با این روشها پولتان بر باد می رود!

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اشاره به روش‌های جدید کلاهبرداری در فضای سایبر، گفت: کاربران اینترنت مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشند.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ علی نیک‌نفس سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با اشاره به روش‌های جدید کلاهبرداران در فضای مجازی گفت: یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در فضای سایبر، اقدامات مجرمانه از طریق ایمیل است که طی آن بزهکار با ارسال ایمیل‌ها و درخواست‌هایی که در آن مطرح می‌کند، کاربر را فریب می‌دهد.

ازدواج آنلاین



ازدواج آنلاین

ازدواج و پیدا کردن زوج مناسب مقوله ای است که از دیرباز تا کنون چالش پیش روی انسان ها بوده است و از دیرباز رسم و رسومات خاص خود را داشته است. سایت های همسریابی از همین شکل های نوظهور آشنایی است که علاوه بر هشدار بسیار مسئولین و کارشناسان همچنان جولان می دهند.
 
انواع دوستی‌های قبل از ازدواج و پیدایش فضای مجازی روز به روز عامل پوست اندازی نسل قبلی و پیدایش نسلی شد که به دنبال همسر آینده خود در کوچه پس کوچه‌های سایت‌های همسریابی، تاس بخت و اقبال خود را به بالا پرتاب می‌کنند تا شاید هنگامی که بر زمین می‌نشیند جفت شش بیاید.


ازدواج آنلاین


منتقدان ازدواج‌های اینترنتی معتقدند که بی‌اعتمادی یکی از عمده‌ترین آسیب‌هایی است که زندگی زوجینی را که به‌ واسطه آشنایی در فضای مجازی با یکدیگر ازدواج می‌کنند، تهدید می‌کند چرا که همواره این دغدغه با آنهاست که آیا همسرشان با افراد دیگری هم چت می‌کند یا خیر؟
 
در هر حال نکته اینجاست که بیشتر جامعه شناسان و آسیب شناسان خانواده معتقدند ازدواج اینترنتی در ایران بیشتر ضرر دارد تا منفعت. هرچند که متولیان سایت های همسریابی که این روزها زیاد شده اند و زمینه ازدواج اینترنتی را فراهم می کنند می گویند هدفشان تسهیل ازدواج جوانان است.

در این روش از کلاهبرداری اینترنتی که مجرمان، طعمه های خود را در شبکه های اجتماعی و چت روم ها شکار می کنند با دادن وعده هایی مانند ازدواج، اطلاعات شخصی کاربران را به دست آورده و با تهدید به انتشار آنها از طعمه های خود اخاذی می کنند. مطمئنا شما برخی از این داستان های واقعی را شنیده اید.

ازدواج آنلاین


کلاهبرداری نیجریه ای!

این شگرد که باعث شد افراد ساده لوح زیادی قربانی حرص و طمع خود شوند به این علت حقه نیجریه ای لقب گرفته است که در آن فرد تبهکار از طریق پست الکترونیکی، ایمیل های فراوانی برای طعمه خود ارسال کرده و ادعا می کند شاهزاده بخت برگشته ای در نیجریه است که از بد ماجرا از سمت خود خلع شده و از آنجا که بدخواهان و دشمنان زیادی دارد می خواهد به صورت پنهانی مبلغ زیادی پول از کشور خارج کند، این شاهزاده تقلبی در ایمیل هایی که برای طعمه خود می فرستد وعده های وسوسه کننده زیادی به قربانی خود می دهد. در این روش فرد کلاهبردار بعد از این که طعمه خود را وسوسه کرد از او می خواهد از طریق تلفن یا فکس با او تماس بگیرد تا اعتمادش بیشتر جلب شود. بعد از این که کلاهبردار مطمئن شد طعمه به دام افتاده، از قربانی خود می خواهد برای انجام مقدمات کار مبلغی به او بدهد تا کارهای اولیه انجام شود، قربانی ها در این روش از 200 تا هزاران دلار خود را از دست می دهند.

اشتباه نکنید!

در این روش کلاهبردار به وسیله ارسال ایمیل یا تماس در شبکه های اجتماعی به طعمه هایش وعده برنده شدن در قرعه کشی را می دهد، به این ترتیب او از قربانیان خود می خواهد مبلغی پول به حسابش بریزند تا او جایزه را برایشان پست کند، اما گرفتن پول همان و کلاهبرداری هم همان.

بهترین طعمه، جویندگان کار
 
با توجه به آمار زیاد بیکاران در جامعه، گروهی از کلاهبرداران دنیای مجازی برای دست یافتن به اطلاعات طعمه های خود از این شگرد استفاده می کنند. آنها در پوشش بنگاه کاریابی ایمیلی برای قربانی خود ارسال کرده و به او می گویند شغل ایده آلی را برایش پیدا کرده اند. کلاهبرداران که نیتی جز به دست آوردن اطلاعات سوژه خود ندارند، به همراه ایمیل، فایلی را برای فرد مورد نظر ارسال کرده و از او می خواهند فرم را پر کند. به این ترتیب قربانی بدون این که بویی ببرد، اطلاعاتی مانند شماره حساب، شماره بیمه و مشخصات خود را در اختیار سارقان اینترنتی قرار می دهد.

فروش کالای تقبلی

با همه گیر شدن استفاده از اینترنت، کار خرید و فروش اینترنتی هم رونق گرفته است. امروز سایت های زیادی را در دنیای مجازی می توان دید که انواع و اقسام محصولات موجود در بازار را می فروشند. در بین این فروشندگان می توان کلاهبرداران دنیای مجازی را هم دید، گروهی از این تبهکاران با فروش اجناس تقلبی به جای اجناس اصل سر مشتری های خود کلاه می گذارند، برای همین توصیه می کنیم از فروشگاه های اینترنتی معتبر و خوشنام خرید کرده و قبل از هر چیز با شماره تلفن ثابتی که به دفتر فروش سایت اینترنتی مربوط می شود تماس بگیرید تا حداقل مطمئن شوید می توانید نام و آدرسی از فروشنده در اختیار داشته باشید.

ازدواج آنلاین


کلاهبرداری با فروش وسایل دست دوم

در این نوع روش فرد کلاهبردار با طرح روشی فریبکارانه ، از طریق یک سایت تبلیغاتی برخی از تصاویر اجناس دست دوم خود را به نمایش می گذارد. کالا پس از نمایش و تماس گرفتن افراد بازدید کننده جهت خرید، از آنها می خواهد که مبلغ کالای مورد نظر خود را به شماره کارتش واریز کنند. فرد کلاهبردار محصول را پست نکرده و بعد از واریز شدن پول به حسابش دیگر شخصی را به عنوان خریدار نمی شناخت.

کلاهبرداری با ایمیل جعلی

این گروه از کلاهبرداران دنیای مجازی سراغ تاجرهایی می روند که در دنیای مجازی فعال هستند. آنها بعد از شناسایی طعمه های خود برای آنها ایمیل هایی ارسال کرده و از این طریق از قربانیان می خواهند به حساب آنها پول واریز کنند.

کلاهبردارهای دنیای مجازی به این شکل عمل می کنند؛ آنها وقتی به اطلاعات بازرگانان دست پیدا کردند، ایمیلی مشابه ایمیل طرف قرارداد بازرگانان می سازند و با ارسال نامه از طریق ایمیل جعلی به قربانیان خود می گویند شماره حساب شرکت تغییر کرده و بهتر است برای ادامه داد و ستد آنها مبلغ باقیمانده از قرارداد را به شماره حساب جدیدی که برایشان ارسال کرده اند، واریز کنند تا هر چه سریع تر اجناس خود را دریافت کنند.

ازدواج آنلاین


توجه

همچنین در میان هیاهو و شلوغی آستانه سال جدید میلادی، ۱۰ نوع کلاهبرداری اینترنتی و سایبری  وجود دارد که هکرها می‌توانند راحت‌تر از زمان‌های عادی، کلاه سر شما بگذارند و به روش‌های مختلف، غافلگیرتان کنند!


 ۱- لینک‌های فیشینگ برای سازمان‌های خیریه (Charity phishing)

۲- پیش فاکتورهای جعلی با نام سرویس‌های پستی معتبر (Fake invoices from delivery services)

۳- درخواست‌های دوستی از روی لینک‌های جعلی شبکه‌های اجتماعی با نام دوستان (Social networking friend requests)

۴- تخفیف‌های بالا برای اجناس و هدیه‌های لوکس (Holiday jewelry)

۵- سرقت آنلاین هویت و مشخصات فردی و بانکی (Online identity theft)


ازدواج آنلاین


۶- سایت‌های کارت تبریک و هدایای جعلی کریسمس (Phony websites)

۷- پیشنهادات کاری با دستمزد بالا و اغوا کننده در روزهای تعطیلات کریسمس (Job-related email rip-offs)

۸- سایت‌های کلاهبرداری اوکشن یا حراجی (Auction site fraud)

۹- سرقت پسورد با نصب بدافزار روی سیستمتان با یک لینک مشکوک (Password robbery)

۱۰- ایمیل‌های بانکی جعلی و تقلبی (Email banking)

این‌ها عمده‌ترین راه‌هایی است که کلاهبرداران اینترنتی به سوی کاربران ساده لوح و یا حریص حمله کرده و باعث زیان آنها میشوند.

با توجه به موارد گفته شده کاربران فضای مجازی باید بیشتر از پیش مراقب نحوه عملکرد خود در این دنیای تکنولوژی باشند تا طعمه کلاهبرداران نشوند.


گزارش از حسین توکلی

برای عضو شدن در کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران از این لینک استفاده کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار