قول مساعدت 85 درصدی به چایکاران برای هزینه‌های آبیاری تحت فشار

رئیس سازمان چای بیان کرد: وزارت جهاد قول مساعدت 85 درصدی هزینه‌های مربوط به ایجاد شبکه‌های را داده است.

محمد ولی روزبهان رئیس سازمان چای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روش‌های نوین آبیاری باغات چای اظهار داشت: هزینه، ‌روش‌های نوین آبیاری با توجه به نوع زمین، شرایط خاک و فاصله میزان سفره‌های زیرزمینی باغات چای متفاوت است و از طرفی با توجه به پیگیری‌های لازم در این زمینه وزارت جهاد قول مساعدت 85 درصدی هزینه‌های مربوط به ایجاد شبکه‌های آبیاری تحت فشار را به صورت یارانه و کمک بلاعوض به چایکاران داده است.

وی افزود: در واقع با ایجاد شبکه آبیاری تحت فشار در باغات چای میزان برداشت به طور متوسط از 6 تن به 15 تن در هکتار خواهد رسید به گونه‌ای که این امر در ارتقای کیفیت محصول کاهش میزان وابستگی به واردات چای و افزایش درآمد ملی تأثیر بسزایی خواهد داشت.

رئیس سازمان چای در ادامه گفت: هزینه‌های سیستم نوین آبیاری به طور متوسط در هر هکتار بدون احتساب حفر چاه عمیق بین 5 تا 12 میلیون تومان است و در حالی که هزینه چاه عمیق 50 الی 60 میلیون تومان است می‌تواند تا 20 هکتار را پوشش دهد.

روزبهان با توجه به وضعیت سیستم آبیاری باغات گفت: متأسفانه طی 15 سال اخیر سطح زیر کشت باغات دارای سیستم آبیاری تحت فشار به شدت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که در حال حاضر تنها 500 هکتار از 5 هزار هکتار 15 سال گذشته مجهز به سیستم نوین آبیاری هستند که این میزان تنها دو درصد از باغات را شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: میزان باغات دارای شبکه آبیاری تحت فشار امیدوارم در یک برنامه پنج ساله با کمک و حمایت صندوق توسعه چای، دولت و چایکاران این میزان به حدود 10 هزار هکتار افزایش یابد زیرا این امر موجب رونق محصول و ایجاد انگیزه در چایکاران می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار