کاهش 65 درصدی بیماری تب برفکی نسبت به سال گذشته

در 6 ماهه ابتدای سال 94 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیماری واگیر تب برفکی 65 درصد کاهش یافته است.

دکتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ضمن تسلیت به مناسبت درگذشت مسلمانان در مراسم حج امسال، هفته دامپزشکی را به کلیه دست اندرکارانی که در این حوزه اعم از بخش دولتی، تشکل‌های خصوصی و مراکز پژوهشی‌، تحقیقاتی که برای حفظ بهداشت دام  و سلامت غذایی جامعه تلاش می‌کنند گرامی داشت.

دکتر خلج در خصوص بیماری تب برفکی اظهار کرد: این بیماری در عرصه اقتصاد دامپروری مهمترین بیماری واگیر می‌باشد که خسارت بسیار زیادی را به دامداران وارد می‌کند.

وی افزود: در 6 ماهه ابتدای سال 94 نسبت به مدت مشابه سال گذشته این بیماری 65 درصد کاهش یافته است.

دکتر خلج تصریح کرد: با اقدامات سازمان دامپزشکی کشور از هزار و 501 کانون بیماری تب برفکی در 6 ماهه اول سال گذشته این بیماری به 522 کانون در 6 ماهه ابتدای امسال رسیده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: این بیماری معمولا در گاوداری‌های صنعتی شیری بیشتر مورد توجه و گزارش قرار می‌گیرد، اما امسال فقط 21 گاوداری شیری در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفت.

وی مدیریت و واکسیناسیون به موقع توسط همکاران در سازمان دامپزشکی را یکی از عوامل موثر در مبارزه با این بیماری عنوان کرد و همچنین ممانعت از ورود دام زنده از کشورهای آسیای میانه و قرنطینه دام‌های وارد شده از مرزهای شرقی کشور در استان سیستان و بلوچستان را عامل دیگر در کاهش بیماری تب برفکی دانست.

وی در مورد منابع واکسن تب برفکی تصریح کرد: امروز موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی اعلام آمادگی خود را در خصوص تامین نیاز واکسن سازمان دامپزشکی کشور با کیفیت مطلوب اعلام داشت.

دکتر خلج تصریح کرد: همچنین طبق اطلاعات اخذ شده دو شرکت غیر دولتی قرار است تولید واکسن تب برفکی را انجام دهند که یکی از این شرکت‌ها قراردادی را با موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی منعقد کرده و براساس آن قرار است تا 12 نفر از کارشناسان تولید واکسن این موسسه با موسسه تولید واکسن بخش خصوصی در شهر مهاباد همکاری کنند و با اقداماتی این بخش غیر دولتی 100 میلیون دز واکسن تب برفکی سالانه تولید می‌شود.

وی بیان داشت: قراردادی که موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با موسسه خصوصی تولید واکسن منعقد کرده در راستای خصوصی سازی تولید و در اختیارگذاشتن توانایی‌های بخش دولتی به بخش خصوصی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار