باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد:

غرش موشک "کلاب" در "دریای کاسپین" + تصاویر

اخیرا صدای غرش موشکی روسی در دریای کاسپین شنیده شد که اذهان را به خود متوجه کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  چند روزی است که ارتش فدراسیون روسیه به صورت جدی اهداف تروریست‌های تکفیری داعش را در مناطق استقرار این گروه تروریستی هدف قرار می‌دهد.


شدت حملات به حدی است که رعب، وحشت و نگرانی تروریست‌های داعش را فراهم کرده و آنها در حال فرار تدریجی از "رقه" "مرکز استان  "رقه" هستند و به نظر می‌رسد در چندماه اینده باید شاهد تحولات مهمی در سوریه در زمینه اخراج تدریجی گروه‌های تروریستی داعش باشیم.


اما اخیرا فدراسیون روسیه در یک اقدام جالب 26 فروند موشک از دریای کاسپین به مواضع داعش در سوریه شلیک کرد. موشک‌ها پس از طی یک مسیر مشخص و در برنامه‌ای از پیش طراحی شده 11 مرکز فرماندهی داعش را ویران کردند که این موضوع در پیشروی سریعتر نیروهای سطحی ارتش سوریه یقینا موثر خواهد بود.



غرش موشک


هرچند که هدف "مسکو" از حمله به روسیه و شلیک موشک‌های "دریا به زمین" انهدام مواضع تروریست‌های تکفیری در سوریه بوده، اما تلاش رسانه‌های غربی و عربی بر این است که این حملات را جهت‌دار نشان دهند که البته مدرکی در این زمینه وجود ندارد.


** کدام موشک روسی برای انهدام مواضع داعش روی لانچر رفت؟

منابع نظامی و رسانه‌ای فدراسیون روسیه درباره انهدام مواضع داعش از طریق 6شناور نکاتی را مطرح کردند که سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام موشک روسی برای انهدام مواضع داعش روی لانچر فرستاده شد؟

غرش موشک

غرش موشک



** خصوصیات موشک "کلاب"

موشک کلاب (Klub Missile) در انواع و ابعاد مختلف ساخته شده که قابلیت مولتی پرپوز (چند کاربردی) داشته که اهداف را می‌توانند در سطح و دریا مورد هجمه قرار دهند. با توجه به دیتاهای اولیه شلیک موشک از دریای کاسپین و در نزدیکی بندر "آستاراخان" انجام شده و هدف آن از بین بردن مواضع تروریست‌ها بوده است.



موشک "کلاب" یک موشک سطح به سطح بوده که بسته به نوع کاربری می‌تواند زمین یا دریاپایه باشد. نوع زمین‌پایه آن کروز بوده که می‌تواند اهداف را به صورت جدی هدف قرار دهد (لازم به توضیح است که موشک کروز قابلیت رهگیری هدف از مرحله پس از روانه سازی (Launching) تا انهدام را دارد).


این موشک بسته به نوع بین 6 تا 8.5 متر طول، سرعت بین 0/8 تا 3 ماخ، هدایت اینرسی (Inertial Guidance)/ آشیانه‌یاب فعال/ ماهواره‌ای و قابلیت حمل از طریق کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها را دارد که کلاس‌های مختلف این موشک بین 250 تا بیش از 2000 کیلومتر برد دارند. البته موشکی که از دریای کاسپین به سمت مواضع داعش در سوریه پرتاب شد، حدود 2500 کیلومتر برد و با ماهواره هدایت می‌شد.



غرش موشک

غرش موشک



موشک کلاب با نام کد ناتو "سیزلر" و با کد SS-N_27 / SS-N-30 شناخته شده که دارای سه نوع کاربری "ضد کشتی"، "تهاجمی زمین‌پایه" و "ضد زیردریایی" است. این موشک از طریق لانچرهای عمودپایه (Vertical Launch System) و با هدایت ماهواره‌ای (Satellite Guidance) شلیک می‌شود.




** موشک "کلاب" از کدام شناورها شلیک می‌شود؟

طبق برآوردهای صورت گرفته موشک کروز  "کلاب" را می‌توان از زیردریایی های کلاس "کیلو (Kilo Class Submarine)"، "لادا (Lada)"، "آکولا (Lada)"، "یاسن (Yasen)"، "بویان ام (Buyan -M)"، "گورشکوف (Gorshkov)" و "گپارد (Gepard)" شلیک کرد.




**کدام کشورها موشک "کلاب" دارند؟

کشورهای فدراسیون روسیه، الجزایر، ویتنام، چین، جمهوری اسلامی ایران، اندونزی، برمه، کره شمالی از این موشک دارند و زیردریایی‌های مختلف از جمله کلاس زیر دریایی کلاس "کیلو"  آن را شلیک می‌کند.

خبرگزاری "راشا تودی (RT)" درباره نوع موشک شلیک شده روسی به مواضع داعش نوشت: موشک‌های شلیک شده از دریای کاسپین از طریق 6 کشتی جنگی به مواضع داعش شلیک شده است. این موشک‌ها از شناورهای "داغستان"، "بویان ام"، "گراد سویاژسک"، "اوگلیت"، "بیلگی اوستیک" و "گپارد" شلیک شده؛ (لازم به توضیح است موشک شلیک شده "کلاب کالیبر NK " بوده که برد کلی آن حدود 2500 کیلومتر است).

این سایت یادآور شد: کشتی‌های جنگی فدراسیون روسیه نقش مهمی در انتقال جنگنده‌ها و تجهیزات نظامی به سوریه به پایگاه نظامی "طرطوس" و "لاذقیه" را داشتند.


در مجموع موشک‌های کلاس کلاب از 6 شناور "داغستان"، "بویان"، "گراد سویاژسک"، "اوگلیت"، "بیلگی اوستیک" و "گپارد" شلیک و 11 مرکز فرماندهی داعش را منهدم کرد. با توجه به اینکه طبق اعلام روس‌ها حداقل مداومت عملیات نظامی روسیه در سوریه 4 ماه خواهد بود، بعید نیست در آینده هم روی لانچر رفتن موشک‌های کلاب را ببینیم.



گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۵
ما می توانیم ما هم اگر بخواهیم با روحیه بسیجی و اتحاد و همدلی بهترین بی 2 ها را می سازیم ما بهترین جنگندها را می سازیم همانگونه که بهترین و پیشرفته ترین موشک ها را ساختیم .ما امریکا را زیر پاهای خود له می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۴
ایوالله دمتان گرم امریکا حرف میزنه روسیه عمل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
نترس هموطن
بی اجازه نبوده
هر دستی که برای نابودی دشمنان خدا بلند شود اجازه ی عبور از آسمان ایران اسلامی را دارد
و باز هم نگران نباش هموطن دستی که برای نابودی دشمنان خدا بلند شود فقط بر سر دشمنان خدا فرود خواهد آمد
سپر ما دست خداست
دست خدا بر سر ماست
سید علی رهبر ماست
داعش خیلی وقته نفس های آخرش رو می کشید
حالا هم به زودی به کما خواهد رفت ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
سلام
طبق عکس مشخصه ک این موشک از ایران عبور کرده
خب دوتا سوال
1- عبور این موشک ها از کشور ما. اجازه نمیخواد؟؟؟؟
2- اگر دچار نقص فنی میشد و میخورد تو ایران چی میشد و یا اینکه ایران سپر موشکی نداره؟؟؟؟
شاید میخواستن اینو بفهمن یا امتحانش کنن (سپر موشکی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
شیطان بزرگ امریکاشیطانکی مانندداعش ساخته که مثل اژذها هفتادسرداردهرسرش که بزنی سرهای دیگرش به جاست مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
سلام
بابت تمام زحماتتان تشکر میکنیم. بابت نام کاسپین تشکر مضاعف میکنیم. نام دریای خزر و جمهوری جعلی آذربایجان در پیرو فرایند آسیمیله ی زبانی و استقرار شرایط مساعد برای تجزیه آذربایجان اصلی از ایران در دوره ی روسیه تزاری کلید میخورد و در حوالی دوران پهلوی و تجزیه شوروی مسکوت ماند و اکنون مجددا در سرلوحه عملکرد تجزیه طلبان همسو با تجزیه ی خاورمیانه قرارگرفته است.
شاید قابل ذکرست که شبکه جم تی وی آزربایجان 1 نیز شروع بکار کرده است.
وقتتان را گرفتم و میدانم موضوع مطروحه ی بنده ارتباط چندانی با متن خبر شما ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
کاش ما هم با تمام تجهیزات این وهابی های نامرد را بسازی اعمالشان برسونیم
تا دیگه جرات نکن غلط زیادی کنند
شهادت سردار همدانی را به تمام ایرانیان تسلیت میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۷ مهر ۱۳۹۴
چقدر خوبه موشکهای ایرانی هم دراین نبرد امتحان بشن تا وهابیهای حیوان صفت ومهمان کش وحامیان مرتجع بدونن باچه کشوری طرف هستن دم شیر بازی نکنن
آخرین اخبار