ستاری:ماندگاری نخبگان در کشور نیازمند ایجاد زیست بوم کارآفرینی است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایجاد زیست بوم کارآفرینی و زمینه سازی برای اشتغال نخبگان و جوانان فارغ التحصیل در شرکت های خودشان را تنها راه ماندگاری آنان در کشور دانست.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سورنا ستاری در نشستی با رییس و جمعی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اقتصاد کشور به سمت بکارگیری جوانان تحصیلکرده روی آورده است، به طوری که بخشی از این جوانان در شرکت های استارتاپ خود مشغول فعالیت هستند و برخی از این شرکت ها توانسته اند درآمد بالایی کسب کنند.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال و زمینه سازی برای کارآفرینی نیازمند اصلاحات عمیق فرهنگی در حوزه اقتصاد است که بیش از 100 سال مبتنی بر درآمدهای نفتی اداره شده است.

ستاری با بیان اینکه تفکر در اقتصاد دانش بنیان، نگرش جدیدی است که به مرور و آهستگی در حال شناخته شدن است، افزود: این تفکرات جدید از جمله این که دانشگاه ها درآمدزا هستند و محل هزینه نیستند، دارایی های اصلی یک کشور نیروی انسانی آن است و لزوم اصلاح اقتصاد خام فروشی، همگی تفکراتی هستند که نیازمند فرهنگ سازی و ایجاد باور در جامعه هستند که به کمک همه ستادها و سازمان ها تحقق می یابد.

وی همچنین با اشاره به رتبه پنجم ایران در تربیت فارغ التحصیلان فنی و مهندسی، به جایگاه قابل توجه ایران در تولید فناوری حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: بیشترین شرکت های دانش بنیان کشور در حوزه زیست فناوری و تجهیزات پزشکی هستند که این امر نشان دهنده ظرفیت بالای کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان از محل سلامت است.

** اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد جوانان
نایب رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد جوانان است و بر دارایی های فیزیکی مبتنی نیست، فکر، ایده، خلاقیت و فناوری اساسی ترین پایه های این اقتصاد هستند.

وی همچنین به همکاری فناورانه با کشور روسیه در قالب کمیته فناوری اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار این کمیته در سطح بالایی از مقامات دو کشور ایجاد شده و برای نخستین بار است که در این سطح، روابط میان دو کشور بر مبنای فناوری پیش می رود.

** حرکت معاونت علمی در مسیر تحقق دستیابی به قله علم و فناوری
در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدمهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به همفکری مجلس و دولت در حمایت از شرکت های دانش بنیان، ایده های خلاقانه و فناورانه گفت: بخش عمده ای از تحقق دستیابی به قله علم و فناوری در سند چشم انداز، به دانشگاه ها برمی گردد؛ معاونت علمی و فناوری به خوبی در این مسیر حمایت های لازم را انجام داده است.

وی با اشاره به ضرورت رساندن ایده به بازار گفت: اصل کار فناوری تبدیل ایده به محصول قابل عرضه در بازار است و این هدف با تلاش معاونت علمی و زیرمجموعه هایش شکل عملیاتی به خود گرفته است.

زاهدی از اعلام آمادگی مجلس با دولت برای همکاری در حوزه فناوری خبر داد و گفت: آمادگی داریم در بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه، احکامی را در مورد حمایت از پارک های علم و فناوری بیاوریم، اما این احکام با همکاری معاونت علمی و فناوری باید طوری باشد که موجب جهش و رشد قابل توجه کشور در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مبتنی بر دانش شود.

منبع :ایرنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار