ثروتی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ مشکلات مردم را حل کنید

نماینده مردم بجنورد گفت: این استیضاح سیاسی نیست، بلکه در راستای حل مشکلات مردم است، ما ناچار شدیم که استیضاح را دنبال کنیم.

استیضاح وزیر راه سیاسی نیست/ مشکلات مردم را حل کنیدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسی‌الرضا ثروتی که در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 14 مهر) مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: این استیضاح در راستای حل مشکلات مردم است.

نماینده مردم بجنورد با برشمردن دلایل استیضاح وزیر راه گفت که این استیضاح سیاسی نیست.

ثروتی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا استیضاح، همانطور که استحضار دارید در چارچوب وظایف نظارتی نمایندگان مراحل مختلفی مانند مکاتبه، تذکر و سوال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: نمایندگان در شهرها و روستاها با اعتراضات فراوان روبرو شده‌اند. مردم از وضعیت نابسامان مسکن، عدم پرداخت تسهیلات مکمل 5 میلیون، تاخیر در تحویل واحدها، افزایش مکرر قیمت‌ها، فقدان زیرساخت‌ها، مزخرف خواندن مسکن مهر در حالی که یکی از طرح‌های بسیار خوب بود که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده و یکی از نیازهای اساسی جامعه است، که در قانون اساسی آمده و این موضوع مطرح شده ناراضی‌اند.

ثروتی ادامه داد: مردم همچنین از وضعیت جاده‌ها، تصادف‌های نقاط حادثه‌خیز، مجروح شدن و فوت بستگان خود کلافه هستند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: عدم گسترش حمل و نقل ریلی، فقدان برنامه‌ریزی پروازها، کاهش پروازها، فقدان بلیط و مشکلات تاخیرها، عدم توازن منطقه‌ای و عدم اجرای قانون به ویژه برنامه پنجم توسعه و همچنین عدم تحقق وعده‌های وزیر محترم در زمان رای اعتماد نهایتا موجب ارائه یک متن شد.

وی ادامه داد: گاهی بعضی‌ها می‌گویند این استیضاح سیاسی است، در حالیکه از سال قبل سه گروه این استیضاح را دنبال می‌کردند و نهایتا بعضی به دلیل برخی ملاحظات کناره‌گیری کردند و یک متن استیضاح ارائه شد.

ثروتی تاکید کرد: این استیضاح سیاسی نیست، بلکه در راستای حل مشکلات مردم است، ما ناچار شدیم که برنامه استیضاح را دنبال کنیم، ما قسم یاد کرده‌ایم که حافظ قانون و نیازهای مردم باشیم، علی‌رغم اینکه تهمت‌هایی زده شده و این استیضاح را سیاسی خوانده‌اند.

وی ادامه داد: رکود حاکم بر اقتصاد 1.5 میلیون نفر را بیکار کرد. اینها در اثر عدم مدیریت و برنامه‌ریزی وزیر محترم است. ضعف مدیریت انسجام و سازماندهی وزارت موجب رخوت و سستی در زیرمجموعه وزارتخانه شده است و آنها به درستی پاسخگوی نمایندگان مجلس نیستند و به بهانه فقدان اعتبار و تحریم، همه کارها را خوابانده‌اند، پس بسیاری از نابسامانی‌ها از سوء مدیریت است.

ثروتی گفت: در دوره‌های قبل برای اجرای پروژه‌ها و .... از روش‌های مختلفی مانند فاینانس و مشارکت شرکت‌های خارجی استفاده می‌شد.

وی ادامه داد: در اصل 131 قانون اساسی به ساخت مسکن به ویژه برای نیازمندان تاکید شد، اما اقدامات دولت دهم در مسکن شهری و روستایی در دولت یازدهم متوقف شده است. 200 هزار مسکن روستایی به 5000 رسیده و وام‌های روستایی مقاوم‌سازی مسکن متوقف شده است.

این نماینده مجلس افزود: عدم واگذاری زمین در روستاها و تقاضای ضمانت کارمند در روستایی که فاقد کارمند هستند، چگونه انجام می‌گیرد؟ همچنین تعطیلی پرداخت وام موجب کندی و توقف ساخت و ساز روستاها شده است.

ثروتی گفت: گاهی از وام‌های 50، 80، 100 میلیونی صحبت می‌شود ولی خبری از آنها وجود ندارد و همه اینها موجب نارضایتی شدید مردم شده، حالا آیا این اعتراض سیاسی است؟ هزاران مسکن نیمه‌تمام وجود دارد و هنوز هم امیدی به حل مشکل نیست و وزارتخانه اقدام مثبتی در این راستا انجام نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نکته دیگر وعده‌های عمل نشده در دوران رای اعتماد است، من گزارش این وزیر را دارم که حاکی از وعده و وعیدهایی است که عمل نشده است، از 113 مورد ارائه شده در برنامه رای اعتماد، 84 درصد نیازی به اعتبار نداشته ولی کدام مصوبه‌ها ارائه شده است.

ثروتی گفت: رکود شدید اقتصادی که اکنون وزرای محترم به رئیس‌جمهور نامه نوشتند از همین وزارتخانه شروع شد. آسفالت 5700 کیلومتر راه روستایی در سال 91 در سال 93 به 3000 کیلومتر رسید.

وی ادامه داد: در سال 91 ما 27 میلیون مسافر در سیستم حمل ونقل ریلی جابجا می‌کردیم ولی در سال 93، تنها 24 میلیون جابجا شد و به جای افزایش مسافر، شاهد کاهش ظرفیت بودیم. در مورد مسکن مهر نیز 200 هزار مسکن روستایی به 5000 رسید. این موارد نشان دهنده ضعف و سستی در این وزارتخانه است، بنابراین این استیضاح سیاسی نیست و امیدی به تحول نیز در این وزارتخانه وجود ندارد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار