درآمدهای نفتی سال 95 چقدر واقعی است؟

دستيار رئيس موسسه بانك توسعه آسيايی (ADBI) در توكيو احتمال تحقق درآمدهای نفتی سال آینده را تشریح کرد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛فرهاد تقی‌زاده حصاری در باره پیش‌بینی خود از میزان تحقق درآمدهای نفتی در نظر گرفته شده در بودجه سال 95، گفت: آن‌طور که در خبرها اعلام شده، وزارت نفت تعهد کرده است که در سال آینده، 22 میلیارد دلار به عنوان درآمد نفتی در اختیار دولت قرار دهد. من آمار دقیقی از رقم قیمت نفت در بودجه سال آینده ندارم اما با یک ضرب و تقسیم می‌توان به قیمت 45 دلار برای هر بشکه نفت رسید که با توجه به قیمت نفت در بازارهای جهانی، می‌توان گفت که رقم واقع‌بینانه‌ای است.

به گفته وی، در سال جاری و سال آینده در بازار جهانی نفت، به دلیل مازاد عرضه‌ای که از جانب اوپک و تولیدکنندگان آمریکای شمالی وجود دارد و در عین حال به دلیل کند شدن رشد اقتصادی از جانب کشورهایی مانند چین، برزیل، روسیه و منطقه يورو نمی‌توان انتظار افزایش قابل توجهی در قیمت نفت را داشت.

آن‌طور که این اقتصاددان بیان کرده است، با توجه به رونق بازار سرمایه در برخی کشورهای غربی مثل آمریکا و احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا و به دنبال آن در اتحادیه اروپا و ژاپن، در سال آینده بازارهای کالا مثل بازار نفت، مامن مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های سفته‌بازی نیستند.

تقی‌زاده تاکید کرد: این مسئله مزید بر علتی است تا قیمت نفت به صورت معناداری حداقل در آینده نزدیک افزایش نیابد. هرچند که جای خرسندی است که مدیران سازمان برنامه‌ریزی پیش‌بینی واقع‌بینانه‌ای از آینده بازار انرژی داشته‌اند. به نظر می‌رسد که درآمدهای نفتی را نیز بر اساس همین پیش‌بینی‌های صحیح در بودجه سال آینده یعنی سال 95 در نظر گرفته‌اند. این مساله کمک می‌کند تا اقتصاد کشورمان مانند دوران قبل گرفتار مشکلات کسری بودجه و به دنبال آن، تورم ناشی از کسری بودجه نشود.
منبع:
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار