باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

برای برگزاری انتخابات الکترونیکی چه موضوعاتی باید به شهروندان آموزش داده شود؟

با توجه به برگزاری انتخابات الکترونیکی در اسفندماه 94 این موضوع مهم به نظر می‎رسد که مجریان انتخابات و مردم چه آموزش‎هایی را باید در این زمینه ببینند.

آموزش مجریان انتخابات گامی در جهت حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رایبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، انتخابات اسفند 94 بنا به گفته وزارت کشور در 14 حوزه انتخابیه به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و بنا به گفته کارشناسان حداقل در سه هزار شعبه، تجهیزات الکترونیکی اخذ رأی مستقر می‌شود.

بنابراین دست‌اندرکاران و مجریان انتخابات باید با کسب آموزش‌های مورد نظر انتخاباتی سالم و مطلوب را برگزار کنند همچنین آموزش شهروندان برای مشارکت بیشتر و انتخاب آگاهانه در این پروسه مهم به نظر می‌رسد.
 
مجریان انتخابات از سطح فرماندار و بخشدار تا اعضای هیات اجرایی و نظارت در قالب نشست‌ها و کارگاه‌ها  آموزش‌های لازم را به منظور ارتقای دانش باید ببینند. لذا این موضوع مهم به نظر می‌رسد که بدانیم چه موضوعاتی در انتخابات باید به شهروندان آموزش داده شود؟ آیا شهروندان صرفا برای روز رای گیری و شیوه رای دادن نیاز به آموزش دارند یا موضوعات دیگری نیز برای آموزش  وجود دارد؟

چنین امری در کشورهای توسعه یافته معمولا از مسیر کمپین های انتخاباتی، احزاب، سندیکاها و رسانه های عمومی و خصوصی صورت می‌گیرد، اما در ایران چنین شیوه‌ای با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است.

از سوی دیگر انتخابات در شهرهای بزرگ در مقایسه با انتخابات در شهرهای کوچک  متفاوت است، در واقع مردمی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند، به لحاظ کمتر بودن تعداد نامزدها و غلبه گرایش های محلی و قومی بر گرایش های سیاسی و ملی، معمولا آشنایی بیشتری با نامزدهای انتخابات در حوزه انتخابیه خود دارند.

در حالی که در شهرهای بزرگ نامزدهای انتخاباتی ناشناخته ترند و بیشتر فهرست های انتخاباتی نتیجه انتخابات را تعیین می کند. بدین سبب ستادهای انتخاباتی نقش پررنگ تری در شناساندن نامزدهای مطلوب در مقایسه با احزاب و رسانه ها بویژه در شهرهای بزرگ دارند و نقش آنان در آموزش شهروندان برای شناخت نامزد مطلوب خویش پر رنگ تر است.

در این راستا گروه‌های سیاسی همواره می‌کوشند تا با ارائه برنامه‌ها و شعارهای انتخاباتی، برگزاری نشست‌ها و سخنرانی‌های نامزدها و هواداران آنان و نهایتا میزگردهای انتخاباتی در مراکز آموزشی و فرهنگی عمومی و به طور خاص در انتخابات ریاست جمهوری، معیارها و نامزدهای خود را به شهروندان معرفی کنند و در خلال این معرفی نکات آموزشی نیز یافت می‌شود.

در واقع می توان گفت یکی از روش‌های آموزش شهروندان در زمینه چگونگی مشارکت در تعیین حق سرنوشت خویش تبلیغات انتخاباتی است.

علی پورعلی‌مطلق، مدیرکل انتخابات وزارت کشور با تاکید بر ضرورت آموزش دست‌اندرکاران انتخابات و آموزش شهروندی،اظهار داشت: اولین جلسه و همایش منطقه‌ای آموزش دست‌اندرکاران انتخابات در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

وی ادامه داد: در همین رابطه نیز 960 هزار نفر در 7 رده شامل اعضای ستاد انتخابات، فرمانداران، بخشداران، اعضای سر صندوق ،نمایندگان و فرمانداران در این همایش‌های منطقه‌ای آموزش می‌بینند.

مدیرکل انتخابات وزارت کشور با بیان اینکه 11 منطقه آموزشی در کل کشور برای آموزش دست‌اندرکاران انتخابات تعریف شده است، افزود: این 11 منطقه هر یک شامل چندین استان می‌شود که با حضور اعضای ستاد انتخابات کشور این همایش‌های منطقه‌ای برگزار و آموزش‌های لازم به فرمانداران و بخشداران و مسئولان مرتبط داده خواهد شد.

پورعلی مطلق با بیان اینکه ایران در زمینه پیاده‌سازی دموکراسی و استیفای حقوق مردم در دنیا سرآمد و جلودار است گفت: مدیران انتخابات خصوصاً فرمانداران به عنوان افرادی بی‌طرف تنها به اجرای دقیق قانون پرداخته و به هیچ‌کس اجازه ندهند که مستقیم و غیرمستقیم مسیر انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه هم اینک در تهران نیز 27 نفر درحال آموزش به عنوان مدیران ناظر بر انتخابات هستند، بیان کرد: در زمان برگزاری انتخابات، بر نحوه عملکرد هر چهار فرماندار یک مدیر نظارت خواهد داشت.

دبیر ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: این آموزش‌ها تا زمان برگزاری انتخابات به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.

همچنین محمدحسین مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور در همایش مسئولین آموزش ستاد انتخابات استانداری‌های سراسر کشور ویژه دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه « رأی مردم حق الناس است » و با تأکید بر نقش مهم و تعیین‌کننده مسئولین آموزش در برگزاری انتخابات گفت: با شناسایی امور محوله و انجام آموزش‌های لازم و بر اساس دستور العمل‌ها و آیین‌نامه‌ها که ملاک عمل قرار دارد، به امر خطیر حق‌الناس توجه و اهتمام خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی و انجام آزمون‌های لازم ویژه فرمانداران سراسر کشور گفت: با انجام این نوع اقدامات می‌توانیم با آمادگی کامل‌تری به انتخابات ورود پیدا کنیم و این باعث علاقمندی بیشتر مردم برای حضور در انتخابات خواهد شد.

مقیمی آموزش انتخابات را گامی در جهت حضور یکپارچه مردم در صحنه انتخابات عنوان کرد و گفت: هرچه شاهد حضور بیشتری مردم در صحنه انتخابات باشیم، انتخابات موثرتری خواهیم داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین از آزمون تخصصی قانون انتخابات برای سنجش میزان آشنایی فرمانداران و بخشداران به عنوان مجریان برگزاری انتخابات در  روز چهارشنبه 22 مهرماه با حضور هزار و 485 فرماندار و بخشدار در سراسر کشور خبر داد و گفت: این آزمون برای تسلط هر چه بیشتر فرمانداران و بخشداران به قانون انتخابات برگزار می‌شود تا مسوولان مربوطه با مطالعه دقیق و کامل قانون آمادگی بیشتری نسبت به مباحث قانون انتخابات داشته باشند.

بر این اساس آنچه که در پروسه انتخابات برای مسئولین نظام و برگزارکنندگان اهمیت دارد، نحوه حضور و مشارکت  حداکثری مردم در انتخابات است، که این حضور اقتدار و عظمت نظام را نشان خواهد داد، بنابراین با آموزش‌های مدون مجریان انتخابات و شهروندان شرایط و بسترهای لازم برای مشارکت گسترده فراهم خواهد شد.
 
گزارش از سمانه حسن خانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار