ثبات حکومت دینی در ایران با توافق هسته ای/ جنگ حتمی است

اوباما حداقل 5 ضرب الاجل برای عدم اشاعه سلاح هسته ای تعیین کرد اما وقتی ایران او را به استهزا گرفت فقط توانست روی خود را برگرداند. با وجودِ تمام رجزخوانی غرب درباره توافق ایران، بیشتر ناظران جهانی از توافق چنین برداشت می کنند که غربِ خسته، از تحمیل تحریم ها منصرف شد و بالاخره کوتاه آمد، مشتاق به تجارت با ایران و کسب درآمد بود و از ایستادن دربرابر حکومت خداسالار و حامیان آن هراس داشت

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،نشریه آمریکایی نشنال ریویو (Nationalreview) در مقاله ای با عنوان "توافق هسته ای ایران تضمین کننده جنگ است" ابتدا به سناریوهای کشور های غربی در مورد برنامه هسته ای ایران اشاره کرده و در ادامه به خاص بودن منطقه خاورمیانه و کسب توافق هسته ای توسط ایرانی که ثبات حکومت دینی خود را بیشتر کرده است، اشاره می کند و می نویسد: توافق هسته ای ایران می تواند زمینه ساز خاورمیانه ای بسیار بدترز این نیز باشد. سناریوهای مختلفی وجود دارد که دولت اوباما سرگرم سیاست ها و دیپلماسی های خود در خاورمیانه می باشد.
 
نشنال ریویو در این مقاله نوشت: برخی از سناریوهای دولت اوباما حاکی از این است که توافق هسته ای با ایران می تواند به توافقی منجر شود که باعث اصلاحات عمده در ایران شود و ایران بتواند از آزادی بیشتری برخوردار شود و نسل جوانی که حامی اطلاحات غربی در ایران هستند، بتوانند قدرت بیشتری کسب کند و در نهایت بشود حکومت دینی را به تاریخ سپرد.
 
نشنال ریویو درادامه افزود: ممکن است یکی دیگر از سناریوهای اوباما ایجاد یک انقلاب سبز دیگر در ایران باشد که در نتیجه ایران به کشوری سوسیالیست اروپایی تبدیل شده و در نهایت تسلیحات اتمی را خود محکوم میکند. در مقابل، دولت می تواند این اندیشه را در سر داشته باشد که ایران، سوریه، عراق و حزب الله به عنوان تشکیل دهندگان یک محور شیعی که به وسیله روسیه تقویت شده اند، منطقه را چه از جنبه راهبردی - با قبولاندن توازن جدید منطقه به پادشاهی های سنی مذهب - و یا در عمل - با ساختن دوگانه رژیم های رادیکال ضدآمریکا درمقابل حکومت های محافظه کار و راستگرای طرفدار آمریکا مثل مصر و اردن و دول حاشیه خلیج [فارس] - متوازن کند. یا این که، گرچه دور از ذهن به نظر برسد، آمریکا به سادگی منطقه را تسلیم بازیگران آن کند و اجازه دهد جدال بازیگران منطقه خود تکلیف را مشخص کند و سپس با فرسودگی و شکست این بازیگران، آمریکا دوباره به منطقه بازگردد. در حقیقت باید گفت این توافق موجب خطرناک تر شدن منطقه خواهد شد و دلیل این نظریه این 5 دلیل می باشد:
 
 
 
1. چطور در مورد بمب اتم مذاکره کنیم
ایران برخلاف پاکستان و کره شمالی مسیر خودش را برای دست یابی به سلاح اتمی طی نمی کند و ایران مسیر هسته ای خود را به تایید غرب رسانده است. ایران کشوری متفاوت در منطقه است زیرا ایران دارای ذخایر غنی نفت و گاز است. ایران با قدم به قدم توانسته است که برنامه هسته ای خود را به تایید مقامات غربی برساند. اوباما نیز در مواضعی برای حفظ منافع خود، در مقابل ایرانی ها مماشات به خرج می دهد.
 
2. منطق اسرائیل
اصول عقلایی و عقل سلیم این اطمینان را به ما میدهد که تاسیسات هسته ای ایران را نمی تواند به وسیله گزینه نظامی به طور کامل تخریب کرد. هر گرونه تلاشی در زمینه از بین بردن تاسیسات زیر زمینی ایران و سایت های غنی سازی ایران به شکست می انجامد. در صورتی هم که اسرائیل بخواهد چنین اقدام نظامی را انجام دهد باید بسیار احمق باشد که چنین کاری را بکند. البته این را هم باید گفت که همیشه اصول عقلایی در خاورمیانه مرسوم نبوده است مخصوصا برای اسرائیل این اصول متداول نبوده است.
 
3.آمریکا: غولِ ترحم برانگیزِ درمانده
تسلیم شدن آمریکا در سرتاسر جهان هم اکنون قابل مشاهده است.  اوباما حداقل 5 ضرب الاجل برای عدم اشاعه سلاح هسته ای تعیین کرد اما وقتی ایران او را به استهزا گرفت فقط توانست روی خود را برگرداند. با وجودِ تمام رجزخوانی غرب درباره توافق ایران، بیشتر ناظران جهانی از توافق چنین برداشت می کنند که غربِ خسته، از تحمیل تحریم ها منصرف شد و بالاخره کوتاه آمد، مشتاق به تجارت با ایران و کسب درآمد بود و از ایستادن دربرابر حکومت خداسالار و حامیان آن هراس داشت، و آمریکا توافق را جزئی از زوال عظیم آمریکا از سلطه گذشته اش می بیند. مهم نیست که این توصیف درباره تلاش آمریکا برای مذاکره با ایران حقیقت دارد یا نه، تنها چیزی که مهم است این است که این مطلب در حال تبدیل شدن به یک اتفاق نظر عمومی در جهان است. شواهد دیگر این تصور مخالفت فلسطین با قرارداد اسلو و ورود بدون شرم پوتین به ماجرا و حمایت از هلال نوین ایران، عراق، سوریه، حزب الله است. سه خطای آمریکا مسؤول آشوب کنونی در خاورمیانه است: اول، شکست تلاش برای تنظیم مجدد روابط با روسیه، به همراه کارت دعوت جان کری به روسیه برای ورود به ناکامی مفتضحانه در خط قرمزی به نام سوریه. دوم، حذف تحریم ها اثرگذار علیه ایران و ظاهراً تسلیم شدن در برارب مطالبات ایران. و سوم، خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از عراق در 2011 و خلأ به وجود آده در پی آن که باعث تغذیه داعش شد. نشانه های ناتوانی و عقیم بودن آمریکا بسیار فراتر از خاوریانه قابل مشاهده است، چنان که در مورد تعدی و تاخت و تاز روسیه در کشورهای شوروری سابق، مسلح شدن ناگهانی ژاپن، بی تفاوتی چین به هشدارها درمورد حملات سایبری و ساخت جزیره جدید مرجانی در اقیانوس آرام، و  سروصدای روبه‌رشد کشورهای مستبد و سوسیالیست آمریکای لاتین.مشاهده می کنیم. جهان نظاره گر رفتار آمریکا در قبال ایران بوده است و چنین نتیجه گرفته تنها نکته رمزگشایی نشده آن است که آیا اکنون دشمنان آمریکا اجازه یافته اند هر طور دوست دارند عمل کنند یا این که، در واقع، نه دشمن که آن ها دیگر یک دوستند. تنیجه چیزی جز هرج و مرج روز افزون نیست. دارویی که نهایتاً برای درمانی این نیاز است سال های بعد از اوباما را به خطرناک ترین دوران در سیاست خارجی آمریکا از زمان بحران موشکی کوبا تبدیل خواهد کرد.
 
4.سقوط اپوزیسیون ایران
توافق هسته ای ایران موجب شکست مخالفان ایران در خارج شد. اقتصاد ایران و بازگشت در آمد های نفتی ایران موجب خرسندی مردم ایران شد و حکومت دینی ایران دوباره اعتبار لازمه را کسب کرد و ایران توانست بازهم با ادامه دادن شعار مرگ بر آمریکا، اقتصاد خود را بهتر هم بکند. شاید این درست باشد که جوانان ایرانی دوستدار آمریکا باشند، اما مطمئنا با دولت آمریکا مخالف هستند. حکومت دینی در ایران دارای حمایت عمومی می باشد و باید گفت مخالفان آن در خارج از ایران و اپوزیسیون ایران اکنون بازنده اصلی هستند.
 
 
5. بی فایده بودن قدرت بازدارندگی
برخی تصور می کنند می توان ایران هسته ای را مثل هر قدرت این چنینی دیگر بازداشت. اما آرایش منطقه کاملاً خلاف این نظریه را ثابت می کند. هواپیماربایی و استفاده از جت به عنوان موشک بالستیک از ویژگی های متمایز خاورمیانه است. خاورمیانه جدید ظهور پان عربیسم، حزب بعث، القاعده، حزب الله، حماس، ایران و داعش را به خود دیده است. کدام منطقه دیگر قادر است آلبومی از یاغیانی مثل یاسر عرفات، اسامه بن لادن، ابوبکر البغدادی، ابومصعب الزرقاوی، خاندان اسد، صدام حسین، و معمر قذافی را به رخ بکشد؟ در کجای دیگر جهان مسیحیان به صلیب کشیده می شوند، غرق می شوند، در اتش انداخته شده یا سرزده می شوند، گویا این همه برای تخیلات بیمار قاتلان دعشی کافی نیست؟ بکدام کشور خاورمیانه با کشور دیگری در خاورمیانه وارد جنگ نشده است؟ مصر بهترین گروه به یمن حمله شیمیایی، به لیبی تجاوز، و به اسرائیل حمله کرذدده است. عراق به کویت تجاوز، به ایران حمله، به سمت اسرائیل و عربستان موشک پرتاب کرده و با بخش اعظم جهان وارد جنگ شده. لبنان میدان نبرد هر نوع کشور و دسته و گروهی در منطقه بوده. غزه به یک زمین بایر تبدیل شده. سوریه با داعش و با خودش در حال جنگ است و همسایگانش را تهدید می کند. تنها در خاورمیانه است که حذف یک هیولا از قدرت غالباً به چیزی بدتر از آن می انجامد. هدف از این خطابه طولانی نه لکه دار کردن و بدنامی خاورمیانه بلکه اشاره به این مطلب است که خاورمیانه خشن ترین و غیرقابل پیش ینی ترین منطقه جهان است، جایی که سه دین جهان در میانه فساد نفتی پست مدرن و فقر بنیادی پیش مدرن در فاصله ای نه چندان دور از اروپای چاق و تنبل به هم می رسند. تصور کاربردی بودن منطق و خویشتن داری در یک خاورمیانه هسته ای فراتر از اسرائیل جنون و دیوانگی محض است. در مجموع، منطقه خاورمیانه یک کره شمالی به توان سه، و یک  فیلم کشت و کشتار از غرب وحشی اسلامی است که ولگردان شش لول بند هستند که قانون تعیین می کنند، نه بازدارندگی موقرانه سنتی.


منبع:جام نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۶ مهر ۱۳۹۴
آمريكاواسراييل هيج غلطي نميتونن بكنن.زنده باشي وطنم.