ایران دارای هشت هزار گونه گیاهی است

رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور گفت: ایران با بیش از 8000 گونه گیاهی از نظر تعداد و تنوع گیاهی غنی است و ظرفیت بالایی برای تولید گیاهان دارویی در جهان دارد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛از وزارت جهادکشاورزی، عادل جلیلی افزود: با رویکرد جدید جامعه انسانی در استفاده از گیاهان دارویی در حوزه سلامت، تولید این محصولات مورد توجه جدی است.
وی اظهار داشت: ارزیابی ظرفیت عرصه های طبیعی کشور از جمله جنگل ها و مراتع و تبیین راه های حفظ تنوع زیستی، حفظ آب و خاک و بررسی تغییرات اقلیمی از رویکردهای اصلی موسسه است.
جلیلی گفت: ارزش اقتصادی منابع طبیعی بسیار بالاست و در حال حاضر منابع ژنتیکی وسیع و گسترده ای داریم و از حدود 8000 گونه گیاهی در ایران، حدود 2000 گونه گیاهی آن به طور انحصاری در کشورمان است که ظرفیت دارویی خوبی را در اختیار کشورمان قرار می دهد.

** ضرورت اقتصادی کردن منابع طبیعی
رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور با اشاره به ضروت حفظ منابع طبیعی و اقتصادی کردن این سرمایه های ملی، ادامه داد: برای حفظ این منابع طبیعی، ضمن ارزش اقتصادی بخشیدن به آن با رویکرد فعالیت های علمی و تحقیقاتی که این موسسه با اهلی و زراعی کردن گیاهان دارویی به عنوان منابع ژنتیکی انجام می دهد، کشاورزان می توانند به منابع اقتصادی جدیدتری دسترسی پیدا کنند و گیاهان دارویی زنجیره ای از این فعالیت ها را در خود دارند.
جلیلی گفت: گیاهان دارویی در حوزه صادرات هم از نظر ارزآوری و بحث اشتغالزایی ظرفیت خیلی بالایی دارد.
وی اظهار داشت: با توجه به بحران کم آبی در کشور، بسیاری از زراعت هایی که مصرف آبی بالایی دارد مورد نقد است و بعضی از زمین های کشاورزی در دیم زارها کم بازده یا شیب دار است که با کاشت گیاهان دارویی و مصرف آب کمتر می توان آن عرصه ها را حفظ و از نظر ارزش اقتصادی بر روی آن کار کرد.
جلیلی ادامه داد: بحث مهمتر در حوزه وظیفه ما که وزارت جهادکشاورزی و سازمان جنگل ها و محیط زیست به آن پرداخته، حفظ منابع ژنتیکی کشور است چرا که اینها سرمایه ملی میلیون ها سال بوده که در کره زمین ایجاد شده و با نگاه اقتصادی ارزش بیشتری به سرمایه ملی خود می دهیم که بتوانیم آنها را به عنوان سرمایه ملی حفظ کنیم و به آینده بسپاریم.

** ظرفیت انحصاری ایران در تولید برخی گونه های گیاهی 
رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور بااشاره به سهم ایران از صادرات گیاهان دارویی در بازارهای جهانی، افزود: ایران در چند محصول سهم انحصاری دارد به عنوان مثال زعفران که یکی از گیاهان سنتی قدیمی ماست و عمده زعفران در کشور تولید می شود که متاسفانه فرآیند صنعتی آن در خارج از ایران صورت می گیرد.
وی ادامه داد: برند زعفران ایران به اسم اسپانیا تمام می شود چرا که این موضوع در ایران جدی توجه نشده و از آنجا که بیشتر، ماده خام صادر می کنیم و حدود 300 میلیون دلار ارزش خام صادراتی زعفران است درحالی که بازار آن بالای چند میلیارد دلار است و این چند میلیارد دلار هم از نظر اشتغال و هم از نظر منابع ارزی به دست ما نمی رسد.
به گفته رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، سایر موضوع ها مانند اسانس ها میزان مصرف وسیعی دارد و از افزودنی ها تا دارو و مکمل ها مصرف می شود که خوشبختانه در ایران نیز بازار و مصرف داخلی خوبی دارد اما هنوز به تناسب گونه های گیاهی وسیع که داریم باز در این زمینه کار گسترده ای انجام ندادیم.
جلیلی افزود: اگر روی گیاهان دارویی به صورت جدی کار کنیم در کنار بحث گردشگری و همچنین بحث ترانزیت کالا و مسافر که ظرفیت ایران بالاست اقتصاد گیاهان دارویی می تواند موضوع جدی باشد.
وی با اشاره به استقبال مردم از گیاهان دارویی از مصرف صنعتی تا سنتی، یادآور شد: تمام خانواده ها از قدیم به استفاده های سنتی عادت داشتند و این نوع گیاهان را مصرف می کردند و در حال حاضر هم خوشبختانه این موضوع در خانواده ها به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و روز به روز هم میزان مصرف بیشتر می شود.
وی ادامه داد: در هر خانه، نوشیدنی ها و دم کردنی های گیاهی مصرف می شود و از داروهای گیاهی در چرخه شبکه دارویی کشور فراوان است. 
منبع:ایرنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.