ظریف : حساب تهمت زنان و توهین کنندگان با خداوند است/ در دیدار با کری فقط درباره برجام صحبت شد

وزیر امور خارجه ایران گفت: وظیفه وزیر امور خارجه، حضور در مشورت های بین‌المللی و بهترین فرصت برای کشور است که دیدگاه‌های خود را مطرح کند.

ظریف : حساب تهمت زنان و توهین کنندگان با خداوند است
به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان محمد جواد ظریف در پایان سفر دو هفته ای خود به مقر سازمان ملل متحد،  در واکنش به برخی منتقدان داخلی از این سفر و موضوعات آن، با بیان اینکه  امیدواریم از این فرصت بهترین استفاده را کرده باشیم ، افزود: دوستانی نیز که تهمت زدند یا توهین کردند، آنها هم حساب کار خود را ان شاء الله با خداوند خواهند کرد.
 
 
وی به فشردگی این سفر و تعداد زیاد دیدارها اشاره کرد و گفت: برغم آنکه سفری طولانی بود، هر روز بیش از 10 دیدار داشتیم و جلسات متعددی را مانند جنبش عدم تعهد و وزیران خارجه عضو اکو با ریاست ایران، برگزار کردیم.
 
 
وی به دیدارهای دو جانبه اش نیز اشاره کرد و گفت: دیدارهای متعدد دو جانبه نیز با بسیاری از کشورهای اروپایی، تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین، آسیایی ها و کشورهای منطقه داشتیم که محور همه بحث های ما متاسفانه به دلیل فاجعه منا، یکی از محورها ضرورت اقدام جدی در مورد قربانیان حادثه بود و همینطور در مورد جلوگیری از تکرار این فاجعه و شناسایی مسئولان و مسببان آن که تقریبا در همه مذاکرات از جمله در مذاکره ای که روز اول با قائم مقام دبیرکل سازمان ملل داشتم و دیداری که صبح دوشنبه با دبیرکل این سازمان داشتم، سایر مذاکرات این بحث پیگری شد.
 
 
وزیر امور خارجه درباره حادثه منادر عربستان تاکید کرد: بعضی از اقدامات در این مدت اجرا و باعث شد که گشایش هایی صورت گیرد و حرکت های مثبتی در این زمینه شروع شود که متاسفانه هنوز کافی نیست اما قدری از روزهای اول بهبود پیدا کرده است، مخصوصا با پیام مقام معظم رهبری و اظهاراتی که توسط ریاست محترم جمهور صورت گرفت .
 
 
وی به پیگیری های اجرای برجام نیز اشاره کرد و گفت: درباره ضرورت اجرای دقیق برجام توسط طرف غربی و برداشتن تحریم ها صحبت شد که پس از اجرایی شدن برجام و اجرای مراحل قانونی در ایران که هنوز ما به آن مرحله نرسیده ایم، ضرورت دارد که طرف مقابل آماده اجرای تعهداتش شود.
 
 
ظریف به بحران های منطقه مانند یمن و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت منطقه و به ویژه بحران های یمن و سوریه و اینکه متاسفانه برخی همسایگان ما به دنبال راه حل سیاسی نیستند و تلاش می کنند که  نیات سیاسی و اهداف منطقه ای شان را به مردم سوریه و یمن تحمیل کنند و متاسفانه در یمن مردم را به خاک و خون بکشند و به دنبال پیروزی بی معنی و غیرممکن نظامی هستند نیز در بحث های ما مطرح شد.
 
 
وزیر امورخارجه کشورمان به جلساتش با سازندگان سیاست در آمریکا در دو حوزه افکار عمومی و حوزه سازمان ها و مجامع فکری و موسسات مطالعاتی اشاره کرد و گفت: علاوه بر این دو حوزه، همه مباحث یادشده را نیز با دیپلمات ها و وزیران خارجه سایر کشورها مطرح کردیم.  
 
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا در دو دیدار دوجانبه با همتای آمریکائی خود، علاوه بر موضوع برجام، درباره سایر موضوعات مانند سوریه نیز صحبت شد، تاکید کرد: خیر، موضوع همه جلسات ما برجام بود.
 
 
وی به نشست وزیران خارجه ایران و پنج بعلاوه یک در حاشیه افتتاحیه مجمع هفتادم اشاره کرد و گفت: در جلسه پنج به اضافه یک، بحثی شده بود که سایر موضوعات هم ممکن بود بعد از پایان آن جلسه مطرح و از فرصت استفاده شود اما متاسفانه جلسه دیرهنگام شروع شد و در زمانیکه به پایان جلسه رسیدیم، فرصت برای مباحث دیگر نبود.
 
 
ظریف گفت: اما درجلساتی که با آمریکایی ها داشتیم، دو جلسه ای که با آقای کری بود، هر دو جلسه درمورد مشکلاتی که ممکن است در مسیر اجرای برجام ایجاد شود، مخصوصاً نحوه اجرای تعهدات اجرایی آمریکا، چه از سوی دولت مرکزی و چه از سوی ایالت ها و چه از سوی دستگاه های مختلف آمریکایی بحث کردیم و در این زمینه گفتگوهای جدی داشتیم.
 
 
وی در بخش انگلیسی این مصاحبه بار دیگر به موضوع برجام و رفع تحریم ها اشاره کرد و گفت: در این سفر این امکان را یافتیم که بر جدیت اجرای توافق و تعهد کشورهای غربی بر اساس مفاد برجام که درباره برداشتن تحریم ها و حرکت به جلو توام با تعاملات جدی و پایداری در توافق است،  تاکید داشته باشیم که این امر به نفع همگان است.
 
 
وزیر امور خارجه گفت: در دیداری که با دبیرکل سازمان ملل و همچنین وزیران خارجه دیگر کشورها داشتم، درباره مشکلات منطقه ای و حادثه منا در عربستان و همچنین راه و روش های خاتمه بحران سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای آن کشور نیز مذاکراتی داشتیم.
 
 
وی افزود: ایران همیشه نقش عمده ای در پیشرفت موضوعات در منطقه و یافتن راه حل سیاسی، ثبات و مبارزه با افراط و فرقه گرایی داشته و اکنون دلیل بهتری بوجود آمده است که از ایران برای نقشی که در منطقه ایفا می کند، قدردانی شود و امیدواریم این قدردانی منجر به دست یابی به سیاست های جدی برای واقعیات در منطقه شود.  
 
 
ظریف در پاسخ به این سئوال که آیا درباره فاجعه مکه  و موضوع تحقیقات، پیشرفتی داشته اید و با پاکستانی ها نیز گفتگویی کردید و آیا آنان نیز با ایران در چنین تحقیقاتی همراهی می کنند، گفت: در این مرحله تمرکز ما بر بازگرداندن همه حجاح و پیکر کسانی است که جان خود را از دست داده اند و این اقدام توام با احترام صورت گیرد.  
 
 
وی تاکید کرد: البته بر ضرورت تحقیقات جدی و همچنین جلوگیری از وقوع حوادثی مشابه در آینده نیز صحبت کرده ایم که امیدواریم اجرا شود.  
 
 
ظریف در ادامه پاسخ هایش به زبان انگلیسی در جواب سئوالی درباره سوریه و نقش جدید روسیه نیز گفت: براین باوریم که همه جامعه بین المللی باید در مورد سوریه به منظور مبارزه با افراط گرایی و تروریسم در منطقه ما همکاری کند ولی متاسفانه تاکنون توجهات جدی برای مقابله با این موضوع وجود نداشته است و امیدواریم ابتکار روسیه تغییری در این وضعیت ناگوار ایجاد کند.
 
 
آخرین سئوال بخش انگلیسی این مصاحبه از وزیر امور خارجه درباره بحران یمن بود که ظریف گفت: بر این باوریم که طرف های یمنی به دستیابی به توافقی بسیار نزدیک شده بودند ولی متاسفانه از آن توافق سرباز زدند و به نظر می آید کسانی که در عملیات نظامی ضد مردم بی گناه یمن شرکت دارند، هنوز درک نکرده اند که هیچگونه راه حل نظامی برای یمن وجود ندارد.
 
 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: آنها باید در پی دستیابی به راه حلی سیاسی باشند که همه گروه های یمنی در آن کشور را شامل شود و امیدوارم آنان به زودی سر عقل آیند و این حقیقت را درک کنند و افراد بیشتری قربانی این درگیری خونین نشوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
زنده باد بزرگ مرد تاریخ دیپلماسی کشور
United States of America
ناشناس
۱۱:۰۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
خدا قوت اقای ظریف
Germany
ناشناس
۱۰:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
خداقوت راستی ازنیویورک چه خبرقصدبازگشت نداره آقای ظریف الان دیگه بااوباماهم روبوسی می کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
آقای دکتر ظریف به خدا قسم خیلی انسانی که اینقدر بزرگ منشانه قضاوت میکنید.خدا به شما طول عمر وسلامت عنایت بفرمایند ان شاء الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
کاش کمی از مهرتان به غربیها را نثار هموطنانتان میکردید شاید انوقت تحملتان بران نقد بیشتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۴
جواب خدا با ما میشه لطفا شما جواب ما رو بدید
آخرین اخبار