برگزاری نخستین جشن سالانه پیانو

نخستین نمایشگاه و جشن سالانه پیانو در شیراز با حضور جمعی از استادان صاحب‌نام موسیقی، علاقه‌مندان به ساز پیانو، صاحب‌نظران و فعالان عرصه موسیقی گشایش یافت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین جشن سالانه پیانو به مدت سه روز ادامه دارد و در کنار عرضه ساز پیانو، به بررسی و تبیین تازه‌های موسیقی کلاسیک، اجرای قطعات و تبیین جایگاه هنر موسیقی ملل می‌پردازد.

محمد ملازم، نوازنده پیانو، در حاشیه گشایش نمایشگاه و نخستین جشن پیانو گفت: شیراز با همه داشته‌های علمی و فرهنگی در یک بُعد نیز سرآمد شهرهای کشور است و آن گرایش جوانان و نوجوانان این اقلیم به سمت سازهای کلاسیک از جمله پیانو است.

او با بیان این‌که شیراز را از این رو می‌توان به‌عنوان قطب پیانوی کشور معرفی کرد، ادامه داد: ارائه تازه‌های موسیقی کلاسیک در آموزشگاه‌های موسیقی، فعالیت استادان صاحب‌نام در شیراز، بسترسازی توسط مسوولان فرهنگی و زمینه‌سازی توسط کسانی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند همه دست به دست هم داده و این جایگاه را برای شیراز رقم زده است.

ملازم از تولید نوعی ویژه از پیانو به نام پیانوی «کینگز برگ» به‌عنوان دستاوردی تازه و تحولی در عرصه موسیقی یاد و اظهار کرد: ویژگی این پیانو آن است که همه اقشار کم‌درآمد و با درآمد متوسط می‌توانند آن را داشته باشند و متناسب با سطح درآمد خانواده‌ها کینگز برگ نیاز جوانان تشنه موسیقی را اشباع و ارضا می‌کند و به‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد.

نوازنده و استاد پیانوی شیراز با اشاره به حرکت‌های فرهنگی که از 10 سال قبل در راستای تعالی موسیقی کلاسیک انجام شده است، بیان کرد: زمانی تهیه پیانو به یک رویا شباهت داشت؛ اما اینک با فراگیر شدن استفاده از آن و همچنین عرضه آسان و در دسترس بودن سازهای کلاسیک جوانان و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند بدون دغدغه فکری و اقتصادی یک پیانو در خانه داشته باشند.

وی برگزاری نخستین جشن پیانو در شیراز و گشایش نمایشگاهی به ظرفیت 150 پیانو در هتل هما را فرصتی برای بازدید خانواده‌ها و آشنایی بیشتر با توانمندی‌های هنری این نمایشگاه دانست.

علی رادمان، موسیقیدان و استاد دانشگاه نیز در حاشیه این نمایشگاه و جشن پیانو در شیراز، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند خلأ فرهنگی موجود را تا حدود زیادی ترمیم کند، موسیقی بخشی جدانشدنی از فطرت انسانی است و در ذائقه آدمی شکل می‌گیرد و به آن جان می‌بخشد، انکار موسیقی در واقع انکار بخشی از فطرت انسانی است.

او با بیان این‌که انسان با نغمه لالایی هنگام تولد و با نغمه مدح هنگام وداع با زندگی با موسیقی همراه و مانوس است، گفت: هیچ‌گاه در یک روز نیست که هیچ‌کدام از ما از نوعی موسیقی لذت نبریم و زندگی ما با آن سرشته نشود، موسیقی حتی به‌لحاظ آیینی و فراغت نیز در زندگی بشر رواج دارد و در آن موج می‌زند، این برای جامعه ما یک التزام همیشگی است که با موسیقی زندگی کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به این‌که پیانو، سازی کامل در عرصه موسیقی است که نوازندگان چیره‌دست را به رشته‌های متنوع موسیقی هدایت کرده است، افزود: استفاده از سازهای کلاسیک در پرورش روح و جان آدمی ایده‌ای است که اکنون در جوامع صاحب سبک دنبال می‌شود و ما نیز باید بر همین اساس با تأکید بر داشته‌های فرهنگی و هنری خود در این عرصه وارد شویم و ساختار شنوایی جامعه خود را با داشته‌های فرهنگی مأنوس کنیم.

نخستین نمایشگاه و جشن سالانه پیانو به مدت سه روز از ساعت 10 تا 22 ادامه دارد و در محل هتل همای شیراز پذیرای علاقه‌مندان است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.