آسیب‌های اقتصادی در کمین روستاگریزی/ راه حل ماندن روستاییان چیست؟

روستاها همیشه کانون اصلی تولید در تمامی کشورها محسوب شده‌اند ولی حالا شاهد مهاجرت روستاییان به شهر هستیم طوریکه برخی روستاها خالی از سکنه هستند.

آسیب‌های اقتصادی در کمین روستاگریزی/ راه حل برای ماندن روستاییان چیست؟به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتهاست که شاهد مهاجرت روستاییان و کاهش جمعیت آنها هستیم ولی علت چیست؟ چرا روستاهایی که در تمامی کشورها نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در توسعه، تولید، رشد و آبادانی کشور دارد هم اینک راکد مانده و درحال خالی شدن از سکنه است؟

**10.700 میلیون روستایی غیرفعال هستند

طبق جدیدترین آمار؛ هم‌اکنون تعداد جمعیت ساکن در روستاهای کشورما 21میلیون و900هزار نفر اعلام شده که از این تعداد 4میلیون‌و‌300هزار نفر زیر 10سال و بالای 65سال و 17میلیون‌و‌600هزار نفر در سن‌کار هستند ولی این جمعیت حاضر به ورود در توسعه و تولید اقتصادی غیرفعال محسوب می‌شوند.

محمود‌زرین کارشناس ارشد اقتصادی در این باره می‌گوید: بیشتر ساکنان روستاهای کشورما هیچ نقشی در کسب درآمد، فعالیت اقتصادی و در نتیجه توسعه زندگی خود و رشد اقتصادی کشوررمان ندارند.

**دلیل مهجرت چیست؟

بااینکه امروزه روستاهای کشورما مجهز به امکانات رفاهی چون برق، آب و تلفن، خانه بهداشت و گاهاً اصلاح جاده و آسفالاته شدن آنها شده و این رسیدگی فقط برای تثبیت انگیزه، ماندن و زندگی‌کردن در روستاها به‌وقوع پیوسته‌است ولی این تجهیزات نتیجه معکوسی جز مهاجرت آنها نداشته است.

یکی از روستاییان ساکن در روستاهای غرب مازندران دراین باره معتقد است به وضع معیشتی مردم روستاها توجه نمی‌شود؛ ما چایکاران مطالبات چای تحویل داده خود را به کارخانه‌ها را هنوز پس از گذشت مدت 9‌ماه دریافت‌نکرده‌ایم به قدری بازار واردات پررونق شده که باعث فروش ارزان محصولات کشاورزی ما چون مرکبات و چای شده‌است.

دیگر کشاورزی در چنین خصوص می‌گوید: سود بالای وام ‌بانکی در امر کشاورزی،عدم توسعه صنعت کشاورزی در بحث افزایش تولید در هکتار، بی‌تحرکی ادارات کشاورزی در رفع معضلات بیکاری ما‌، عدم ایجاد فضای کار و تلاش در روستا از عوامل افزایش مهاجرت روستاییان به شهر است.

مهین جعفری کارشناس جمعیت در این‌باره معتقد است: ورود بیکاری به روستاها و عدم وجود زمینه‌های کار در این مناطق باعث مهاجرت افراد به شهر‌ها است.

**اهمیت اقتصاد روستایی

روستاها کانون اصلی تولید در کشور هستند ولی این‌روزها با مهاجرت روستاییان پایه‌های تولید در کشورما مختل شده‌است.

هنوز اهمیت اقتصاد روستایی کشاورزی در اقتصاد ملی به‌خوبی تبیین نشده و هم‌چنان نگرش سنتی تا کمی نیمه‌صنعتی به آن وجود دارد.

نفت و صنعت و خرما سهم مهمی در اقتصاد ملی دارند در حالی که اقتصاد روستایی و کشاورزی جزء اقتصاد پایان‌ناپذیر محسوب می‌شود و نقش اصلی،اساسی و پایداری در اقتصاد ملی دارد اما تا کنون به خوبی و به طور اقتصادی و علمی تبیین نشده است.

محمودزرین کارشناس ارشد اقتصادی دراین‌باره می‌گوید: کشاورزی مستحکم‌ترین بخش اقتصاد ملی است و بر غم بدترین سردسالی و شدیدترین خشک سالی و بروز بحران‌های اقتصادی و مالی و جهانی؛ هم‌چنان پابرجاست و کمترین تاثیر را ازانها پذیرفته است.

محمودزرین در خصوص اقتصاد پایدار و تولید پایدار معتقد است: در زمان‌هایی که بخش‌های اقتصادی ما دچار رکود می شوند کشاورزان برسوی قطعه‌قطعه زمین خود برای کشور تولید می‌کنند و این همان اقتصاد پایدار و تولید پایداری است که تحت‌تاثیر هیچ‌شرایط بحرانی قرار نمی‌گیرند.

**تغییر اقلیم و خشک‌سالی در اراضی کشاورزی

با اینکه سرزمین‌ ما دچار خشک‌سالی شده و برخی کشاورزان از این وضعیت گله‌مند بوده و دست از کار برداشته‌اند ولی روستایی مدیر دفتر پژوهش آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست دراین باره می‌گوید: باید کشاورزان دست به تولید محصولاتی بزنند که آب کمتری مصرف می‌کنند و با تدبیر بیشتری به تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتری روی‌آوریم. 

احمدی معاون جهاد کشاورزی شهرستان ؟ نیز در این باره معتقد است: باید زارعان و باغذاران را با توجه به وضعیت خشکسالی ترغیب به تولید محصولات متنوع و مقاوم در برابر خشکسالی کنیم.

**آیا راه حلی برای ماندن روستاییان است؟

با اینکه اصلی‌ترین چالش روستاها مهاجرت و مهمترین مشکل‌ آنها اشتغال و ماندن نیروهای کارآمد است ولی مطمئناً می‌شود هر مشکلی را حل کرد اما راه حل چیست؟

مهین‌جعفری کارشناس جمعیت دراین باره می‌گوید: می‌توان با ایجاد نواحی و مناطق صنعتی متناسب با موقعیت و اقتصاد روستاها، توسعه جاذبه‌های اقتصادی، گسترش ظرفیت‌های تولید، ایجاد درآمد و اشتغال از مهاجرت روستاییان خودداری کرد.

جعفری در خصوص ارتقای سطح درآمدهای روستاییان معتقد است: اگر خانوارهای روستایی بتوانند با فعالیت‌های مکمل‌بخش کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، زنبورعسل و صنایع دستی؛ سطح درآمدهای خود را ارتقا دهند و با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و تخصصی دانش ثروت شناسایی روستاها را کسب کنند حتم‌به‌یقین روند مهاجرت روستاییان ؟ خواهد شد.

**پایان داستان

دولت باید در مقابل ارزش واقعی روستاها در رشد تولیدی به ارائه خدمات رفاهی و انجام کیفی‌تر امور به ویژه در تأمین زیرساخت‌ها بپردازد تا امر تولید توسعه پیدا کرده و تقویت یابد.

چراکه با مهاجرت روستاییان نه تنها پایه اقتصاد تولیدی کشور منحل می‌شود بلکه با ورود این قشر زحمت‌کش به جامعه‌شهری باعث بروز آسیب‌های اجتماعی فراوانی هم برای آنها و هم برای جامعه می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار