آب های زیر زمینی در خطر نابودی/ احیای طرح تعادل سازی نیازمند تامین اعتبار

تداوم خشکسالی و کاهش روان آبها در سال های اخیر و روند رو به رشد برداشت از آب های زیرزمینی هم اکنون ایران را با بحران از دست دادن سفره های زیرزمینی رو به رو کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،آب های زیرزمینی به عنوان یکی از منابع اصلی آب برای شرب در سرتاسر دنیا به حساب می آید.

کشور ما نیز با قرار گیری 85 درصد از مساحت خود در اقلیم خشک،افزایش جمعیت و کاهش 13 درصدی بارندگی ها در بلند مدت به مسیر استفاده از آب های زیرزمینی شتاب داده تا جایی که بر اساس اعلام مسئولین امر 55 درصد آب مصرفی ایران از منابع زیرزمینی تامین می شود. 

آب های زیرزمینی در دو لایه استاتیک و دینامیک ذخیره می شود که برداشت از لایه دینامیک با بارش باران در کوتاه مدت قابل جبران بوده اما جایگزینی آب لایه استاتیک به آسانی امکان نیست.  
حمید چیت‌چیان وزیر نیرو آمار برداشت از آب سفره های زیرزمینی را از کل 500 میلیارد متر مکعب ذخایر استاتیک 110 میلیارد متر مکعب طی 40 سال اخیر عنوان کرده که نهایتا منجر به 5.7 میلیارد متر مکعب بیلان منفی در آب های زیرزمینی شده است. همراه شدن این میزان برداشت با وجود 300 هزار حلقه چاه غیر مجاز در کشور کنترل برداشت ها را مشکل ساخته است.

در پی اعلام این آمارها وزارت نیرو به عنوان متولی امر به دنبال اجرایی ساختن طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرمینی از طریق مسدود سازی چاه های غیر مجاز،نصب کنتورهای هوشمند،عدم صدور پروانه جدید برای حفر چاه و مقابله با اضافه برداشت ها از چاه های مجاز دنبال می کند. 

گفتنی است برای اجرا این طرح تا کنون 15 پروژه تعریف شده که این تعداد 11 پروژه مربوط به وزارت نیرو،3 پروژه مربوط به جهاد کشاورزی و 1 پروژه برای سازمان زمین شناسی است که در صورت تامین اعتبارات مخصوص به خود در راستای حفظ آب های زیرزمینی تلاش می  شود اما اظهارات اخیر رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نشان از عدم تخصیص مناسب منابع داشته است. 
 
بر اساس این برنامه در مرحله نخست اجرای این طرح در مدت 5 سال آینده نباید وضعیت منفی در دشت های کشور وجود نخواهد داشت و پس از 15 سال بعد به سطح ایستایی اولیه خواهیم رسید. 
در این میان تشکیل جلسات منظم شورای عالی آب و مسدود سازی حدود 8 هزار چاه غیرمجاز دو سال گذشته نشان از جدیت دولت یازدهم برای جبران کسری موجود دارد. 

اهمیت حفظ و نگه داری آب برای نسل های آینده بر کسی پوشیده نیست بر همین اساس باید به دنبال راه حل های دیگر همچون نگاه جدید حقوقی به مساله آب ،تصفیه فاضلاب ها و تزریق پساب آنها به آب های زیرزمینی ،همکاری وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست به عنوان ارگان های مرتبط با موضوع در کنار طرح احیا و تعادل سازی آب های زیرزمینی می تواند برای بهبود شرایط  آب زیر زمینی دنبال شود. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۴ شهريور ۱۳۹۵
سلام آب باران زماني آبهاي زير زميني رو پر ميکنه که در اطراف شهر ها ارتفاعات رو با بتن اينا بپوشونن بعد با پاشيدن قير بر روي بتن وکشيدن حصار بتني دور ارتفاعات و اننقال آب باران توسط کانال به مکان مورد نظر مثلا کشيدن کانال به سدها و هر مکان دلخواه ديگري ميشه آب هاي زير زميني رو براحتي پر کرد اين تنهاترين روشه اين روش صد در صد نتيجه ميده کار سختي هم نيست با کم مصرف کردن اصلا کاري نميشه کرد تغذيه مصنوعي هم به اين ميگن نه آب رودخانه اي رو که پشت سد ها ذخيره ميکنن.
آخرین اخبار