تصاویر «فاجعه منا» کرامات انسانی را از بین نبرد

اردشیر زابلی‌زاده، رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با یادی از خبرنگاران، عکاسان و روزنامه نگاران «دفاع مقدس» سخنانش را آغاز کرد و گفت: من با این موضوع که انتشار تصاویر پخش شده در صداوسیما باعث از بین بردن کرامات انسانی می‌شود، مخالف هستم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، زابلی‌زاده در سیزدهمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه بیان کرد: می توان به تصاویر منتشر شده از حج 94 (فاجعه منا) نگاه انسانی داشت. اگر این تصاویر نبود ما تا این میزان درگیر آن نمی‌شدیم.

وی با اشاره به واقعه‌ی حج 66 ادامه داد: برای مثال در آن زمان سعودی‌ها رفتار رسانه‌ای ما را می‌دانستند و سعی داشتند ما را کنترل کنند. از تصاویری که آن زمان منتشر شد بعدها توانستیم به عنوان سند استفاده کنیم.

زابلی‌زاده که نزدیک به 34 سال سابقه فعالیت در رسانه را دارد، خاطرنشان کرد: امروز سرعت در انتشار اخبار مهم نیست، بلکه سرعت در گفتمان‌سازی خبر مهم است و افتخار ما در دوران جنگ این بود که گفتمان‌سازی خبر انجام دادیم.

رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سیما با تاکید بر موضوع گفتمان‌سازی خبر، بیان کرد: واژه‌سازی، گفتمان‌سازی و مدل‌سازی مشکلات ما را در حوزه روزنامه‌نگاری حل خواهد کرد؛ برای مثال در آن زمان ما از «واژه دفاع مقدس» به جای واژه «جنگ» استفاده کردیم.

او با بیان این که انصافاً روزنامه‌نگاران ما خوب و هوشمند هستند و به خوبی از فرصت‌ها استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: بحران‌ها طبقه بندی می‌شوند، به همین خاطر نمی‌توان کار رسانه‌ای که در جنگ انجام می‌شود را در زلزله هم انجام داد.

زابلی‌زاده در پایان سخنانش بیان کرد: شناخت بحران و ویژگی‌های آن برای روزنامه‌نگاران بسیار مهم است و باید به این مساله نیز واقف بود که روزنامه‌نگاری بین‌المللی متفاوت از نگاه روزنامه‌نگاری بحران است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار