رسایی در موافقت با استیضاح آخوندی؛

آقای آخوندی! کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید

نماینده مردم تهران تهران گفت: آقای آخوندی! کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید.

آقای آخوندی! کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید رسایی که در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، 14 مهر) مجلس به عنوان نماینده موافق استیضاح وزیر راه سخن می‌گفت، اظهار کرد: همکاران محترم امروز استیضاح در حالی در حال برگزاری است که پیش از این دو سوال از وزیر مربوطه صورت گرفته بود.

نماینده مردم تهران افزود: آقای آخوندی سال 92 بعد از وعده‌هایی که در صحن علنی به نمایندگان دادند، با اختلاف 8 رای وزیر شدند و این رای شکننده این توقع را ایجاد کرد که ایشان نسبت به وعده‌هایشان توجه داشته باشند، اما عملکردشان باعث شد اردیبهشت‌ماه 93 اولین سوال از ایشان صورت گیرد و ایشان در پاسخ گفت من فرصت نداشتم که وعده‌هایی که دادم عملی کنم.

وی تصریح کرد: سوال کننده که امروز یکی از امضاءکنندگان استیضاح است، سوال خود را پس گرفت، سوال دوم را یکسال بعد بنده کردم، البته لازم به ذکر است در طول این یکسال سوال در کمیسیون مطرح شد و هیئت رئیسه گفتند ما مهلت دهیم، علی‌رغم اینکه نوبتش شده بود. بنده چندبار تاخیر انداختم و نهایتا بعد از یکسال در سالگرد سوال اول سوال دوم مطرح شد.

رسایی سپس تقاضای نشان دادن فیلمی را به هیئت رئیسه مجلس داد و در این خصوص گفت: با گذشت 3 ماه از عدم تغییر وضعیت جاری باری دیگر سوالی از ایشان درباره مسکن مهر ارائه کردیم، آقای هاشمی رئیس کمیسیون عمران برای کمک به وزیر برای چندمین مرتبه طرح سوال را عقب انداختند و حتی بعد از طرح سوال در کمیسیون نیز وساطت کردند که زمان بیشتری به وزیر دهید. ماهم قبول کردیم، اما بعد از 10 ماه آنچه از آقای وزیردیده نشد تغییر در عملکردش بود.

این نماینده موافق استیضاح آخوندی با بیان اینکه در این مدت در شهرهای مختلف با هماهنگی وزارتخانه از پروژه‌ها بازدید می‌کردند، اظهار داشت: همین بازدیدها غصه ما را بیشتر کرد، تنها چیزی که در این مدت دیده نشد، وعده‌های سر خرمنی بود که در خصوص مسکن مهر و سردادن شعارهای طرح جدید برای جایگزینی مسکن مهر مطرح شده بود.

نماینده تهران در ادامه گفت: یکسال از زمان طرح سوال اول گذشت و نهایتا سوال دوم بعد از چندبار تاخیر در صحن علنی مطرح شد و آقای آخوندی همان پاسخ‌هایی را به بنده داد که به آقای حاجی داده بود. سپس سوال به رای گذاشته شد و آقای وزیر بازهم با وعده‌هایی که داد با اختلاف یک رای توانست از کارت زرد مجلس رهایی یابد.

رسایی تاکید کرد: اگر این استیضاح سیاسی بود، ما باید تا این اندازه مماشات می‌کردیم؟ عده‌ای چرا ضعف‌های مدیریت خود را با شانتاژ‌های رسانه‌ای می‌پوشانند؟ آیا استیضاح سیاسی روندی به این طولانی را طی می‌کند؟ آیا اعتراضات مردم به روند طولانی تکمیل مسکن مهر سیاسی است؟ اصلا ما سیاسی هستیم، آیا انتقاد رهبر انقلاب از عدم تکمیل مسکن مهر در هفته دولت نیز سیاسی است؟ آیا پیگیری تکمیل این پروژه‌ها و استیضاح مسئول این کار سیاسی است؟ پس برای اینکه سیاسی نباشیم یا مجلس را تعطیل کنید یا شروع به مدح و ستایش از آقایان کنید. آقای آخوندی، کیست که نداند سیاسی‌ترین وزیر کابینه شما هستید و اما اشکالات مدیریتی شما آنقدر زیاد است که نیازی نیست پرونده سیاسی شما را باز کنیم.

وی با بیان اینکه تکمیل مسکن مهر یکی از اولویت‌های دولت یازدهم در شعارهای تبلیغاتی بود، تصریح کرد: وزیر مربوطه برای کسب رای اعتماد همین وعده‌ها را تکرار کرد، حتی آقای آخوندی گفت که در دولت سازندگی ایده مسکن مهر را خودش امضاء کرده و نمی‌دانم چه شد که این ایده بعدها مزخرف نامیده شد. متاسفانه در این دو سال علی‌رغم فرصت‌های پیش رو، کمترین اعتبار به پروژه‌های مسکن مهر اختصاص یافته است.
وی گفت: متوسط سهم‌الشرکت در پرداختی پیمانکاران در هر ماه از 500 میلیارد تومان در نیمه اول سال 92 به 300 میلیارد تومان در نیمه دوم سال 93 رسید و این سیر نزولی ادامه یافت تا به 150 میلیارد تومان در سال 93 رسید و این مسئله نشان از کند شدن روند تکمیلی طرح‌های مسکن مهر و نبود اداره در وزارتخانه بود.

نماینده تهران افزود: از 125 میلیارد تومان در اوایل سال 92 به 225 میلیارد تومان در دیماه 93 رسیدند و در حالی که مردم مستضعف به تعهدات خود در قبال مسکن مهر عمل کردند، دولت به وظایف خود عمل نکرد. وزیر راه و معاونان وی در سال 93 گفتند سال 94 پروژه‌ها تمام می‌شود، ولی در بهمن 93 وقتی زمان موعد رسید، گفتند تا سال 95 تکمیل می‌شود و از شهریور 94 گفتند فعلا منظر نباشید سال 96 تمام می‌شود.

رسایی بیان داشت: وزیر برای فریب مجلس در جلسه سوال گفت: یک میلیون و 440 واحد مسکن مهر فروش اقساطی شده و بعد در جایی دیگر گفت: یک میلیون و 180 هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شد و اختلاف فروش مسکن مهر اقساطی شده و تحویل داده شده، 260 هزار واحد بود، یعنی 260 هزار واحد فروش اقساطی شده ولی به مردم تحویل داده نشده است، در حالیکه فروش اقساطی یعنی واحد مسکونی تحویل داده شده باشد. می‌دانید این یعنی چه؟ یعنی 210 هزار خانوار در عین اینکه قسط مسکن مهر را دارند، خانه‌ای تحویلشان نیست و این افراد باید از طرفی قسط مسکن مهر را بپردازند و از طرفی چون خانه‌شان آماده نشده، کرایه منزل نیز پرداخت کنند.

این نماینده موافق استیضاح اظهار داشت: این در حالیست که همه این افراد اقشار ضعیفی هستند و قدرت پرداخت هزینه‌های مسکن مهر را ندارند، روز قیامت باید جواب دهیم، دوستان نمی‌دانم با چه هدفی می‌خواهید رای دهید، من سیاسی حاضر نشدم و فقط برای اینکه در روز قیامت بتوانم جوابگو باشم موافق این استیضاح هستم.

رسایی با بیان اینکه آخوندی در برابر مشکلات مردم تنها جوابی که داد این بود که منابع مالی محدود است، اظهار داشت: بنابر گزارش وام مسکن، بازپرداخت اقساطی مسکن مهر به 7 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده و هرماه 400 میلیارد تومان به آن اضافه می‌شود و طبق گفته مسئولان وزارتخانه، 5 میلیارد تومان برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر نیاز بوده یعنی آقایان 2100 میلیارد تومان هم اضافه داشتند، ولی کاری که این وزارتخانه کرده این است که 3700 میلیارد تومان را بابت بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی پرداخت کرده و این واقعا خلاف مروت در حق این مردم است. بانک مرکزی بدهی دارد، از جای دیگر تامین کند. پاداش‌های چند صد میلیونی ندهند تا بتوانند بدهی‌هایشان را بدهند .

رسایی با بیان اینکه حوزه مسکن رهاست و‌ آقای وزیر تسلطی بر امور ندارد، تصریح کرد: آخوندی در برنامه نگاه یک گفت: به دلیل اینکه میزان اعتباراتی که بانک مسکن به مسکن مهر داده، قدرت تسهیلات دادن این بانک کاهش یافته و با بازسازی مالی این بانک از وضعیت بد خارج می‌کنیم و حتی در نشست مهندسین کشورهای جامعه اسلامی مطرح کرد که بانک مسکن، گروگان مسکن مهر شد و سه برابر قدرتش وام داده بود، ورشکست شده و همه از جمله وزیر اقتصاد کابینه تعجب کردند تا جایی که همه می‌دانند پرداخت تسهیلات مسکن مهر از محل خط اعتباری بانک مرکزی ، نه منابع داخلی بانک مسکن است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند، که شامل 2.5 میلیون واحد مسکونی می‌شود، تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی موظف است هرسال در طول برنامه حداقل 10 درصد از بافت‌های فرسوده شهری را نوسازی کند.

نماینده تهران گفت: مشکل ناهماهنگی نه تنها در بیرون وزارتخانه، بلکه در داخل وزارتخانه نیز مشهود است و طبق دستورالعمل شماره 3، بابت هر متر مربع افزایش قیمت باید نهایتا 100 هزار تومان اخذ شود که در یک واحد مسکونی 100 متری معادل 10 میلیون تومان می‌شود و با توجه به آنکه 40 میلیون تومان وام هم به مردم تعلق می‌گیرد، سهم مردم 5 میلیون تومان می‌شود، در حالیکه در شهرهای جدیدی چون پرند و پردیس بجز آن 5 میلیون وام، 12 تا 18 میلیون تومان بابت افزایش قیمت گرفته می‌شود.

رسایی با بیان اینکه آقای آخوندی شما گفتید که مردم اصلا دنبال مسکن مهر نیستند، شما گفتید الان 150 هزار مسکن مهر داریم که متقاضی ندارد، در جواب به این صحبت شما باید گفت: اولا این رقم واقعی نیست، چون معاون شما می‌گوید 45 هزار واحد بدون متقاضی داریم، ثانیا از روزی که شما آمدید، سامانه ثبت‌نام مسکن مهر را بستید، بازکنید تا ببینید متقاضی هست یا خیر.

وی اظهار داشت: من پرونده کاری وزیر را که ورق می‌زدم دیدم یکی از اقدامات خوب آخوندی که کارشناسان هم استقبال کرده بودند، پیگیری وزیر برای کنترل سوداگری در بازار مسکن از طریق ابزار مالیاتی است، 70 درصد از بازار مسکن مهر را تقاضای سرمایه‌داری تشکیل می‌دهد و این موضوع موجب دوره‌هایی از رکود شده است.

رسایی تصریح کرد: آقای آخوندی تا مدتی شعار می‌داد هرکس با خرید و فروش مسکن کاسبی می‌کند، باید مالیات دهد، قوانین مالیاتی باید تغییر کند، شهریورماه امسال وقتی قانون مالیات‌های مستقیم، برای اصلاح در دستور رسیدگی مجلس بود، آقای آخوندی گفت که لطفا مالیات بر خانه‌های خالی حذف شود، ما نفهمیدیم آقای آخوندی با خودت چند چندی!

رسایی تصریح کرد: مردم می‌گویند مسکن 80 متری ما در حاشیه شهر بدون رنگ و لعاب رها شده است، لطفا بگویید مسکن شما چند متر و در کجاست و غیر از آن مسکنی که در لواسان دارید، الان کجا می‌نشینید؟ بگذارید مردم بدانند که مسئولانشان در کجا زندگی می‌کنند.

این نماینده موافق استیضاح آخوندی در پایان خاطرنشان کرد: دوستان رایی که امروز می‌دهید چه مثبت و چه منفی شب اول قبر باید جواب دهید، جوری رای دهید که بتوانید دست روی قرآن بگذارید و سرتان را بلند کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار