طبق قانون برنامه پنجم سالانه باید 10 درصد از بافت فرسوده نوسازی شود

طبق قانون برنامه پنجم سالانه باید 10 درصد از بافت فرسوده نوسازی شود اما با گذشت 5 سال از این برنامه کمتر از 10 درصد نیز بهسازی نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اردلان سرپرست دفتر کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سومین همایش معلولیت حوادث طبیعی بیان کرد: یک همایش می‌تواند به کمپین ملی و پس از آن به صورت برنامه اجرایی در بیاید تا بتواند شاخص ها را به طور مناسبی تغییر دهد.

وی افزود: از همان ابتدا مصوب شد تا قطعنامه کمیته ملی پیشگیری از معلولیت و حوادث طبیعی تشکیل شود، حدود 20 سازمان عضو این کمیته هستند و بیش از 30 برنامه خوب و در سطح کشور به مرحله اجرا رساندند.

اردلان ضمن اشاره به اینکه در این سالهای ظرفیت‌سازی صورت گرفته عنوان کرد: امیدواریم تا دو سال آینده بتوانیم ارزیابی کنیم که مسئولان و سازمان‌ها چقدر برای حوادث طبیعی آماده‌اند.

لطیفی معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه انتظار می‌رفت که معلولان حضور پر رنگ‌تری در این همایش داشته باشند اظهار کرد: اقدامات انجام شده در طی این سالهای نتیجه بخش بوده است .افرادی معتقدند که از حادثه یا بلایی که در جهان وجود دارد 34 مورد آن در ایران اتفاق می‌افتد اما مطابق با تحقیقاتی که انجام دادند این گفته درست نیست .

وی ضمن اشاره به یکی از سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقدامات غیر اصولی ما از حوادث بلا می‌سازد، اذعان کرد: زلزله‌هایی که در ایران اتفاق می‌افتد در سراسر دنیا نیز دیده می‌شود، آن هم بدون اینکه تخریب و آسیب قابل توجهی برساند، عدم آشنایی ما نسبت به بیرون آوردن و نجات دادن افراد منجر به معلولیت می‌شود.

لطیفی ادامه داد: 72 هزار هکتار بافت فرسوده داریم که سه هزار هکتار آن در ایران است و 260 هکتار واحد مسکونی در این منطقه وجود دارد و همچنین تقریبا یک میلیون و 100 هزار نفر در این بافت زندگی می‌کنند.

وی با مروری بر حوادث در سال اخیر اضافه کرد: در حادثه بوشهر 36 نفر کشته و 9 نفر معلول به همراه داشت در زلزله بم نیز 25 تا 50 هزار نفر معلول داشتیم .

معاون بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه زلزله به خودی خود  نمی‌تواند با این شدت آسیب ایجاد کند گفت: طبق قانون برنامه پنجم سالانه باید 10 درصد از بافت فرسوده نوسازی شود اما با گذشت 5 سال از این برنامه کمتر از 10 درصد نیز بهسازی نشده است که با همین اعتبارات و امکانات می‌توانستیم حدود 40 درصد بهسازی انجام دهیم .

وی ضمن مهم خواندن شناسایی خطر و آسیب‌ها بیان کرد: باید اراده‌ای وجود داشته باشد تا بتواند از خسارات زلزله به نحو احسن پیشگیری کند . ما نیز با سازما‌ن‌های ذیربط توافق کرده‌ایم که در حوادث طبیعی حتی اگر یک ساختمان ترک برداشت جزو خسارات حساب کنیم.بدین ترتیب در بخش روستایی 5میلیون وام بلاعوض و 20 میلیون وام با کارمزد 5 درصد و در بخش شهری 6 میلیون وام بلاعوض و 30 میلیون وام با کارمزد 5 درصد برای نوسازی ارائه دهیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد:مدیریت معلولان برای مضاعف نشدن مشکلات آنها و عدم معلولیت افراد سالم از جمله مشکلاتی است که باید به آن رسیدگی شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار