تعطیلی واحدها در شهرک‌های صنعتی ناشی از چیست؟

در پی انتشار اخباری مبنی بر کاهش شدید تولید در شهرک‌های صنعتی و تعطیلی برخی واحدها، چند تن از نمایندگان مجلس، به بررسی دلایل وقوع این پدیده در واحدهای صنعتی کشور پرداختند و به دولت راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کردند.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کاهش شدید تولید در برخی واحدهای صنعتی کشور، باعث بروز مشکلاتی در شهرستان‌ها و بیکاری تعداد قابل توجهی از شاغلان شده است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود 700 هزار نفر از جمعیت 21 میلیونی شاغلان کشور در شهرک‌های صنعتی مشغول به کارند که تعدادی از این واحدها به دلیل کمبود نقدینگی، بدهی به بانک‌ها و رکود در بازار در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد که از حدود 88 هزار واحد صنعتی در کشور، 81 هزار واحد را صنایع کوچک و متوسط تشکیل داده‌اند که این واحد‌ها عمدتا از سوی بخش خصوصی مدیریت می‌شود.

حال بهتر است ببینیم وقوع چنین پدیده‌ای در شهرک‌های صنعتی و به خطر افتادن صنایع کوچک و متوسط چه انعکاسی در میان نمایندگان مجلس به عنوان قانون‌گذاران کشور داشته و از نگاه آنان وضعیت شهرک‌ها و واحدهای صنعتی چگونه است؟

در همین مورد جعفر قادری، نماینده مردم فارس در مجلس در این باره می‌گوید: تمرکز واحدهای صنعتی در شهرک‌های صنعتی است. در شهرک‌های صنعتی تعطیلی در واحدها بیشتر دیده می‌شود. این مشکل در واحدهای خارج از شهرک‌های صنعتی هم وجود دارد. یک بخش از مشکلات مربوط به نقدینگی است و بخش دیگر آن مربوط به کاهش تقاضا و دسترسی به مواد اولیه و مسائل دیگری ناشی از عقب افتادگی‌های فنی و تکنولوژیکی و مشکلات مدیریتی است.

قادری تصریح می‌کند: این موارد دست به دست هم داده که صنعت ما حال و روز خوبی نداشته باشد و به شکل افزایش موجودی انبار کالاهای تولید شده و اخراج کارگران و عقب افتادن قسط‌های بانکی شود. از طرفی به دلیل آنکه دسترسی مسوولان کشور به استان فارس کمتر است و بحث تحرک در استان فارس بسار کم است تبعا مشکلات استان فارس از استانهای دیگر بیشتر است.

او درباره راه کارهای اصلی خروج از رکود در شهرک‌های صنعتی بیان می‌کند: دولت باید تلاش خود را برای تحریک تقاضا بیشتر کند و خطوط اعتباری را برای واردکنندگان کالاهای ایرانی در خارج را در نظر بگیرد و در داخل هم تسهیلاتی را برای خریدن کالاهای داخلی منظور کند و دسترسی به مواد اولیه مانند تکنولوژی حل شود و بانک‌هایی که وام به واحدهای تولیدی می‌دهند از استمهال بیشتری برخوردار شوند و از همه مهمتر خود دولت بدهی که به این واحدها را دارد هر چه زودتر پرداخت یا بر اساس مصوبات مجلس بدهی را با مطالبات تهاتر کند.

قادری خاطر نشان می‌کند: ما معتقدیم که باید سود تسهیلات را منطقی اعلام کنند و این طور نباشد که 24 درصد سود تسیلات اعلام کنند و هیچ واحد تولیدی را پیدا نکنند که با این نرخ به تسهیلات دسترسی داشته‌باشند. در حال حاضر سودی که پرداخت می کنند به علت بهم ریختگی و نبود کنترل و نظارت بانک مرکزی سودی که تسهیلات پرداخت می کنند بالای 32 درصد است که این خود هزینه تولید را بالا می‌برد. بازار ارز باید ار این حالت نبود اطمینان خارج شود و تولید کننده به مصرف کننده چشم انداز روشنی از تغییرات نرخ ارز بدهد و اعلام کند در آینده نرخ ارز ثابت می ماند و اگر هم تغییر کند تغییرات آن قابل پیش بینی باشد.

قادری در پایان عنوان می‌کند: صحبت از حمایت از مشکلات قانونی واحدهای صنعتی است. بعضی از قسمت‌های قانون به گونه‌ای است که کار به ضرر کارفرما است و باید بیشتر تلاش کنیم که قوانین اصلاح شود و منافع کارفرما و کارگر هر دو در کنار همدیگر دیده شوند. باید برای کارفرما این مشوق را ایجاد کنیم تا به سمت تکنولوژی‌های کاربر حرکت کند تا اشتغال بیشتری در جامعه ایجاد شود.

در این میان عوض حیدرپور شهرضایی، نماینده استان اصفهان در مجلس می‌گوید: ما با یک پدیده‌ای در دو سه سال اخیر روبه رو شدیم که این پدیده رکود تورمی بود خوشبختانه دولت توانست مشکل تورم را حل کند اما متاسفانه همزمان با کاهش تورم رکود افزایش پیدا کرد و واحدهای تولیدی ما به تدریج تعطیل شدند.

این نماینده اصفهان در ادامه می‌گوید: باید سازوکاری را به گونه‌ای طراحی کرد که بتوانیم رکود را به رونق اقتصادی تبدیل کنیم. تبدیل رکود به رونق اقتصادی برای رونق دادن به بازار و تولید و افزایش صادرات است.

او اظهار می‌کند: در اینجا وظیفه دولت این است که تلاش کنند تا صادرات را تقویت کند و همزمان با صادرات تولید را افزایش دهد، با این کار بنگاه‌های تولیدی ما از رکود خارج می‌شوند.

حیدر پور شهرضایی تاکید می‌کند: باید مواد اولیه به اندازه کافی در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد و مسیرهای تامین مواد اولیه تقویت شود و به موسسات خدمات‌رسانی در فضای تولید مانند ادارات مالیاتی و بیمه امکانات لازم در اختار آنها قرار گیرد و همکاری به گونه‌ای باشد که کمترین وقت برای تولید کننده به هدر رود.

ابن نماینده در پایان سخنانش بیان می‌کند:دولت باید نقدینگی مورد نیاز را به صورت تسهیلات مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد. اگر این کارها انجام شود از رکود خارج می‌شویم و به ظرفیت‌های تولیدی گذشته برمی‌گردیم و مشکل بیکاری و تعطیلی کارخانجات هم حل خواهد شد.

همچنین مرتضی حسینی، نماینده استان قزوین در مجلس در این باره می‌گوید: در صنعت چند مشکل اساسی وجود دارد؛ یکی از این مشکلات نقدینگی است. بعضی از صنایع ما با دو یا پنج میلیارد تومان از رکود بیرون می‌آیند اما بعضی از آنها با مدیریت‌های جدیدی که در بخش دولتی انجام شد با مشکلات بیشتری مواجه شده‌اند.

او اظهار می کند: وقتی کارخانه‌های بزرگ که در استان البرز وجود دارد به بخش خصوصی واگذار شد ،به موجب آن کارگران بیکار شدند و چند ماه حقوق نگرفتند. بعضی‌ها از این کارخانه‌ها بدهی‌هایی به بانک دارند که در این بخش دولت به خوبی کار نکرد که طلب‌های بانکی داده شود و از بحران خارج شوند.

حسینی تصریح می‌کند: مشکل دیگر قطع بیمه و گاز و برق و مالیات است که دست به دست هم داد و مشکلاتی برای مجموعه صنعت ایجاد کرد. در حال حاضر 60 درصد از کارخانه‌های ما تعطیل هستند و دولت باید در این زمینه تدبیری بیندیشد تا به این کارخانه‌ها تنفسی دهد و حمایتشان کند تا از این رکود و بحران خارج شوند.

عباس صلاحی نماینده استان مرکزی در مجلس هم در همین مورد به اقتصادنیوز می‌گوید: : آن چه مهم به نظر می‌رسد توزیع ناعادلانه شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی است و این توزیع براساس نیازهای منطقه‌ای نیست. بیشتر شهرک‌های صنعتی در اراک و ساوه وجود دارد. 

این نماینده ادامه می دهد: حمایتی که می‌توان برای شهرک‌های صنعتی ایجاد کرد این است که برای سرمایه‌گذاران تسهیلات و امکانات در اختیار گذاشت و به نوعی معافیت‌هایی برایشان منظور کرد. آن چه که ما با آن رو به رو هستیم شهرک‌های صنعتی نیمه تمام است که باید حمایت شوند و این حمایت در کوتاهترین زمان انجام شود.

صلاحی تاکید می‌کند: آن چه که در شهرک‌های صنعتی بسیار مهم به نظر می‌رسد سرمایه در گردش و نقدینگی است که اگر در این جهت حمایتی حاصل شود، در توسعه اقتصادی کشوری و استانی اشتغال‌زایی صورت می‌گیرد.
منبع:اقتصاد نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار