ارتودنسی نامرئی پلاک‌هایی شفاف برای حفظ زیبایی دندان‌ها

برای افراد جوان و کسانی که نمی‌خواهند سیم‌ها و براکت‌های ارتودنسی‌شان پیدا باشد پلاک‌های شفاف که از پلاستیک درست شده‌اند بسیار کمک می‌کند.

دکتر عزت‌الله خامسی دندان‌پزشک در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به ارتودنسی بیان کرد: ارتودنسی علم ردیف کرن و جابه‌جا کردن دندان‌های نامرتب است و توسط متخصصینی که دوره سه‌ساله آموزش ارتودنسی را پس از دندان‌پزشکی عمومی گذرانده‌اند، انجام می‌شود.

وی گفت: ارتودنسی به دو دسته ارتودنسی متحرک که قابلیت در آوردن و گذاشتن مجدد دارد و ارتودنسی ثابت تقسیم می‌شوند. در ارتودنسی‌های ثابت حلقه‌هایی به نام براکت دور دندان می‌افتند و با سیم ثابت می‌شوند و در واقع روی سطح بیرونی دندان قرار می‌گیرند.

این دندان‌پزشک اظهار داشت: سالیان سال بیماران جوان از اینکه ارتودنسی روی دندان‌هایشان زیبایی‌شان را گرفته ناراضی بودند به همین علت متخصصان درصدد برآمدند راهی را برای حل این نارضایتی ابداع کنند تا اینکه براکت‌ها و سیم‌های آن را در پشت دندان قرار دادند و این روش را خط نامرئی نام نهادند.

دکتر خامسی عنوان کرد: متخصصان بعد از مشاهده مشکلات روش خط نامرئی شامل محدودیت حرکات زبان و اشکال در صحبت کردن بر آن شدند که ارتودنسی‌هایی از جنس پلاستیک بسازند و روی دندان‌ها قرار دهند منتها این نوع ارتودنسی چون از جنس پلاستیک شفاف‌اند اندکی نامرئی هستند و کم‌تر از ارتودنسی‌های ثابت قدیمی جلب توجه می‌کنند.

وی در خصوص ارتودنسی‌های نامرئی تصریح کرد: تعویض مرتب و چند ماه به چند ماه توسط متخصصان، هزینه‌ی گران‌تر از شیوه‌های قدیمی و کارایی نداشتن آن‌ها در مواردی که دندان‌ها بسیار نامرتب و جلو و عقب هستند از اشکالات این نوع ارتودنسی هاست.

دکتر خامسی خاطرنشان کرد: در دنیا و حتی در کشور ما متخصصان ارتودنسی برای حالات ساده و به قولی مواردی که دندان‌ها به اندک حرکتی برای مرتب شدن احتیاج دارند برای بیماران از این نوع ارتودنسی استفاده می‌کنند و در کل کشور روشی بسیار مناسب برای افراد جوان است که از پلاک‌های شفاف از جنس پلاستیک جای سیم‌ها و براکت‌هایی با ظاهر نه چندان زیبا استفاده کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار