ارتش آمریکا به دنبال فعال سازی "خط تلفن قرمز" با مسکو

یک نشریه آمریکایی گزارش داد: به دنبال مداخله اخیر روسیه در جنگ داخلی سوریه رهبران نظامی آمریکا در تلاش برای پیدا کردن یک مکانیسم جدید به منظور ارتباط منظم با روس‌ها هستند تا از رویارویی گسترده نیروهای این دو ابرقدرت در هوا و زمین در سوریه اجتناب کنند.

ارتش آمریکا به دنبال فعال سازی به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه آمریکایی پلتیکو در گزارشی نوشته است: مکانیسم ارتباطی مشهور به تلفن قرمز که پس از بحران موشکی کوبا در سال 1962 برقرار شد تا فرماندهی عالی آمریکا را با همتای آن در کرملین مرتبط سازد مدت زیادی است که غیر فعال است و به ندرت مورد استفاده قرار گرفته است.

براساس این گزارش این مکانیسم ارتباطی هرگز یک تلفن به رنگ قرمز نبود اما این تصویر حاصل خیال پردازی‌ها درباره جنگ سرد است.

پولتیکو گزارش داد: خط ارتباطی اضطراری که ابتدا یک تلگرام سپس یک دورنگار و بعد یک خط گفت‌وگوی اینترنتی و پست الکترونیکی امن بود به منظور جلوگیری از رویارویی هسته‌ای طراحی شد.

این خطوط ارتباطی که زمانی به تسهیل نشست‌ها و اجرای رزمایش‌ها و تبادل‌ها میان دو کشور رقیب در جنگ سرد می‌پرداختند تقریبا همگی غیرفعال هستند که دلیل آن مناقشه مربوط به بحران اوکراین است.

به نوشته این مجله آمریکایی آخرین مورد مربوط به هماهنگی عملیاتی میان نیروهای آمریکا و روسیه در یک منطقه جنگی مربوط به زمانی است که ارتش دو کشور در سال 1945 با یکدیگر در رودخانه البه در کشور آلمان مواجه شدند در آن زمان این دو کشور همپیمان هم بودند تا آلمان نازی را در جنگ جهانی دوم شکست دهند.

با این حال رهبران نظامی آمریکا اکنون در تلاش برای پیدا کردن یک مکانیسم ارتباطی جدید هستند تا ارتباطات منظمی را برقرار کرده و از طریق آن مواجهه گسترده میان دو کشور ابرقدرت در هوا و زمین را اجتناب کنند.

براساس این گزارش در صورتی که یکی از طرفین به جنگنده طرف مقابل تیراندازی کرده و یا یک منطقه یا فرودگاه اشتباه را بمباران کند خطر درگیری میان آنها تشدید خواهد شد.

با این حال مقام‌های پنتاگون به دنبال آن هستند تا در ارتباط با ورود عملیات‌های هوایی روسیه به سوریه مسائل به نحو دلخواه آنها انجام شود.

براساس گزارش پلتیکو آن‌ها سه گزینه را در این خصوص پیشنهاد کردند.

مقام‌های نظامی که نام خود را فاش نساختند به پلتیکو گفتند: نخستین گزینه ترسیم بخش‌هایی در سوریه است که آمریکا و روسیه توافق کنند در آنها نیروهایشان را حفظ کنند.

- گزینه دوم رویه کاهش درگیری است که براساس آن دو طرف توافق می‌کنند تا به طور منظم درباره اینکه برنامه‌ریزی عملیاتی خود را در کجا و چه زمان اجرا کنند مذاکره انجام دهند.

- گزینه سوم نیز مشارکت کامل آمریکا و روسیه است که طی آن روسیه به آنچه که آمریکا ائتلاف 60 ملیتی مقابله با داعش در سوریه و عراق می‌خواند می‌پیوندد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.