خدمت نظام وظیفه با حقوق مکفی

موضوع سربازی در فوتبال مدتی است که خیلی از اهالی فوتبال را تحت الشعاع قرار داده است.

 به گزارش خبرنگار حوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان ، برخی بازیکنان باشگاه‌های مختلف برای گذراندن دوره‌ خدمت خود به یکی از تیم‌هایی که به عنوان سرباز، بازیکن قبول می‌کنند می‌پیوندند، تیم‌هایی که در لیگ برتر بازیکن سرباز می‌پذیرند، ملوان بندر انزلی و  تراکتور سازی تبریز هستند و  در لیگ دسته اول فجر سپاسی و در لیگ دسته‌ی دوم نیروی زمینی را داریم ولی تنها تیمی که تمامی بازیکنان آن را سربازها تشکیل می‌دهند همین نیروی زمینی است.

اما در این میان بازیکنانی که سربازی آنها تمام نشده است و به تیم ملی هم دعوت می‌شوند هم مسائل خاص خود را دارند چون بازیکنانی که به تیم ملی می‌شوند، معمولا برای برگزاری اردو و یا مسابقات باید به خارج از کشور بروند و در قانون خدمت نظام وظیفه‌ی عمومی هم به کسانی که خدمت سربازی خود را نگذرانده باشند مجوز عبور یا گذرنامه نمی‌دهند مگر در شرایط و البته این در حالی است که اگر بازیکنی که به تیم ملی دعوت شده تاخیر نداشته باشد و مراحل اداری برای اعزام به خدمت را طی کرده باشد، برای این که بتواند به تیم ملی خود کمک کند و مثمر ثمر باشد شرایطی در نظر گرفته می‌شود که با همکاری تیم ملی و نظام وظیفه این بازیکن شرایط حضور در تیم ملی و همراهی تیم در سفرهای خارجی و در نهایت مجوز بازیکن به رفتن خارج ار کشور یا همان گذرنامه برای بازیکن صادر می‌شود، اما اگر بازیکنی که به تیم ملی دعوت نشده باشد از بازیکنانی باشد که خدمت انجام نداده باشد و از طرفی در زمره مفاخرین هم باشد باید خود را به سازمان نظام وظیفه‌ عمومی معرفی کرده و بعد از آن مراحل همکاری تیم ملی با سازمان نظام وظیفه برای صدور گذرنامه برای بازیکن انجام می‌شود در این میان هم می‌توان به موضوع سربازی مهرداد پولادی اشاره کرد که با مساعدت مسئولین به جام جهانی 2014 برزیل و جام ملت‌های آسیا استرالیا رفت، اما جواب این اعتماد مسئولین را بی‌جواب گذشت و دیگر به کشورش بازنگشت و به لیگ قطر رفت و همان جا ماندگار شد .همین موضوع باعث شده تا سازمان نظام وظیفه‌ی عمومی با چشم بی‌اعتمادی به این قبیل از بازیکنان نگاه کند و اعتماد سابق را نداشته باشد و شاید در بعضی مواقع نتواند همکاری‌های سابق را انجام دهد. همین سال گذشته بود که کارت های معافیت جعلی سربازان، فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داد و سازمان نظام وظیفه این کارت ها را باطل کرد و از آن بازیکنان فقط مهرداد پولادی است که هنوز خدمت سربازی نرفته و بقیه بازیکنان در حال گذراندن این مدت میباشند.

بازیکنانی که به عنوان سرباز به تیمهای نظامی می روند، علاوه بر مشکلاتی که برای خروج از کشور همراه تیمشان دارند اما به نظر می رسد از لحاظ مالی وضعیت بدی نداشته باشند و حقوق خوبی از تیمهایشان دریافت کنند. البته این مخصوص برخی بازیکنان است و همه اینطور نیستند. به دلیل اینکه از لحاظ قانونی باشگاهها باید در سال شش میلیون تومان به بازیکنان سرباز خود پرداخت کنند. یعنی ماهی 500 هزار تومان. اما در عمل اینطور نیست و بعضی از باشگاهها به برخی از بازیکنان خود رقمهای خیلی بیشتری را پرداخت می کنند که اصلا با این رقم قانونی قابل مقایسه نیست. با وجود اینکه فقط دو تیم در لیگ برتر قادرند بازیکن سرباز جذب کنند اما با این وجود رقابت همین دو باشگاه برای جذب بازیکنان سرباز باعث بالارفتن قیمت بازیکنان نام آشنای سرباز می شود که دور زدن قانون و پرداخت مبلغ بیشتر از حد قانونی در پشت پرده به بازیکنان را در پی دارد و به نظر نمی رسد که نهادی نظارت دقیقی روی این پرداخت ها داشته باشد.

بعضی از بازیکنان که به عنوان سرباز به تیمی می‌روند بعد از اتمام دوره‌ خدمت در آن تیم با پیشنهاد‌های همان باشگاه مواجه می‌شوند که بعضا چون در این پیشنهادها مبالغ خوبی است بازیکنان را در برگشت به تیم قبلی خود دچار مشکل می‌کند که در اکثر اوقات موجب کدورت باشگاه سابق می‌شود چون آنها فقط این بازیکنان را برای گذراندن دوران خدمت به تیم‌هایی که سرباز می‌پذیرند روانه می‌کنند و این درخواست آنها موجب کدورت بین دو باشگاه می‌شود که قبلا هم این موضوع را دیده‌ایم، اما از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این موضوع است که برخی باشگاه‌ها مثل تراکتور سازی تبریز برای این که یک بازیکن را بیشتر به خدمت بگیرند برای آنها اضافه خدمت در نظر می‌گیرند تا بتوانند از آن بازیکن بیشتر استفاده کنند.

در این باره صحبتی کردیم با فرید بهزادی کریمی، بازیکن فصل گذشته‌ صبا که به عنوان سرباز تیم تراکتور رفته و در نیم فصل خدمت او به پایان می‌رسد.

وی گفت: من نیم فصل دوران سربازی‌ام به پایان می‌رسد و در خصوص ماندن در تراکتور و یا رفتن به صبا هم هر چه دو باشگاه تصمیم بگیرند انجام خواهم داد، اما فکر می‌کنم باشگاه‌ها به من احتیاج داشته باشد.

بهزادی کریمی اضافه کرد: من امیدوارم هر تصمیمی گرفته می‌شود هم برای من تصمیم خوبی باشد و هم نظر دو باشگاه را جلب کند.

باشگاه هایی که بازیکن سرباز می گیرند، علاوه بر اینکه این امتیاز را نسبت به سایر تیمها دارند که بازیکنان با کیفیت را با قیمت کمتر جذب می کنند اما با پایان یافتن دوره خدمت سربازی بازیکنان کلیدیشان، اگر نتوانند رضایت آنها را برای ماندن در تیمشان چلب کنند  به یکباره تیمشان خالی می شود و مجبورند برای جایگزین کردن بازیکنان دیگر دست به جیب شوند وگرنه تیم افت شدیدی خواهد کرد. این قضیه مخصوصا در مورد بازیکنانی که در نیم فصل ، خدمت سربازیشان به پایان می رسد بیشتر مشهود است و باعث می شود تیم ها برای بازیکنان خود اضافه خدمت بزنند تا تیمشان کمتر ضربه ببیند.

به هر حال امیدوارم این موضوع با همکاری مسئولین مربوطه اعم از سازمان خدمت نظام وظیفه عمومی و فدراسیون فوتبال حل و فصل شود تا هم بتوانیم از بازیکنانی که شایستگی حضور در تیم ملی را داشته باشند استفاده کنیم و هم این بازیکنان توانسته باشند در حالی که خدمت خود نگذرانده‌اند قدم مثبت و ارزشمندی برای فوتبال کشور خود برداشته باشند.

گزارش از احمدرضا گلرخ

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سجادنظری
۱۵:۰۲ ۲۹ فروردين ۱۳۹۶
سلام من ۲۳سالمه قدمم ۱۹۰.دروازه بانم میخوام خدمتمو تو یه تیم بگذرونم لرستانم استیل گلری ام دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۱۵ مهر ۱۳۹۴
باز هم تبعیض
سربازان دیگر چرا نباید درآمدی به اندازه یک کارمند داشته باشند؟؟
آخرین اخبار