بازهم گلایه تکراری و بازهم تلاش بی‌ثمر مسئولان شهری/ چقدر زمان برای نابودی سفید بالک ها نیاز است؟

چند سال گذشته در یک تابستان گرم مهمانان ناخوانده ای به اسم مگس سفید یا همان سفید بالک به شهر تهران آمده و مزاحمت های بسیاری را به وجود آورده و عرصه را برای شهروندان تنگ کردند.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛چند سال گذشته در یک تابستان گرم مهمانان ناخوانده ای به اسم مگس سفید یا همان سفید بالک به شهر تهران آمده و مزاحمت های بسیاری را به وجود آورده و عرصه را برای شهروندان تنگ کردند.

شهروندان در خصوص مزاحمت مگس های سفیدی که در شهر بسیار افزایش پیدا کرده اند گلایه می کنند و از اینکه چرا هیچ مسئولی وظیفه مقابله با این موجودات را بر عهده نمی گیرند ناراحت هستند.

عده ای از شهروندان با بیان اینکه بهترین جای زندگی برای مگس های سفید بر روی برگ درختان است، می گویند: شهرداری تهران برای از بین بردن این مگس ها برگ های زرد رنگی را آویزان کرده که آنها را بگیرد اما این مگس ها خیلی زیاد هستند و این امر راهکار درست و اساسی برای مقابله با مگس های سفید نیست.

جالب است که از هر مسئولی که پیگیر می شویم مقابله با مگس های سفید را بر گردن دیگری می اندازد مثلا شاعری رئیس سابق ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران می گوید: مبارزه با این موجودات بر عهده جهاد کشاورزی است و شهردار تهران نیز عقیده دارد که وظیفه محیط زیست نباید بر گردن من باشد و جالب تر از همه این موارد این است که حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بر این باور است که وظیفه مبارزه با مگس های سفید بی شک بر عهده شهرداری تهران است. 

این در حالی است که سال گذشته مبارزه و از بین بردن این حشرات به رغم رسانه‌ای شدن مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفت و نمی دانیم امسال قرار است چه اتفاقی بیافتد.

26 مرداد امسال بود که حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران در گفت و گو با باشگاه خرنگاران جوان در خصوص مگس‌ سفید بالک می گوید: وقتی یک آفتی ایجاد می‌شود چند سالی طول می‌کشد تا ریشه‌کن شود و خوشبختانه تعداد سفید بالک ها امسال از سال گذشته کمتر بوده‌ و امیدواریم که سالهای آینده نیز به مرور این آفت از بین برود و همچنین پیشنهاد می کنم مرکز تحقیقات آفت کشاورزی در این زمینه ورود جدی‌تر داشته باشد و رسانه‌ ملی از آنها هم این سوال را بپرسد.

جالب است بگوییم آقای حیدرزاده امسال هم تعداد مگس ها و هم زمان بودنشان از سال گذشته بیشتر است و مردم این امر را تایید می کنند و بهتر است که سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی و شهرداری تهران هر سه با هم همکاری کرده و راهکاری اساسی برای از بین بردن کامل این موجودات آزار دهنده پیدا کنید چراکه هر کدام موضوعی را مطرح می کنید.

 یکی از تلاش شهرداری که با استفاده از روش‌های تلفیقی و غیر شیمیایی و همچنین با استفاده از دشمنان طبیعی این حشرات است سخن می گوید و دیگری ادعا دارد که این کار باید با همکاری وزارت‌خانه هایی مانند، جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست انجام شود چرا که هر چه دمای شهر تهران کمتر و میزان بارندگی افزایش یابد کنترل این حشره بهتر صورت می‌گیرد.

شهردار تهران در چهارشنبه هفته گذشته در خصوص روش های جدیدی که برای از بین بردن مگس‌های سفید به کار گرفته شده، می گوید: در خصوص مگس سفید دیگر نمی‌دانیم چه باید انجام دهیم. برای از بین بردن مگس‌های سفید همه وظایف به دوش شهرداری تهران است در حالی که محیط زیست و دیگر نهادهای مرتبط باید در خصوص از بین بردن مگس‌های سفید همکاری کنند چرا که هر سازمانی وظیفه‌ای دارد.

وی با تاکید براینکه مگس سفید پدیده‌ای است که باید در خصوص آن مطالعه بسیاری صورت گیرد، بیان کرد: در حال حاضر نیروهای خدمات شهری در سطح شهر با روش‌های جدید در  حال مقابله با مگس‌های سفید هستند اما امیدواریم با همکاری وزارت بهداشت و محیط زیست این امر به درستی صورت بگیرد تا روش‌های بهتری برای مقابله با مگس‌های سفید پیدا کنیم.

متاسفانه سال گذشته در پی طغیان این مگس‌های سفید در پایتخت مسئولان منتظر تغییرات آب و هوایی مثل وزش باد و باران بودند و هیچ اقدامی برای مقابله با این حشره انجام ندادند گویا امسال نیز برای وزش باد و باریدن باران دعا می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار