دهه هفتاد عمر سرباز ویتنام با دیپلماسی سپری ‌می‌شود؟

جان کری که به عنوان اولین شاهد نظامی جنگ ویتنام در جلسه 1971 سنا حضور یافت امروز علیه سیاست‎های آن روز سنا سخن می‎گوید.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، به گفته خود آمریکایی‌ها "قهرمان جنگ ویتنام" یا همان جان کری خودمان که به عنوان اولین شاهد نظامی جنگ ویتنام در جلسه 1971 سنا حضور یافت و با اینکه نگاه‌ها به سوی این مرد نگاهی مثبت و ستایشگرانه بود، تا حدود ی علیه این مجلس گفت.

سال‌ها بعد، مذاکرات هسته ای با ایران...

کری این بار در حالی از وین باز گشت که می دانست تا توضیح ندهد ستایشی در کار نخواهد بود!

انوذنو

کری در حالی به واشنگتن باز گشت که در دلش قند آب می کردند حتما تاریخ تکرار شده و از او اسطوره ای دیگر خواهند ساخت!

اوباما که در طول مذاکرات تلفن از دستش نمی‌افتاد و کری را ساپورت می‌کرد نیز با پایان برجام هر دو در یک خط قرار گرفتند تا بتوانند نگاه خریدارانه کنگره و سنا را داشته باشند و شاید یکی از تلفن‌های نیمه شبی که اوباما با حوصله تمام به آن پاسخ داد تلفن معروف کری به کاخ سفید بود که گفت : الو، ما به توافق رسیدیم!

کری خوشحال بود اما تماس وی با واشنگتن، اوج بازی جسورانه‌ای بود که او از زمان انتخابش به عنوان دیپلمات ارشد این کشور در سال 2013 درگیر آن شده بود. به گفته آن دسته از مقامات آمریکایی که حوادث آن لحظه را بازگو کردند هیچ تشویق، تمجید یا تبریکی در میان نبود. بلکه اوباما می دانست برای قانع کردن اعضای بدبین کنگره و نیز هم پیمانان نگران آمریکا در اسرائیل و جهان عرب، ماه ها کار دشواری در پیش رو قرار دارد.

انوذنو

جان کری در یادداشتی ادعا محور پس از بازگشت از وین نوشت: وقتی رئیس‌جمهور اوباما روی کار آمد با ایرانی مواجه بود که به چرخه سوخت هسته‌ای دست یافته بود، تأسیسات مخفیانه غنی‌سازی در داخل کوه احداث کرده، در میانه راه نصبِ تقریباً ۲۰ هزار سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم قرار داشت و در در حال ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته و یک رآکتور آب سنگین با قابلیت تولید پلوتونیوم سطح تسلیحاتی بود.

کری جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای حاصل شده در شهر وین اتریش را بهترین راه برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات ادعایی اتمی و "تنها گزینه ماندگار و بادوام" برای نیل به این هدف عنوان کرد.

آقای وزیرخارجه به واشنگتن بازگشت و می دانست که برخی سناتورها که حتی متن برجام را نخوانده برایش متن های طولانی تری را سر هم کردند تا هم اورا بکوبند هم برجام را. از این رو همه این ها باعث شد اظهاراتی با مصرف داخلی و چاشنی توهم از سوی وی مطرح شود ... دو تا او بگوید و چهارتا نمایندگان!

البته اولتیماتوم‌ها پیش از بازگشت به جان کری قصه ما داده شده بود؛ رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای از وزیر امور خارجه این کشور خواست تا با یک توافق هسته‌ای بد با ایران از وین به واشنگتن بازنگردد.

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در یکی از جلسات ابتداعی استماع که وزرای خارجه، انرژی و خزانه داری حضور داشتند، گفت: ایرانی‌ها شما را سرکیسه کردند؛ برای من باور کردنی نیست که تحریم‌هایمان علیه موشکهای بالستیک ایران را هم لغو کردید.

کری که خود در گذشته سناتور بوده است فکر نمی کرد کار به جایی برسد که حتی یکی از نمایندگان نتواند شب بخوابد و این بی خوابیش را متوجه او بداند، سناتور ریچ در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا خطاب به جان کری و همراهانش گفت: آقایان، سر شما در مذاکرات کلاه رفته است این مسئله دشواری است، آنقدر که نمی توانم بار آن را به دوش بکشم و شب ها بخوابم !

این وزیر خارجه که نسب او به خانواده‌های مخوف آمریکا در تجارت تریاک می‌رسد به خوبی می دانست که ایران واقعی و ایرانیان آن چیزهایی نیستند که در فضای دیپلماسی آمریکا مطرح می‌شود بنابراین آمریکا و 1+5 به این توافق نیاز داشتند، تاثیر ایران بر منطقه و شکست پروژه‌های تروریستی آمریکا در خاورمیانه که توسط اتاق فرمانهای لندن و واشنگتن اداره می شود موضوعاتی است که باعث می‌شود کری به خوبی درک کند با ایران نمی شود همچون لحن آقایان در کنگره و سنا صحبت کرد بنابراین او برجام را توافق خوب می داند و قطعا دلش می خواست بر سر این سناتور ها فریاد بزند.. آااااقایان سطح توقع خود را پایین آورید، صحبت در مورد ایران است!

انوذنو

جیمز ریش، سناتور جمهوری خواه نیز گفت: هر کسی که اعتقاد دارد این توافق نامه، توافقی خوب است، در واقع به خیل ساده لوح ترین مردمانی که روی زمین زندگی می کنند، ملحق شده است.

کری که کم حرص نخورد در این جلسات استماع و بررسی رد برجام تسبیح به دست گرفت تا شاید اعصابش کمی آرام شود البته دلیل این حرکت مشخص نیست.

انوذنو


اما.. به توپ بسته شدن کری به نقد برجام و اظهار نظرات تند تیز پیرامون آن ختم نشد، و کار به جایی رسید که گویا سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل گذشته از برجام  تحمل جان کری را نداردف او طی اظهاراتی ضمن ابراز انزجار از توافق هسته‌ای ایران، خواستار استعفای جان کری از سمت وزارت امور خارجه شد.
 
 وی در این باره گفت:‌  من به جان کری وزیر امور خارجه پیشنهاد می‌کنم استفعا دهد. بهترین چیزی که می‌توانیم امید داشته باشیم این است که دنیا برای 16 ماه به خواب رود زیرا وضعیت آن بهتر نخواهد شد.بیشتر

اما نکته به جایی است، در کنار برجام سرانجام کری این سرباز باقی مانده از جنگ ویتنام چه خواهد شد؟! آیا با نشان افتخار به خانه رفته و استراحت خواهد کرد و یا دهه هفتاد خود را باز هم در دیپلماسی به سر خواهد برد؟

غتلرتلر

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار