آمریکا به دنبال برقراری «خط تلفن قرمز» میان مسکو-واشینگتن

آمریکا برقراری خط تماس مستقیم با روسیه برای جلوگیری از برخورد تصادفی دو کشور در سوریه را ضروری می داند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اینترنتی پلیتیکو، مقامات نظامی امریکا به این باور رسیده اند که تنها یک تماس مستقیم میان مسکو و واشینگتن می تواند مانع از رویارویی دو ابرقدرت شود.

از آغاز عملیات هوایی ارتش روسیه در سوریه، مقامات نظامی آمریکا تماس با همکاران خود را در روسیه دوباره برقرار کردند تا از برخورد هوایی میان دو کشور جلوگیری کنند.

خط تماس اضطراری میان مسکو و واشینگتن (خط تلفن قرمز) در سال 1963 و پس از پایان یافتن بحران موشکی کوبا دایر شد. در ابتدا، از خطوط تلگراف استفاده می شد. سپس، رهبران روسیه و آمریکا تصمیم گرفتند از فن‌آوری فکس استفاده کنند و اینک، پیام ها از طریق صندوق های پست الکترونیکی امن و یا از طریق یک سامانه پیام گیر اینترنتی امن منتقل می شود.

به نوشته این نشریه اینترنتی، خط تماس اضطراری میان روسیه و آمریکا در ابتدا بسیار داغ بود، چرا که دو کشور در آستانه جنگ قرار داشتند؛ اما به مرور زمان، از اهمیت این خط کاسته شد.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز اظهار داشت با آن که این خط همواره مورد آزمایش ادواری قرار می گرفت ا به جز مواردی نادر، حتی در بحران های سوریه و اوکراین نیز از آن استفاده نشد.

به گفته وی، دیگر لزومی برای وجود این خط احساس نمی شد، چرا که راه های دیگری برای سخن گفتن با روس ها وجود داشت.

یک منبع دیگر در وزارت دفاع آمریکا به پلیتیکو گفت خط تماس مستقیم امریکا با روسیه باید بار دیگر برقرار شود. آخرین عملیاتی که با هماهنگی دو کشور صورت گرفت به سال 1945 و هنگامی باز می گردد که آلمان نازی دشمن مشترک امریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق به شمار می آمد.

در همین رابطه جین هبیگر از فرماندهان پیشین آمریکا اظهار داشت: سال 1945 آخرین باری بود که هماهنگی تاکتیکی دو طرف به گونه ای موثر صورت گرفت و از آن زمان به بعد، میزان اعتماد دو کشور امریکا و روسیه کاهش یافت و هدف این است که وضعیت تغییر یابد.

این فرمانده سابق برقراری مجدد ارتباط مستقیم میان ارتش های دو کشور را دشوار بر شمرده و در عین حال تاکید کرد با آن که اهداف واشنگتن و مسکو متفاوت است، اما هدفی مشترک در این میان وجود دارد که شکست دادن سازمان دولت اسلامی (داعش) است.

به تازگی مقامات دو کشور یک ویدئو کنفرانس برقرار کردند که مسکو آن را صادقانه و حرفه ای توصیف کرد؛ اما به توافقی در زمینه هماهنگی در عملیات سوریه منجر نشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار