبیر و امید سیاست مبارزه با فقر غذایی را در پیش گرفت که از جمله سیاست‌های مهم برای رفع فقر محسوب می‌شود. 

ربیعی با اشاره به اهمیت تشکیل اتحادیه‌ها و اتاق‌های تعاون در استان‌ها ادامه داد: باید از منبع عظیم تعاونی‌ها در استان‌ها بیشتر استفاده کنیم و از دیگر نکات مهم در بخش تعاونی‌ها تمرکز بر تعاونی‌های موفق است تا بتوانیم تولید را افزایش دهیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید شیوه ترویج را تغییر دهیم افزود: ترویج گذشته از این در رادیو و تلویزیون مطرح می‌شد که البته ناکارآمد نبوده اما باید به سمت مطالعه و ترویج مطالعه در روستا‌ها و شهرهای استان‌ها باشیم که این امر می‌تواند در استفاده از ظرفیت و قابلیت تعاونی‌ها کارآمد باشد و باید ترویج را به سمت محلی‌گرایی ببریم. 

ربیعی با بیان اینکه حمایت‌های حقوقی و قانونی از تعاونی‌ها بسیار بااهمیت است، تصریح کرد: با حمایت‌های حقوقی و قانونی می‌توانیم از ظرفیت‌های بخش تعاون استفاده بیشتری داشته باشیم و جهت‌گیری‌ها را در این سمت تغییر دهیم که البته رئیس جمهور نیز بر سند توسعه تعاون تأکید داشتند تا در بخش تعاونی‌ها روند رو به رشدی را شاهد باشیم. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کم بازده بودن بنگاه‌های بزرگ اضافه کرد: شاهد شغل‌های ۱۲ میلیارد تومانی و ۳. ۵ میلیاردی در برخی از پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها بودیم که این رقم می‌تواند با گسترش تعاونی‌ها به ۳۰ میلیون کاهش پیدا کند چرا که باید روند و جهت‌گیری را به سمت بنگاه‌های کوچک و اشتغال‌های بزرگ پیش ببریم و تجربه نشان داده که بنگاه‌های بزرگ بازدهی قابل توجهی نداشته است. 

ربیعی ادامه داد: باید به سمت توسعه تعاونی‌ها پیش برویم و البته گزافه نگفته‌ایم که توسعه را می‌توان به معنای نشاط و بهبود زندگی معنا کرد تا مردم معنای دقیق توسعه را با این مفاهیم تجربه کنند. 

وی با اشاره به آمار ایجاد شغل در سال ۹۳ افزود: باید ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کنیم که دولت در سال ۹۳ با ایجاد ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار شغل موفق بوده اگرچه برخی این آمار را رد کرده‌اند اما این آمار حقیقت دارد و دولت در این زمینه موفق بوده است. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: معاون توسعه و کارآفرینی و اشتغال خالص شغل را ۴۰۰ هزار شغل اعلام کرده بود که اگر نسبت شغل رسمی و غیررسمی است را در نظر بگیریم این آمار حقیقت دارد. 

ربیعی در ادامه گفت: ‌ باید به سمت مشاغل حمایتی در بخش تعاونی‌ها حرکت کنیم که یکی از مهم‌ترین این مشاغل گردشگری محسوب می‌شود و صندوق توسعه کارآفرینی و امید و فنی حرفه‌ای نیز آمادگی خود را برای وام و آموزش‌های لازم اعلام کرده‌اند تا گونه‌های تعاونی قابل احیا ایجاد شود. 

وی با بیان اینکه در بخش مسکن موفقیت‌هایی را شاهد بودیم، تأکید کرد: ۹۰۰ هزار مسکن تحویل داده شد که این نشان از عملکرد خوب تعاونی‌ها در بخش مسکن است. 

ربیعی در پایان گفت: تبادل دستاورد‌ها، دانش و تجربیات از جمله اهداف این همایش محسوب می‌شود تا بتوانیم چالش‌های پیش روی تعاونی‌ها را برطرف کنیم. 

انتهای پیام/
برچسب ها: تعاونی ، ربیعی ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار