سرطان سینه در کمین سلامت زنان

خطر ابتلا به سرطان سینه در برخی افراد بیش از سایرین است و ما علت و علائم این نوع سرطان را در زیر شرح داده‌ایم.

 خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حاج آخوندی متخصص غدد در خصوص علت و علائم سرطان سینه گفت: سرطان سینه رشد بدخیم سلول‌های سرطانی در بافت پستان می‌باشد. سرطان سینه یکی از سرطان‌های شایع در بین زنان می‌باشد اما این نوع سرطان در بین مردان نیز مشاهده می‌شود. در بیماری سرطان سلول‌ها به صورت کنترل نشده‌ای رشد می‌کنند.

سرطان یک بیماری کاملا شناخته‌ شده‌ای نیست و دلایل قطعی سرطان سینه نیز ناشناخته است اما تحقیقات نشان می‌دهد که با بالا رفتن سن در زنان خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود.

این بیماری در زنان کمتر از 35 سال بسیار کم دیده می‌شود و بیشتر در زنان بالای 50 سال مشاهده می‌شود، همچنین سرطان سینه در زنان سفید پوست بیشتر از زنان آمریکایی، آفریقایی‌ یا آسیایی است. 

استروژن بالا: زنانی که بعد از سن 55 سالگی یائسه شده‌اند خانم‌هایی که هرگز بچه‌دار نشده‌اند، خانم‌هایی که برای مدت طولانی هورمون DES مصرف کرده‌اند و زنانی که استروژن مصنوعی (که از اوایل دهه 1930 تا 1971 جهت جلوگیری از سقط جنین مصرف می‌شد) مصرف کرده‌اند بیشتر با خطر ابتلا به این نوع سرطان مواجه هستند. خانم‌هایی که اولین فرزند خود را بعد از سن 30 سالگی به دنیا آورده‌اند نیز در معرض ابتلا به سرطان سینه می‌باشند.

در خوردن باید رعایت بهداشت و امور فرهنگی (امنیت غذایی) را کرد بدین معنی که مواد غذایی مصرف حلال باشد و در هنگام مصرف آنها نیز متوجه نعمات خدا و حرمت غذا باشید غذا را به موقع مصرف کنید و اسراف نکنید.

مصرف این مواد بنا بر سبک مصرف آنها مفید یا مضر است باید در مصرف آنها حد اعتدال رعایت شود. مصرف مام‌هایی که از طرف وزارت بهداشت مجاز هستند نیز سرطان‌زا نمی‌باشد.


تاثیر هر یک از عوامل ذکر شده در افراد مختلف متفاوت است
محققین دنیا هنوز به این مطلب پی نبرده‌اند که کدام یک از عوامل ایجاد کننده سرطان سینه بیشتر از سایرین است و آنان معتقدند که در افراد مختلف و حتی در هر جامعه‌ای تاثیر این عوامل متفاوت است.

بدن خود را مرتب چک کنید
کاراکتر (قسمت‌های) مختلف اندام‌های بدن را باید هر 6 ماه یکبار چک کرد و از آن‌ها مراقبت نمود. برای مثال اگر زمانی هلیکوباکتر به فردی حمله می‌کند در ابتدا با مصرف دارو به راحتی از بین می‌رود، اما اگر دیر پیگیری شود منجر به سرطان‌های برگشت‌ناپذیری می‌شود.

با چه راهکار‌هایی از ابتلا به سرطان سینه جلوگیری کنیم؟
این متخصص غدد در این خصوص بیان کرد: عوامل بسیاری وجود دارند که در پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاثیر دارند این عوامل عبارتند از: 1- رژیم غذایی 2- ورزش

در مورد چربی‌هایی که مصرف می‌کنید وقت کافی داشته باشید. بسیاری از انواع چربی‌ها سبب افزایش سطح استروژن در بدن می‌شوند که این امر خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد طبق تحقیقات انجام شده، روغن‌های اشباع نشده نظیر روغن‌ زیتون، کانول‌ و اسیدهای چرب امگا3 که در ماهی آزاد و سارین یافت می‌َشود خطر ابتلا به سرطان سینه کاهش می‌دهند همچنین باید از خوردن چربی‌های موجود در مارگارین، غذاهای کنسرو شده و اسنک‌ها خودداری کنید زیرا این چربی‌ها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

فیبرها را در بین غذاهایتان بگنجانید
انواع لوبیا، برنج سبوس‌دار(قهوه‌ای)، نان سبوس‌دار، غلات،‌بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات منابع غنی‌ فیبرها هستند. سبزیجاتی نظیر کم‌بروکلی و گل کلم،‌همگی به آنزیم‌های ضد سرطان در بدن کمک می‌کنند. سویا نیز در بدن همانند فیبر عمل می‌کند سویا نیز در بدن همانند فیبر عمل می‌کند از آرد سویا برای غذاها و شیرینی‌ها استفاده کنید.

مواد غذایی ضد سرطان
مواد غذایی که ضد سرطان هستند عبارتند از: 1-دانه سویا 2- اسفناج 3-چغندر قرمز 4-هویج 5-سیر 6- آناناس 7-انگور قرمز 8- قارچ 9-غذاهای دریایی و روغن‌ ماهی 10- مویز

دومین راه پیشگیری از سرطان سینه نیز ورزش می‌باشد، طبق تحقیقات به عمل آمده، خانم‌هایی که حداقل 4 ساعت در هفته ورزش می‌کنند در مقایسه با خانم‌هایی که فعالیت بدنی ندارند 37 درصد کمتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند ورزش از طریق سوزاندن کالری و کاهش چربی و تولید استروژن را متوقف می‌کند.

علائم سرطان سینه
علائم سرطان سینه به شرح ذیل می‌باشد اما برای تشخیص نهایی باید به پزشک متخصص مراجعه کرد:

1. وجود برآمدگی و یا ضخیم شدن سینه و یا زیر بغل
2. تغییر اندازه و یا شکل سینه در فرد بالغ
3. از نوک سینه، مایعی بریزد که شیر نیست
4. تغییر اندازه و شکل نوک سینه
5. تغییر رنگ و یا بافت نوک سینه و یا هاله‌ اطراف نوک پستان
6. پوست سینه دارای فرورفتگی، چروکیدگی و یا جوش باشد.

دکتر حاج‌آخوندی در پایان در خصوص زمان مراجعه بیماران به پزشک گفت: پزشک توصیه می‌کنند که در هر سنی که هستید حتما حداکثر 2 تا 4 هفته بعد از لمس توده به پزشک مراجعه کنید حتی بهتر است بلافاصله پس از لمس توده به پزشک متخصص مراجعه کنید این پزشک است که زمان مراجعه بعدی را تعیین می‌کند و خانم‌ها خود نباید در مورد آن تصمیم بگیرند. عده‌ای از بانوان خود را با اطرافیان و آشنایان مقایسه می‌کنند و به گمان این توده پستانی آنها هم ممکن است کیست باشد و برطرف می‌شود، به پزشک مراجعه نمی‌کنند، در حالی که اگر توده سرطانی باشد حتی یک هفته و یا ماه نیز برای درمان ارزشمند است خصوصا اگر این فرد جوان باشد.

الهام فیاض‌فر

انتهای پیام/
برچسب ها: سرطان ، سینه ، بیماری ، درد ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.