آلمان یکی از اولویت‌های همکاری با ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روابط دو کشور ایران و آلمان تصریح کرد: در دوره جدید همکاری‌های ایران با سایر کشورها، آلمان یکی از اولویت‌های همکاری محسوب می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا نعمت‌زاده در دیدار با «اولاف لیس»، وزیر اقتصاد ایالت نیدر زاکسن آلمان گفت: در فضای جدید به وجود آمده بین ایران و دیگر کشورها تلاش می‌کنیم با اتخاذ سیاست‌های جدید روابط خود را به صورت بلندمدت تعمیق و گسترش دهیم.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌تواند ضامن این همکاری‌ها باشد چرا که بخش صنعت در ایران از فناوری‌ها و ماشین آلات آلمانی استفاده می‌کند.

نعمت‌زاده با بیان این که گرچه کشورهای اروپایی و غیراروپایی استقبال خوبی برای همکاری دارند اما ما برای آلمان به دلیل روابط بین دو کشور،‌ اولویت قائل هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بزرگ‌ترین مزیت ایران را نیروی انسانی جوان و تحصیل‌کرده ذکر کرد و قابلیت و توانایی علمی و فنی کشور را در این جهت در سراسر جهان اثبات شده دانست و گفت: با استفاده از این ظرفیت در کنار تجارب ارزنده آلمان می‌توانیم هم‌افزایی لازم را برای افزایش تعاملات ایجاد کنیم.

نعمت‌زاده در ادامه، با بیان این که ایران به لحاظ منابع طبیعی و نفت و گاز رتبه‌های نخست را در بین کشورها از آن خود کرده است، افزود: توسعه فعالیت‌ها و منابع مرتبط با نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین تجهیزات و صنایع پایین دستی جزء اولویت‌های ماست.

به گفته وی؛ برنامه راهبردی 10 ساله در صنعت می‌تواند راهنمایی برای سرمایه‌گذاران باشد به طوری که دراین برنامه رشد 10 تا 12 درصد به صورت سالانه در بخش صنعت پیش بینی شده است که به رغم مشکل بودن امیدواریم بتوانیم به آن دست یابیم.

نعمت‌زاده صنایع شیمیایی، پتروشیمی، خودروسازی، صنایع وابسته به معادن (فلزات اساسی)، صنایع دانش بنیان و پیشرفته، صنایع پزشکی و وابسته به سلامت، داروسازی و صنایع ماشین سازی را جزء اولویت‌ها برای ادامه و گسترش همکاری‌های دو جانبه دانست.

وی همچنین همکاری درباره تجهیزات حمل و نقل ریلی، ماشین آلات کشاورزی ، انرژی‌های تجدیدناپذیر و توربین‌های بادی و خورشیدی را از دیگر فرصت‌ها برای تعمیق و بسط روابط ذکر کرد.

نعمت‌زاده در ادامه ایجاد شرکت‌های بازرگانی منسجم و قوی در زمینه صادرات و واردات را نیز جزء اولویت‌های بخش تجارت کشور دانست و افزود: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ که  دراین زمینه از تجربه خوبی برخوردار است می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین یادآور شد: در بخش معدن نیز زمینه‌های همکاری مناسبی وجود دارد که همکاران و متخصصان ما می‌توانند اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این که نمایشگاه‌های ما نیاز به بازسازی دارد، علاقه خود را نسبت به استفاده از نظرات مشاوره‌ای و همچنین طرح احداث نمایشگاه بین المللی جدید اعلام کرد.

وی همچنین همکاری در زمینه لاستیک خودرو را نیز مورد اشاره قرار داد و افزود: دراین جهت 4 طرح جدید داریم که علاقه مند به مذاکره جدی در این رابطه هستیم.

همچنین در این دیدار «اولاف لیس»، وزیر اقتصاد ایالت نیدر زاکسن آلمان ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد انجام شده افزود: این بزرگ‌ترین هیئتی است که وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن را همراهی می‌کنند که نشانه خوبی از علاقه شرکت‌های آلمانی برای توسعه همکاری‌ها با ایران است.

به گفته وی؛ پس از دو روز و نیم انجام گفت‌وگوهای متعدد و حضور 300 شرکت ایرانی در نشست روز اول یقین دارم بستر مناسبی برای گفت‌وگوها فراهم خواهد شد که در آینده گسترش پیدا خواهد کرد.

در این دیدار «اولاف لیس»، متمرکز شدن بر حوزه‌های قابل فعالیت و همکاری را حائز اهمیت خواند و افزود: هدف طرف ایرانی صرفاً تجارت نیست بلکه سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد اشتغال است و اگر بتوانیم هر دو طرف از این وضع برای انتقال فناوری استفاده کنیم، یقین دارم هم ایران و هم ایالت نیدرزاکسن آماده همکاری هستند.

وی توجه به دو نکته را مورد اشاره قرار داد و گفت: نخستین زمینه، همکاری درباره ماشین آلات و تجهیزات است به طوری که هم اکنون نیز صنعت ایران از محصولات آلمانی استفاده می‌کند ضمن این که این اقدامی مهم برای توسعه روابط خواهد بود و در بلند مدت وظیفه ماست تا قطعات و تجهیزات را فراهم کنیم.

وزیر اقتصاد ایالت نیدرزاکسن همچنین به زمینه همکاری دیگر  در بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: این ایالت تخصصی ترین ایالت در زمینه ادوات و تجهیزات حفاری و استخراج است که آمادگی و تمایل همکاری را برای همکاری دارد که فراتر از انرژی‌های فسیلی مانند انرژی‌های بادی و خورشیدی  است.

وی همچنین به حمل و نقل ریلی و ساختن کشتی به عنوان حوزه‌های مناسب دیگر برای افزایش سطح تعاملات دو جانبه اشاره کرد.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار