ارومیه؛

امضاء تفاهمنامه استانداری آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق

استانداری آذربایجان غربی و مسوولان اقلیم کردستان عراق در رابطه با توسعه مبادلات مرزی و تلاش برای رسمی کردن مرز کیله سردشت و تسهیل تردد مرزی تفاهم همکاری مشترک امضاء کردند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛ فرماندار سردشت این تفاهم همکاری مشترک به امضای استاندار آذربایجان غربی و رییس اداره منطقه راپرین اقلیم کردستان عراق رسید.

عزیز حسنی در تشریح نتایج سفر وزیر دارایی اقلیم کردستان و هیات همراه وی به مرز کیله سردشت بیان کرد: در این تفاهم همکاری بر تلاش جدی برای رسمی شدن مرز کیله از طریق مبادی ذیربط و پیگری جدی آن تاکید شده است.

وی اضافه کرد: در این تفاهم نامه همکاری ایجاد دوایر حکومتی در طرف اقلیم کردستان عراق در راستای صادرات و واردات ظرف 25 روز آینده در نقطه مقابل مرز کیله و ارایه امکانات رفاهی آب و برق از سوی طرف ایرانی ، آسفالت جاده کیله به قلعه دیزه عراق توسط شرکت ایرانی ، انجام عملیات مین روبی میدان بازارچه طرف عراق توسط یک شرکت ایرانی و آموزش ناظرین گمرک عراق توسط اداره گمرک استان آذربایجان غربی به تعداد 20 نفر مورد تاکید طرفین قرار گرفته است.

حسنی همچنین گفت: در تفاهم همکاری مشترک همچنین مقرر شده است که حوزه نظارت بر گمرک آذربایجان غربی و مدیرکل گمرک اقلیم کردستان عراق در راستای رفع مشکلات مرز کیله سردشت ظرف دو هفته هماهنگی های لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: فرماندار منطقه راپرین پشدر اقلیم کردستان عراق و فرماندار سردشت نیز به عنوان مسوول هماهنگی و روابط بین مرزی تعیین شدند.

فرماندار سردشت بیان کرد: با توجه به تاکید استاندار آذربایجان غربی در رابطه با تردد کامیون های باری دو طرف در سردشت و قلعه دیزه عراق ، مقرر شد طرف عراقی ظرف 15 روز موضوع را بررسی و نتیجه آن را به طرف ایرانی اعلام کند.

وی بیان کرد: طرف عراقی نیز اعلام آمادگی کرد تا با استفاده از مهر گذرنامه مرز باشماق در مرز کیله برای تردد اتباع طرفین استفاده شود که طرف ایرانی نیز مقرر شد موضوع را بررسی و بعد از دو هفته نتیجه را اعلام کند.

حسنی اضافه کرد: برابر موافقت قبلی مقرر شد تا اداره استاندارد در آن سوی مرز کیله دایر شده و در صورت مشاهده هر گونه کالاهای ممنوعه ظرف مدت 10 روز آن را اعلام کند.

در امضای این تفاهم نامه قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی و یک هیات از اقلیم کردستان عراق از جمله شماری از نمایندگان پارلمان به سرپرستی وزیر دارایی این اقلیم نیز حضور داشتند.

مرز کیله در 17 کیلومتری شهرستان مرزی سردشت قرار دارد و نزدیکترین مرز با شهرهای اقلیم کردستان همچون رانیه و قلعه دیزه است.

شهرستان سردشت در جنوب آذربایجان غربی و در فاصله 244 کیلومتری ارومیه مرکز استان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.