مرگ 315 هزار ایرانی در تصادفات رانندگی

سازمان پزشکی قانونی مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال اخیر را تائید کرده که این آمار برابر جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر کشور است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان پزشکی قانونی مرگ ۳۱۵ هزار شهروند در تصادفات ۱۴ سال اخیر را تائید کرده که این آمار برابر جمعیت ۱۵ تا ۲۰ شهر کشور است.

تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل تلفات انسانی در کشورها محسوب می شود برای همین کاهش تصادفات رانندگی سالهاست از سوی مجامع بین المللی برای کشورهای جهان در دستور کار قرار گرفته است.

مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، در گزارش جهانی وضعیت ایمنی جاده‌ای چند سال قبل اعلام کرد: ۵۹ درصد از آنانی که در تصادفات ترافیکی جهان کشته می‌شوند بین ۱۵ تا ۴۴ سال سن دارند که ۷۷ درصد آنان مذکر هستند. این گزارش شامل اطلاعات از ۱۸۲ کشور شامل ۱۹ کشور از منطقه شرق مدیترانه است که بعد از آفریقا بالاترین میزان مرگ و میر جاده‌ای در جهان را دارد و در مجموع این کشورها ۹۹ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

این گزارش نشان می‌دهد فقط ۲۸ کشور شامل ۷ درصد از جمعیت جهان، دارای قوانین جامع ایمنی جاده‌ای در مورد ۵ عامل کلیدی خطرناک یعنی رانندگی در حال مستی، سرعت غیرمجاز، استفاده نکردن از کلاه ایمنی موتورسیکلت، نبستن کمربند ایمنی و رعایت نکردن نکات ایمنی برای کودکان هستند.

دلایل تصادفات رانندگی در ایران

 هر چند به دلیل اسلامی بودن قوانین ایران مستی جایگاهی در آمارتصادفات رانندگی در کشور ندارد اما بر اساس اعلام  کارگروه امور اجتماعی، آموزش و فرهنگ ایمنی کمیسیون ایمنی راه‌ها بررسی علت سوانح رانندگی نشان می‌دهد که ۳۰ درصد تصادفات رانندگی در ایران به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، ۲۵ درصد انحراف به چپ، ۲۲ درصد سرعت غیر مجاز، ۹ درصد عدم توانایی کنترل وسیله، ۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و الباقی هم سایر موارد است.

مرگ روزانه ۶۱ شهروند ایرانی در حوادث جاده ای ۱۴ سال گذشته

بر اساس این گزارش آمارهای سازمان پزشکی قانونی کشور نشان می دهد در ۱۴ سال گذشته تاکنون ۳۱۵ هزار و ۲۶۴ شهروند ایرانی جان خود را بر اثر سوانح رانندگی در جاده های کشور از دست داده اند که اگر این آمار را در مدت زمان ۱۴ سال تقسیم کنیم نشان می دهد که میانگین در این سالها روزانه ۶۱ شهروند ایرانی جان خود را از دست داده است.
 
مرگ 315 هزار ایرانی در تصادفات رانندگی

کاهش مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی/ مرگ ۷۲۹۰ نفر در ۵ ماهه سال ۹۴

پزشکی قانونی کشور در جدیدترین آمار ثبت مرگ بر اثر تصادفات رانندگی اعلام کرده است در پنج ماهه نخست سال ۹۴ حدود هفت هزار و ۲۸۹ نفر در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند که اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات هفت هزار و ۴۸۹ نفر بود، ۲.۷ درصد كاهش يافته است. از این آمار پنج هزار و ۵۸۷ نفر مرد و يكهزار و ۷۰۲ نفر زن بودند که چهار هزار و ۷۵۴ نفر در محورهاي برون شهري، يكهزار و ۹۵۹ نفر در مسيرهاي درون شهري، ۵۵۲ نفر در مسيرهاي روستايي و ۲۴ نفر در محورهايي نامعلوم جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس اين گزارش در اين مدت استان‌هاي خراسان رضوي با ۵۹۷، فارس با ۵۸۷ و تهران با ۵۲۴ بيشترين و استان‌هاي ايلام با ۶۳، كهگيلويه و بويراحمد با ۷۸ و خراسان جنوبي با ۸۱ كمترين آمار تلفات حوادث رانندگي را داشته اند.

همچنین در پنج ماهه نخست سال جاري همچنين ۱۳۵ هزار و ۲۹۱ نفر در حوادث رانندگي مصدوم و به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كردند. از اين تعداد ۹۶ هزار و ۵۷۱ نفر مرد و ۳۸ هزار و ۷۲۰ نفر زن بودند. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار مصدومان حوادث رانندگي ۱۳۴ هزار و ۸۱۹ نفر بود، چهار دهم درصد افزايش يافته است.

سازمان راهداری: ۸۰ درصد تصادفات کشور منشا انسانی دارد

هرچند آمار مرگ و میر تصادفات در حال کاهش است اما دلایل وقوع این حوادث هنوز به طور علمی و تخصصی واکاوی نشده با این حال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گزارشی گفته است: با بررسی دقیق حوادث رانندگی در راه‌های کشور و تجزیه و تحلیل آن، حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای دارای منشا خطاهای انسانی است. این تحلیل در حالی است که حدود ۱۸ میلیون خودرو، شش میلیون موتور و ۸۰ هزار کیلومتر راه شامل آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی و بیش از یکصد هزار کیلومتر راه روستایی در کشور داریم که در در نگاه این سازمان علی رغم اینکه بخش اندکی از تصادفات و سوانح رانندگی برون‌شهری مربوط به وضع جاده‌ها یا وسایل نقلیه است اما نگاه خرد و تجزیه و تحلیل دلایل تصادفات و بررسی شاخص‌های مختلف حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای منشا انسانی دارد.

خسارات اقتصادی ناشی از تصادفات رانندگی/ روزی ۳۲ میلیارد تومان!

طبق آمارها روزانه ۳۲ ميليارد تومان ضرر اقتصادي ناشي از تصادفات را متحمل مي‌شويم. مرکز پژوهش‌های مجلس در آخرین گزارش خود از تصادف‌های جاده‌ای برآورد کرده است، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی تصادفات رانندگی حدود ۸ درصد تولید ناخالص داخلی است. هزینه مورد نظر در سال ۱۳۹۰ در حدود ۵۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان است. البته هزینه درمانی سالانه ۱۱ هزار میلیارد ریالی افرادی که بر اثر تصادف مصدوم شده‌اند و هزینه ۱۸۰ میلیون تومانی هر فرد کشته شده در تصادفات و هزینه ۲۸۰ میلیون تومانی هر معلول بر اثر تصادف‌های جاده‌ای هم باید در این آمارها محاسبه کرد.

 باید سازمانهای مرتبط در کمیسیون ایمنی راه ها ساز و کاری برای فرهنگ سازی بهتر در کاهش تصادفات رانندگی در پیش بگیرند تا روند کاهشی آمار تصادفات ادامه یابد. با این حال ایمنی راه ها و جاده ها و حتی ایمنی خودرو هم در این خصوص تاثیر گذار خواهد بود. اجرایی شدن استفاده از ترمز استاندارد (ای بی اس) و (ای بی اس)، اجباری شدن نصب کیسه هوا برای راننده وسر نشین در تمام خودروها و همچنین استاندارد سازی جاده ها اعم از تامین روشنایی و هموار بودن جاده و نصب دوربین های کنترل سرعت می تواند مهمترین عامل در کاهش مرگ و میر در تصادفات جاده ای کشور باشد.
منبع: مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۸ مهر ۱۳۹۴
اقا تو تصویر بالا ی نیگاه دقیق بیاندازید چرا کامیونهای ما دارای سپر های بلند هستن چرا هیچکی الازم ب اوردن سپر ب پایین نمیکنه بهترین ماشین دنیا هم باشه از تصادف شاخ ب شاخ جون سالم ب در نمیبره ماشین میره زیر کامیون و له میشه جون قسمت اتاق خیلی خیلی ضعیفه و حتما کشته میشه شما توجه کنید تریلی و کامیونهای جدید را سپر جلوش تا نزدیک زمین اورده شده .......