تجاری شدن دانش فضایی ایران با سه پروژه فناوری/ماهواره سنجشی در راه است

رئیس مرکز ملی فضایی گفت: طی دو سال آینده دانش فضایی ایران با تلاش متخصصان ایرانی تجاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه که ظهر امروز چهارشنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد اظهار کرد: برای نخستین بار در کشور سه قرار داد بزرگ برای تجاری سازی فعالیت‌های فضایی بین دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مصلح منعقد شد که با اجرای آن ایران وارد مرحله تجاری سازی فناوری‌های فضایی خودمی‌شود. 

منطقی در ادامه عنوان کرد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی طراحی، ساخت ماهواره بر سیمرغ و طراحی و ساخت ماهواره سنجش طلوع که هر یک از ویژگی‌های منحصر بفرد در حوزه علم و فناوری فضایی برخوردار هستند برای نخستین بار در صف کاربردی طراحی و اجرا خواهد شد. 

منطقی خاطر نشان کرد: مرکز ملی فضایی بر اساس ماموریت‌های خود هماهنگی لازم بین دو نهاد فضایی مهم کشور شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان هوا و فضا و صنایع الکترونیک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را برای اجرای این پروژه ملی انجام داده است. 

وی تصریح کرد: اجرای این سه پروژه مهم طی مدت 18 ماه به طول خواهد انجامید که نظارت بر صحت اجرای آن برنامه پیش‌بینی شده و بر اساس استانداردهای بین المللی به عهده مرکز ملی فضایی خواهد بود. 

رئیس مرکز ملی فضایی ایران با اشاره به طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی تاکید کرد: طراحی و ساخت ایستگاه پرتاب ماهواره امام خمینی از مدرن ترین ایستگاه های رایج جهان می‌باشد که ماموریت آماده سازی و پرتاب ماهواره‌های سنگین را به عهده دارد این ایستگاه از نظر فناوری مطابق استانداردهای روز دنیا می‌باشد که تمامی مراحل ساخت و طراحی آن توسط دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های ایران انجام می‌شود که از مشاوره‌ کارشناسان خارجی نیز بهره مند هستند و طبق برنامه پیش بینی شده اواخر سال 94 به بهره برداری آزمایشی می‌رسد. 

رئیس مرکز ملی فضایی ایران بیان کرد: ماهواره بر سیمرغ نیز از پروژه‌های بسیار مهم توافق شده است که کمتر از 10 کشور جهان توان طراحی و ساخت آن را دارند و به عنوان یک ماهواره سنگین در مدار قرار دارد. 

وی گفت: نسل اول این ماهواره بر قادر است ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی را با وزن یکصد کیلوگرم در مدار 500 کیلومتری زمین قرار دهد این ماهواره بر نیز در پایان سال 95 به بهره‌برداری می‌رسد و تا زمان بهره‌برداری دو پرتاب آزمایشی را سپری خواهد کرد. 

منطقی افزود: پروژه سوم این برنامه طراحی و تولید اولین ماهواره سنجشی جمهوری اسلامی ایران است که نسل اول آن طلوع یک نام دارد. ماهواره طلوع یک قابلیت تصویر برداری با دقت 20 متر مربع از فاصله 500 کیلومتری مدار زمین را دارد.

وی در پاسخ به این سوال که این ماهواره طلوع چه کاربردی دارد، اظهار کرد: کاربرد این ماهواره در زمینه‌های زیست محیطی اکتشاف معادن، پیش بینی حوادث غیر مترقبه ، تحت کنترل قرار دادن بیابان ها ، سطوح جنگلها و موضوعات فضایی دیگر است. این ماهواره تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری می‌شودکه تلاش خواهد شد تا نیمه اول سال 95 مراحل تطبیق پرتاب آن با ماهواره بر نیز به پایان برسد. 

وی با اشاره به اینکه بودجه مورد نظر برای این سه قرار داد فناوری تجاری چه مقدار است، عنوان کرد: اگر بخواهیم قرار داد بین‌المللی ببندیم به 500 تا 700 میلیون دلار نیاز داریم ولی با توجه به نیاز متخصصان و دانشمندان این مبلغ بودجه مورد نظر بسیار اندک است و به مبالغ بیشتری نیاز داریم. 

منطقی در پاسخ به این سوال که آیا این ماهواره‌ها تا پایان 18 ماه پرتاب می‌شوند یا خیر بیان کرد: برای پرتاب این ماهواره‌ها باید توجه داشته باشیم که به تمام فناوری‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشیم و در قسمتهای اجرای که به بودجه نیاز داریم بودجه مورد نظر تامین شود و اگر تاخیری اتفاق نیفتد سر زمان این ماهواره‌ها پرتاب می‌شود. 50 درصد بودجه این ماهواره‌ها از معاونت علمی و 50 درصد از منابع وزارت دفاع تامین می شود. 

وی در پایان در خصوص ماهواره امیر کبیر تاکید کرد: با توجه به رابطه دوستانه تلاش کرده‌ایم تا از طریق یک کانال ارتباطی این ماهواره پرتاب شود هم‌اکنون ماهواره هایی که پرتاب می‌کنیم از ماهواره پرتاب‌کننده‌های داخلی هستند ولی به دنبال آن هستیم تا یک کانالی را به کانال دوم اضافه کنیم. 

انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار