جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی امکان برند‌سازی تولیدات داخلی را ایجاد می‌کند

جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی که بر پایه تاکیدات مقام معظم رهبری بر استقلال فرهنگی و اقتصاد مقاومتی شکل گرفته، امکان برندسازی و نشان‌سازی برای تولیدات داخلی را ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست خبری اولین جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی و رویدادهای ترویج کتابخوانی با رویکرد پایتخت روستاها و عشایر دوستدار کتاب که امروز در سالن اجتماعات خانه کتاب برگزار شد، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت ارشاد در دوره جدید این بوده که در حوزه مصرف فرهنگی باید اتفاقاتی بیفتد یعنی در حالی که دغدغه‌های تولید توزیع و ترویج باید جدی‌تر دنبال شوند دغدغه‌ اصلی ما مصرف فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: افزایش محصولات فرهنگی در سبد کالا و افزایش درصد مصرف فرهنگی اقشار مختلف جامعه یکی از اهداف تعریف مصرف فرهنگی به عنوان مهمترین دغدغه وزارت ارشاد است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ارتقای ذائقه کیفی مصرف‌کنندگان را یکی دیگر از اهداف وزارت ارشاد دانست و گفت: ما باید کاری کنیم که مردم به کالای پست روی نیاورده و به تولید قشر داخلی علاقه بیشتری نشان بدهند. جشنواره پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب در سال گذشته با همین نگاه آغاز به کار کرد و امسال نیز جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی در سه حوزه کتاب، لوازم التحریر و اسباب‌بازی و سرگرمی کار خود را آغاز کرده تا ظرفیت‌ها را کشف کرده و امکان برند سازی و نشان‌سازی برای تولیدات فرهنگی داخلی ایجاد کند.

صالحی ادامه داد: جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی شکل گرفته تا فرصتی برای شناسایی مبلغان و مروجان فرهنگی و تبادل نگاه‌ها و ایده‌ها پدید بیاید.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: طبق آخرین آمار رسیده تا به امروز 1769 اثر به دبیرخانه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی رسیده و از این تعداد در هر کدام از حوزه‌های سه گانه کتاب لوازم‌تحریر و اسباب‌بازی و سرگرمی آثاری به مرحله نهایی رسیده است.

صالحی تصریح کرد: اختتامیه جشنواره‌ مصرف کالاهای فرهنگی در روز سه‌شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

همچنین وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره جشنواره انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب گفت: این جشنواره با توجه به نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عدالت فرهنگی شکل گرفته و این امر به آن معنی است که شهر و روستاها به نوعی با مرکز ایران قرابت پیدا کنند.

وی افزود: از اهداف دیگر برگزاری جشنواره انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار می‌توان به هم‌افزا کردن مشارکت‌های مردمی در حوزه دسترسی به کتاب و کشف و ثبت ایده‌های خلاق در این حوزه و تعمیم آنها اشاره کرد.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در سال گذشته 23 استان و 74 شهر با 390 طرح در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب شرکت کرده‌اند و شرط پذیرش طرح‌های آنها این بود که قابلیت اجرایی داشته باشند و با مشارکت مردمی مطرح بشود.

صالحی افزود: حجم طرح‌های ارائه شده به اولین جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب فرصتی برای نزدیک شدن به اهداف سه‌گانه این جشنواره ایجاد کرد و به عنوان مثال ایده قاضی گنبد برای جایگزینی کتابخوانی به جای حبس در همین جشنواره کلید خورد.

وی گفت: در بخش روستاهای دوستدار کتاب نیز 621 روستا، 1113 طرح را ارائه کرده بودند که در مراحل داوری به ده روستا رسیدیم.

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: هم اکنون کتابچه‌ای از ایده‌های قابل توجه مطرح در روستاها تبدیل شده و ایده‌ها در این کتابچه به عنوان ایده‌هایی قابل تعمیم معرفی شده‌اند.

صالحی اظهار داشت: به طور کلی جشنواره‌های دوگانه انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب علاوه بر شناسایی نقاط اتصال مجموعه‌ها به ما کمک می‌کنند تا مورجان کتاب و کتابخوانی را شناسایی کرده و به استمرار این امر گروه‌ها و افراد جدیدی را پیدا کنیم.

وی افزود: ما گاهی در جهت هم‌افزایی کتاب و کتابخوانی نقاط اتصال قدیمی میان نهادها را مدنظر قرار می‌دهیم و این در صورتی است که می‌توان نقاط اتصال جدیدی را کشف کرد.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: امسال با اعلام فراخوان جشنواره‌ انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب مسیر گذشته را ادامه داده و به کشف ایده‌ها و ابتکارات جدید و خلاقانه می‌پردازیم.

صالحی ادامه داد: ما در بخش‌ ترویج کتاب و کتابخوانی و کشف طرح‌های جدید و شناسایی آن‌ها در چند سطر با نهادهایی همچون مجمع نوشت‌افزار و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کرده‌ایم و در بحث پیوست فرهنگی نیز رسیدن به تولید یک کالای فرهنگی مطلوب قدم اول بوده و مشارکت‌هایی فرا فرهنگی نیز مهم است.

وی گفت: شناسایی کالاهای مطلوب فرهنگی و تبدیل آنها یک کار فرهنگی است اما در حوزه تولید انبوه این آثار نیازمند مشارکت‌های صنعتی و مالی هستیم یعنی بخش‌های صنعتی و مالی باید احساس کنند می‌توانند به عنوان کالای صنعتی روی کالاهای فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: در این بخش هم گفتگوهایی انجام شده و صندوق اعتباری هنر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم حتما در این مورد پیگیری‌های لازم را خواهد داشت.

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با نقش نهادهایی چون صدا و سیما در کشف و شناسایی ایده‌ها و طرح‌های خلاق گفت: صدا و سیما در این امر در بخش‌های استانی و منطقه‌ای نقش بسزایی دارد و با همکاری این نهاد و مطبوعات محلی ما می‌توانیم پایتخت کتاب ایران را راحت‌تر انتخاب کنیم.

همچنین علی فریدونی در خصوص برگزاری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی یکی از علت‌ها و فلسفه‌های شکل‌گیری این جشنواره‌ها را تاکیدات مقام معظم رهبری بر روی اقتصاد مقاومتی و استقلال فرهنگی دانست و گفت: این جشنواره برگزار می‌شود تا نگاهی ترویجی و تبلیغی داشته باشد و کالاهایی که در آن ارائه شده کالاهایی هستند که در دسترس مردم بوده و یا نیاز به حمایت دارد.

وی عمده‌ترین ویژگی‌های برگزاری جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی استفاده از نمادهای ایرانی و اسلامی در طراحی آثار ، به کارگیری خلاقیت‌های ایرانی و اسلامی و کیفیت مواد اولیه دانست و اظهار داشت: این کالاها باید بتوانند در سطح ملی قابلیت جایگزینی آثار خارجی را داشته باشند.

فریدونی خاطرنشان کرد: اختتامیه جشنواره مصرف کالاهای فرهنگی هفته آینده در سالن خانه اندیشمندان برگزار می‌شود.

همچنین علی اصغر سید آبادی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در خصوص جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب خاطرنشان کرد: امسال عشایر هم به روستاهای دوستدار کتاب افزوده می‌شود و تفاوت‌ها در کیفیت طرح‌ها خواهد بود و اگر شهری در سال گذشته طرحی را داده باشد و آن را اجرایی نکرده باشد امتیاز کمتری خواهد داشت.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.