«سهراب سپهری» فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه نیست

این مسئله که «سهراب سپهری» را بنا بر قول منتقد ادبی، فردی بی‌مسئولیت نسبت به جامعه بدانیم،‌ صحیح نیست.

حمیدرضا شکارسری، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره ویژگی شعر «سهراب سپهری» اظهار کرد: بی اعتنایی به مسائل سیاسی و اجتماعی در روزگاری که حد و مرز ساحت روشنفکری با توجه به سیاست مشخص می‌شد را می‌توان ویژگی شعر «سهراب سپهری» دانست.

وی افزود: این مسئله که بنا بر قول منتقد ادبی «سهراب سپهری» را فردی بی مسئولیت نسبت به جامعه یا یک بچه بورژوای اشرافی بدانیم، صحیح نیست، این شاعر در حقیقت به جای توجه به روساخت‌های جهان بشری به زیر ساخت‌های آن توجه می کند.

این شاعر ادامه داد: «سهراب سپهری» این فرض درست را دارد که اگر زیرساخت‌های اندیشه بشری مبتنی بر نور و انسانیت باشد، همه چیز درست می‌شود و وی به درستی روساخت‌ها و ضعف‌های جهان معاصر را شناخته بود.

شکارسری تصریح کرد: «سهراب سپهری» مشکلات جامعه بشری را به خاطر فاصله‌گیری بشر از سرچشمه‌های پاک بشری می‌دانست که ریشه در ایمان فرد دارد. به گمان بنده «سهراب سپهری» به مقابله با مدرنیته برخاسته بود و به شیوه رمانتیک‌ها از آن‌ها می‌خواست به طبیعت بازگردند. نقد به او به خاطر بی‌اعتنایی به مهمترین اتفاقات روزگار سیاسی و اجتماعی ایران وارد نیست.

وی با اشاره به لزوم توجه به سپهر اندیشه «سهراب سپهری» بیان کرد: «سهراب سپهری» به لایه‌های عمیق‌تر جامعه بشری توجه کرده است، وی پیشنهاد می‌کند در حقیقت به اصل وجود برگردیم و به زمانی که هنوز زندگی بشری به مدرنیته آلوده نشده بود، وی مشکلات امروز جامعه خود را نتیجه مدرنیته می‌داند.

این شاعر افزود: اگر مشکلات جامعه بشری را روساخت بدانیم، مشکلات آن به جای دیگری باز می‌گردد. به آنجایی که اندیشه خودمان را در اختیار مدرنیته قرار می‌دهیم و پیشنهاد او بازگشت به دنیای قبل از این دوران  است. «سهراب سپهری»را یک "بنیادگرا" به معنای واقعی خود می‌دانم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار