خشکسالی پیش روی ایران

رفتار و عمل تأثیرگذار‌تر از پند و نصیحت است.

محبوبه نجف‌خانی مترجم کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در میان کودکان، گفت: فرهنگ‌سازی باید از کودکی و خردسالی در میان خانواده آغاز شود، خانواده باید در مسائلی مثل صرفه جویی آب، ریختن ته مانده‌‌های غذا برای پرندگان و... الگو باشند. زیرا این رفتار‌ها تأثیر ماندگاری نسبت به پند و اندرز در ذهن کودکان دارد و در راستای آن باید ابتدا از خودمان شروع کنیم و در وهله اول رفتار‌های منفی خود را که روی کودکان مؤثر است را دور بریزیم.

نجف‌خانی در ادامه گفت: البته نمی‌توان نقش محیط‌های آموزشی و معلمین را در ترویج و انتقال فرهنگ نادیده گرفت، مهمترین راه ترویج و انتقال آن به کودک از طریق داستان و طنز است. این‌گونه کودک ناخواسته از این مطالب درس می‌گیرد. در راستای آن باید برنامه‌هایی را طرح‌ریزی کنیم. کودکان را با توجه به عمل و کار مثبت آن‌ها در خصوص محیط زیست تشویق کنیم و سپس امتیاز بدهیم. زیرا هنگامی که پای امتیاز به میان بیاید کودکان بیشتر تلاش می‌کنند.

نجف‌خانی درباره تسریع روند آموزش به کودکان گفت: هر لحظه دیر است و ما ایران خشک را پیش رو داریم لذا باید به ویژه از طریق رسانه، کتاب‌ها و داستان‌های آموزشی را به صورت انیمیشن در بیاوریم و وظایف کودکان در حفظ محیط زیست و صرفه‌جویی آب را به صورت غیر مستقیم به آن‌ها معرفی کنیم.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار