کرمان؛

پاکسازی 70 درصدی باغ های گردوی کرمان از کرم خراط

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان کرمان از کنترل و پاکسازی 60 تا 70 درصد از باغ های گردوی استان از کرمان از آفت کرم خراط خبر داد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ طاهری با اشاره به اینکه آفت کرم خراط 150 گونه میزبان دارد،گفت: این آفت هم به درختان مثمر و هم غیر مثمر آسیب وارد می کند.

وی افزود: در حال حاضر 18هزار سطح زیر کشت گردو در استان کرمان 30 تا 40درصد به آفت کرم خراط آلوده شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از گسترش آفت کرم خراط، کشاورزان بایستی از گسترش بی رویه سطح زیر کشت محصول گردو جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: امسال به دلیل سرمازدگی افزایش محصول نداشته ایم اما در سالهایی که مبارزه به خوبی انجام شده ، شرایط نیز مناسب بوده است و افزایش تولید داشته ایم.

طاهری یادآور شد: در باغ هایی که عملیات باغبانی خوب انجام شده و عملیات مبارزه با آفت انجام گرفته است، 70 درصد افزایش تولید داشته ایم که این می تواند میزان خسارت را به صفر برساند.

وی مهم ترین عامل کنترل آفت کرم خراط را میزان بارندگی ، آبیاری درختان و تغذیه عنوان کرد و گفت: در جاهایی که مبارزه انجام شده، 60تا70 درصد این آفت کنترل شده است.

طاهری تأکید کرد: اگر کشاورزان مشارکت کنند می توانیم این آفت را ریشه کن و یا کنترل کنیم.

وی از اجرای طرح جامع 5 ساله جهاد کشاورزی استان در راستای مبارزه با این آفت خبر داد و افزود: با در اختیار قرار دادن اعتبار لازم می توانیم 2یا 3ماه آینده امر مبارزه و کنترل را به صورت الگویی در چند نقطه از شهرستان های بافت،رابر و بردسیر انجام دهیم.

وی به اختصاص تسهیلات بانکی در این طرح اشاره و خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی به هر میزانی که کشاورزان در هکتار درخت دارند بر اساس بهره های خود به کشاورزان تسهیلات می دهد.

یادآور می شود: شهرستان بافت با دارا بودن 7 هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت محصول گردو در رتبه نخست کشت محصول کشور و با تولید 12هزار تن گردو در رتبه دوم کشور در زمینه تولید قرار دارد.

آفت کرم خراط از سال 77 در شهرستان بافت مشاهده شده که بعد از آن تاکنون بیش از 10 طرح تحقیقاتی روی آن انجام گرفته است و سالانه بخشی از اعتبارات دولتی استان صرف مبارزه با این آفت می شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: کرم ، خراط ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.