سردار سرتیپ مؤمنی: فراملی شدن جرائم سازمان یافته و بین‌المللی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: معضل جرائم سازمان یافته بین‌المللی و فراملی شده که نیازمند همکاری‌های بین‌المللی و پیدا کردن راهکارهای مناسب برای حل ابعاد مختلف این جرائم در سایر کشورها است.

سردار سرتیپ مؤمنی: فراملی شدن جرائم سازمان یافته و بین‌المللیبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار سرتیپ اسکندر مؤمنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی در ششمین نشستی که بین سُفرا و کاردانان خارجی مقیم ایران و ناجا برگزار شد، ضمن تسلیت به واقعه تأسف بار و جان‌سوز درگذشت زائران کشورهای مسلمان به ویژه ایران در سرزمین منا،‌ اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی فرصتی  برای زمینه‌سازی در جهت بقاء همکاری‌های بین المللی بین ایران و سایر کشورها است.

وی در ادامه با بیان اینکه هفته نیروی انتظامی با شعار اقتدار پلیس، همدلی و همزبانی، امنیت و آرامش عنوان شده، افزود: در این هفته فرصتی مناسب فراهم می‌گردد تا با استفاده از توان و ظرفیت‌های درون سازمانی و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی و اقشار اجتماعی، امنیت و آرامش در سایه اقتدار، همدلی و همزبانی در جامعه ارتقا یابد که در این زمینه پلیس به عنوان اصلی‌ترین مسئول نظم و امنیت، گام‌های اساسی و مؤثری را برمی‌دارد.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این که یکی از ارکان جامعه اسلامی برقراری نظم و امنیت در جامعه است، بیان کرد: نیروی انتظامی به عنوان نماد و مظهر اقتدار ملی در تأمین امنیت عمومی به عنوان اولین مؤلفه توسعه پایدار جامعه، باید از سرمایه‌ها و مشارکت‌های اجتماعی بهره‌مند گردد.

وی در خصوص اهداف برگزاری هفته ناجا گفت: نمایش توانمندی‌های پلیس، جلب اعتماد عمومی، افزایش مشارکت مردمی، ارتقای سرمایه‌های اجتماعی پلیس، افزایش احساس امنیت، مسئولیت‌پذیری پلیس و پاسخگویی به مطالبات مردم از جمله اهداف هفته ناجا محسوب شده و تمامی این شاخص‌ها استفاده حداکثری از توان تخصصی، نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی صاحب‌نظران، علما و دانشمندان را در جهت تحکیم و توسعه امنیت و انضباط اجتماعی طلب می‌کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: با توجه به رشد روزافزون دانش و فناوری و پیچیدگی‌های زندگی اجتماعی کنونی، مبارزه با جرائم نیز از جنبه مقابله داخلی کشورها فراتر رفته و جنبه بین‌المللی به خود گرفته است  که در این میان همکاری و تعامل و انتقال تجربیات مربوطه در سطح منطقه و بین المللی می‌تواند تمامی کشورها را در پیشگیری و مبارزه با جرائم حمایت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه معضل جرائم سازمان یافته بین‌المللی و فراملی، شالوده اجتماعات بشری را دچار تزلزل کرده، افزود: جرایم سازمان یافته بین‌المللی تبدیل به مسئله‌ای جهان شمول شده است که در صورت پیدا نکردن راهکار مناسب تمامی جوامع بشری خسارات جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شوند. این امر ضرورت ریشه‌کنی و مواجهه و مبارزه با این معضل پیچیده را اجتناب‌ناپذیر کرده است.

سردار سرتیپ مؤمنی تصریح کرد: دولت‌ها به تنهایی قادر نیستند گستردگی و پیچیدگی ابعاد مختلف این جرائم را حل کنند و در حقیقت پدیده جرائم سازمان یافته و پیامدهای ناگوار آن امروزه دیگر مشکل یک کشور یا یک منطقه نبوده و تعدادی از کشورها در جریان مقابله با این جرائم، متحمل خسارات مالی و جانی فراوانی شده‌اند که کشور ایران نیز در خصوص مقابله با قاچاق مواد مخدر و تروریسم به عنوان یکی از مصادیق جرائم سازمان یافته، از این امر مستثنی نیست.

وی در ادامه با اشاره به این که وجود جرائم در کشورها امنیت ملی و سلامت جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهد، افزود: دولت‌ها برای اداره امور جامعه نیاز به عنصر امنیت و اقتدار دارند و هیچگاه نمی‌توانند نسبت به مبارزه با جرم بی‌اعتنا باشند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی به گسترش همکاری‌های فرامرزی و فرامنطقه‌ای اشاره کرد و گفت: همکاری‌های بین‌المللی در حقیقت مهم‌ترین ویژگی یک مبارزه جامع محسوب شده و وجود انعقاد موافقت‌نامه‌های دو یا چندجانبه و کنوانسیون‌های مختلف در زمینه‌های امنیتی و شکل‌گیری سازمان‌های بین‌المللی مؤثر خواهد بود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر سالانه ده‌ها شهید و جانباز و صدها میلیون دلار در امر مبارزه با مواد مخدر هزینه می‌کند ولی اگر عظم جهانی برای این مقابله وجود نداشته باشد، این زحمات به هدف نهایی خود نخواهد رسید.

وی با اشاره به گسترش جرایم نوظهور در سطح جهانی و نیاز همکاری‌های پلیس قضایی و دیپلماتیک کشورها با یکدیگر افزود: جرائمی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، خشونت، مهاجرت غیرقانونی، جرائم سایبری، جرائم مالی و پولشویی، شبکه‌های جرائم سازمان یافته و قاچاق زنان و کودکان جنبه فرامرزی یافته و کشورها تنها در صورت همکاری‌های بین‌المللی قادر به حمایت از شهروندان خود هستند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه علیرغم فشارها و تحریم‌های بین‌المللی توانسته گام بلندی را در تأمین امنیت شهروندان بردارد، گفت: پلیس سایبری جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا با تمام پلیس‌های سایبری دنیا در ایجاد و عملیاتی کردن پلیس سایبری خود واکنش برخط، آنلاین و لحظه‌ای به جرائم سایبری مشترک، اجرای کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های پیشگیری، مقابله و مبارزه با جرائم سایبری را انجام دهد که در این زمینه اقدامات زیادی اجرا شده که می‌تواند به عنوان انتقال تجربیات به سایر کشورها به کار آید.

وی در خصوص حوزه مبارزه با جرائم تصریح کرد: در حوزه مبارزه با جرم می‌توان به توسعه سامانه هوشمند اثر انگشت، تقویت تیم‌های بررسی صحنه جرم، شناسایی قربانیان بلایا و همچنین ایجاد و ارتقاء بانک‌های اطلاعاتی و به کارگیری فناوری‌ها و روش‌های علمی جدید از جمله ثبت دقیق اطلاعات کنترل مجرمین و سابقه‌دار در سامانه جامع اطلاعاتی اشاره کرد.

سردار سرتیپ مؤمنی تصریح کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران آمادگی برقراری ارتباطات و همکاری‌های گسترده پلیسی و تبادل اطلاعات و تجربیات موفق و همچنین گسترش مناسبات امنیتی – انتظامی با سایر کشورها را داشته و در این زمینه از پیشنهادات کشورها استقبال می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار