نگرانی آمریکا، انگلیس و نروژ از تقسیمات کشوری در سودان جنوبی

آمریکا، انگلیس و نروژ در بیانیه ای نگرانی خود را از تقسیمات کشوری جدید سودان جنوبی اعلام کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آمریکا، انگلیس و نروژ روز سه شنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند طرح های سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی مبنی بر جایگزینی 10 ایالت کنونی این کشور با 28 ایالت جدید، مایه نگرانی است.

اعلام این موضوع در حالی است که شورشیان سودان جنوبی پیشتر اعلام کرده بودند چنین طرحی را نخواهند پذیرفت. به عقیده شورشیان، این اقدام ناقض موافقتنامه صلحی است که بر اساس آن، دولت سودان جنوبی باید با «ریک ماچار» ‌رهبر شورشیان در خصوص مسائل مهم مشورت کند.

شورشیان ماچار همچنین از این موضوع نگران هستند که تقسیم بندی ایالت های جدید باعث تضعیف موضع آنها در برابر نیروهای دولتی خواهد شد.

در بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس و نروژ در این باره آمده است: «اعلام این موضوع توسط دولت سودان جنوبی، مستقیما ناقض تعهد دولت این کشور مبنی بر اجرای توافق صلحی است که در تاریخ بیست و ششم ماه اوت امضا شد.»

این بیانیه می افزاید: «ما صراحتا از رئیس جمهور کر درخواست می کنیم تا زمانی که دولت موقت اتحاد ملی تشکیل و گفتگو درباره قانون اساسی ملی آغاز نشده است، از انجام این اقدام خودداری کند.»

این سه کشور، گروهی را تشکیل داده اند که از توافق سال 2005 که به استقلال سودان جنوبی از سودان منتهی شد حمایت کردند. سودان جنوبی در سال 2011 بر اساس مفاد یک موافقتنامه صلح که به درگیری های شمال و جنوب این کشور پایان داد، اعلام استقلال کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار