ایران و آمریکا در سال 2017 دست خواهند داد؟/ اهرم قدرت روحانی

«دست دادن یک اصلاح طلب مانند روحانی و یک دموکرات مانند کلینتون در نشست عمومی سازمان ملل در سال 2017 می تواند فرصتی مناسب باشد.»

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،پایگاه انگلیسی "بی بی سی" (BBC) در گزارشی تحت عنوان "ایران و آمریکا در سال 2017 دست خواهند داد؟" به بررسی روابط دو کشور با توجه به انتخابات پیش رو در ایران و آمریکا پرداخته و توافق هسته ای را به عنوان اهرم قدرت رئیس جمهور در انتخابات آینده معرفی می کند.
 
 
"بی بی سی" آقای روحانی را مایل به دست دادن با اوباما دانسته و مخالفان داخلی -که از دیدگاه این رسانه انگلیسی تندرو هستند- را مانع از صورت پذیرفتن آن عنوان می کند. در این گزارش آمده است: «"حسن روحانی" رئیس جمهور ایران در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که فصل جدیدی از تعامل کشورش با جهان آغاز شده و عمدتا مثبت صحبت کرد.
 
 
اما نه دست دادن با اوباما در کار بود و نه حتی یک تماس تلفنی مانند سال 2012. شاید آقای روحانی نمی خواسته در حالی که سیاست ایران لحظاتی حساس را پشت سر می گذارد و بررسی توافق هسته ای در مجلس ایران هنوز ادامه دارد، خشم تندروهای داخلی را برانگیزد.
 
 
از سوی دیگر، "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه او، با رئیس جمهور آمریکا دست داد و همانطور که انتظار می رفت از سوی تندروهای تهران به خیانت محکوم شد. او باید برای پاسخ درباره عبور از خط قرمز در تعامل با دشمن، به مجلس برود.»
 
 
"بی بی سی" در رابطه با آینده روابط ایران و آمریکا می نویسد: «قطعا امضای یک توافق هسته ای برای پایان دادن به چهار دهه دشمنی کافی نیست اما فرآیند های سیاسی کنونی در دو کشور، عنصری سرنوشت ساز در آینده روابط خواهد بود.
 
 
هر دو کشور در حال ورود به انتخاباتی هستند که لحن روابط پس از سال 2017 را تعیین خواهد کرد؛ ایرانی ها می خواهند بدانند چه کسی جانشین اوباما در کاخ سفید خواهد بود و آمریکایی ها در پی آنند که تا چه زمان با میانه روهایی مانند روحانی سر و کار خواهند داشت.
 
 
انتخابات مجلس ایران در ماه فوریه برگزار خواهد شد و اصلاح طلبان امیدوارند بتوانند اکثریتی که در سال 2004 از دست دادند را دوباره به دست آورند. این کار سختی است اما معصومه ابتکار یکی از معاونین رئیس جمهور ایران در مصاحبه خود با بی بی سی در ماه آگوست به روشنی اظهار داشت که آقای روحانی معتقد است که توافق هسته ای اهرم قدرتی نسبت دیگر احزاب سیاسی در اختیار او قرار داده است.»
 
 
"بی بی سی" تغییر محسوس در اوضاع اقتصادی مردم را لازمه موفقیت اصلاح طلبان دانسته و می نویسد: «موفقیت اصلاح طلبان به توانایی رئیس جمهور در ارائه تغییرات ملموس در اوضاع اقتصادی کشور وابسته است و از جمله آن، تغییراتی است که با لغو تحریم ها امکان پذیر خواهد بود. این موضوع به نوبه خود در شانس انتخاب مجدد روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 تعیین کننده خواهد بود.»
 
 
نگارنده این نوشتار، توافق هسته ای را عنصری کلیدی در روابط دو کشور دانسته و ضمن اشاره به بررسی توافق در کنگره آمریکا و ادامه بررسی آن در مجلس ایران، از موضع نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا در رابطه با توافق سخن به میان آورده و می نویسد: «چندین تن از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه وعده داده اند که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور در روز اول کاری خود توافق بحث برانگیز هسته ای را کنار خواهند گذاشت هر چند این توافقی چند جانبه بوده است.
 
 
"تد کروز" حتی موضع تند تری اتخاذ کرده و برخی مقامات ایرانی را به صورت غیر مستقیم به مرگ تهدید کرده است. اما "جب بوش" عملگرایانه تر برخورد کرده و می گوید که پاره کردن توافق یک سیاست نیست، هر چند او عینا توافق را تایید نکرده است. در مقابل، "هیلاری کلینتون" در سخنرانی خود در ماه سپتامبر توافق هسته ای را به شدت تایید کرده است.»
 
 
"بی بی سی" در ادامه با عنوان کردن اینکه "هر چند منافع بنیادین امنیت ملی کشورها با تغییر رئیس جمهور عوض نمی شود اما روابط شخصی میان مقامات می تواند لحن متفاوتی داشته باشد"، روابط بهتر میان رؤسای جمهور را فرصتی برای دو کشور دانسته و می نویسد: «پس باید دید پس از انتخابات سال 2017 در ایران و آمریکا چه ترکیبی از رؤسای جمهور در دو کشور روی کار خواهند آمد. آیا شاهد لفاظی های تند و خشن میان "مارکو روبیو" و شخصی چون محمود احمدی نژاد خواهیم بود؟ و یا یک تند رو مانند "تد کروز" و یک میانه رو مانند حسن روحانی روی کار خواهند آمد که باز هم به مثابه از دست رفتن فرصت برای دو کشور است؟»
 
 
در انتهای این گزارش آمده است: «در صورتی که ایران و آمریکا به دنبال گام های بیشتری به سوی روابط حسنه باشند، دست دادن یک اصلاح طلب مانند روحانی و یک دموکرات مانند کلینتون در نشست عمومی سازمان ملل در سال 2017 می تواند فرصتی مناسب برای این موضوع باشد.»


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر امریکا ومرگ بر اسرائیل