فناوری نانو ضرورتی برای تمامی کشورها است

مدیر روابط بین الملل ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به این که هیچ کشوری نمی تواند برنامه های توسعه فناوری خود را جدا از نانو ببیند، گفت: فناوری نانو یک باید برای تمامی کشورها است.

به گزارش گروه وب گردی باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر 'علی بیت اللهی' روز سه شنبه در محل برگزاری هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ایران در جمع خبرنگاران گفت: اگر کشوری درگیر حتی تولید محصولات نانو و پیاده سازی جریان علم و فناوری در کشور خود نباشد، با واردات این محصولات به کشور مواجه خواهد شد، از اینرو کشورها باید بدانند که محصولات و مواد نانو چیست و چگونه می توان از پتانسیل این مواد استفاده کرد.

وی که در حاشیه برگزاری نشستی با حضور سفرای کشورهای خارجی بازدیدکننده از هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ایران سخن می گفت، ادامه داد که در نشست با سفرای کشورهای خارجی، توانمندی های ایران در حوزه فناوری نانو معرفی و از آنها خواسته شد که اقدامات لازم را برای برقراری ارتباط میان ایران با مراکز علمی مختلف، مراکز علمی صنعتی، مدیریتی و برنامه ریزی کشورهای علاقه مند به همکاری ایجاد کنند تا امکان برپایی نشست های مختلف آتی فراهم شود. 

بیت اللهی ادامه داد: یکی از دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی این بوده که برای انتقال دستاوردها و تجربیات به کشورهای دوست تلاش کند و فناوری نانو نیز از این امر جدا نیست.

وی گفت: در مجموع تمامی کشورها در مراجعه به ستاد توسعه فناوری نانو و یا مذاکراتی که داشته ایم، شگفتی خود را نسبت به پیشرفت ایران در حوزه فناوری نانو ابراز کرده اند و ما امیدواریم در طی این نشست، نشست های دیگری را نیز برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم برنامه های اجرایی همکاری با این کشورها را داشته باشیم.

بیت اللهی یادآور شد: زمینه های همکاری ما با سایر کشورها به نیاز آنها بستگی دارد و ما در این زمینه مطرح کردیم که با توجه به اینکه مشکلات ما با مشکلات سایر کشورهای در حال توسعه از یک جنس هستند، بنابر این مدل های اجرایی پیاده سازی برنامه ها می تواند قابل اجرا باشد و این تجربیات در عمل در این کشورها پیاده سازی شود.

وی گفت: کشور ما ایران فعالیت نانو را از صفر شروع کرده و طی 10 سال گذشته توانسته است جایگاه خوبی در جهان داشته باشد و این امر نشان دهنده آن است که برنامه ما در زمینه توسعه فناوری نانو یک برنامه عملیاتی است و کشورهای در حال توسعه که دقیقا وضعیت اقتصادی، اجتماعی و نیروی انسانی مشابه ما دارند، می توانند از این الگوی پیشرفت استفاده کنند و ما نیز نهایت تلاش خود را برای انتقال این تجربیات خواهیم کرد.

بیت اللهی در اشاره به نشستی که چند ماه قبل با کشورهای امریکای لاتین برگزار شد، افزود: پیرو برگزاری نشست با کشورهای امریکای لاتین ارتباطاتی در زمینه فناوری نانو برقرار شد و اکنون برخی از این کشورها از ما خواسته اند تا در برنامه ریزی ها در زمینه توسعه نانو در کشورشان به آنها کمک کنیم و تجارب خود را به آنها منتقل کنیم.

نمایندگان دیپلماتیک 25 کشور از جمله برزیل، فرانسه، آرژانتین، کشورهای آمریکای لاتین، الجزایر، بلغارستان، مکزیک، ترکمنستان، مصر و عراق، با هماهنگی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، امروز در هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو ایران، از نزدیک با تازه ترین دستاوردهای ملی این حوزه آشنا شدند.

در این بازدید، نشست یک روزه ای نیز برای معرفی دستاوردهای نانو ایران به دیپلمات های خارجی برگزار شد. 

هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو که رویدادی برای عرضه تازه ترین دستاوردهای ملی در این حوزه است، تا 16 مهرماه در محل نمایشگاه های بین المللی تهران ادامه دارد.

منبع : ایرنا

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار