آفریقای جنوبی در مورد موضوع البشیر از دادگاه لاهه مهلت خواست

آفریقای جنوبی برای توضیح علت بازداشت نکردن عمر البشیر در سفرش به این کشور، از دادگاه لاهه مهلت خواست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت آفریقای جنوبی از دیوان کیفری بین المللی خواست برای پاسخگویی درباره علت این که چرا عمرالبشیر رئیس جمهور سودان را ژوئن گذشته در سفر به پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی بازداشت نکرده است، مهلت بیشتری داشته باشد.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد با ارسال نامه ای به دیوان لاهه از این نهاد قضایی بین المللی خواسته است برای پاسخ دادن به سوالات مربوط به رئیس جمهور سودان مهلت بیشتری به پرتوریا بدهد.

دولت آفریقای جنوبی می بایست تا دوشنبه این هفته دیدگاهها و نظرات خود را درباره مسایل مربوط به شرکت رئیس جمهور سودان در نشست سران اتحادیه آفریقا در ژوهانسبورگ که سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ژوئن برگزار شد، به دیوان کیفری بین المللی ابلاغ کند. اما وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه ای تاکید کرد با توجه به وجود تعارض و پیچیدگی در حقوق بین المللی و ملی، دولت برای تشریح دلایل خود درباره بازداشت نکردن عمر البشیر به زمان بیشتری نیاز دارد.

در زمان حضور رئیس جمهور سودان در آفریقای جنوبی، یک دادگاه پرتوریا عمر البشیر را از ترک خاک آفریقای جنوبی تا زمان رای قطعی درباره وی، منع کرد اما دولت آفریقای جنوبی به این تصمیم اعتنایی نکرد و به هواپیمای عمر البشیر اجازه داد از یک پایگاه نظامی به طرف سودان پرواز کند. این حادثه مشاجره سیاسی شدیدی را در آفریقای جنوبی برانگیخت.

در آن زمان آفریقای جنوبی حتی تهدید کرد به عضویت خود در دیوان کیفری بین المللی پایان خواهد داد اما در بیانیه جدیدی که وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی منتشر کرد، این فرضیه منتفی اعلام و تاکید شده است دولت آفریقای جنوبی به همکاریهای خود با دیوان کیفری بین المللی ادامه خواهد داد.

دولت آفریقای جنوبی همچنین از شورای سیاستگذاری دیوان کیفری بین المللی بخواهد درباره قواعد و مقررات مربوط به مصونیت سران کشورهایی که عضو این نهاد قضایی بین المللی نیستند، در نشست آتی این نهاد که ماه آینده در لاهه برگزار خواهد شد مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

عمرالبشیر که در سال هزار و نهصد و هشتاد و نه در پی یک کودتای نظامی قدرت را در سودان به دست گرفت، در سال دو هزار و پنج با امضای توافق نامه ای به بیست و دو سال جنگ داخلی میان دولت مرکزی سودان و مناطق جنوبی این کشور که بعدا از این کشور جدا شدند، پایان داد.

از زمان تجزیه سودان و استقلال سودان جنوبی در سال دو هزار و یازده، رژیم عمرالبشیر با آشوب ها و درگیریهای گسترده ای در نیمی از هجده استان این کشور روبرو شده و این بی ثباتی ها اقتصاد بیمار سودان را ضعیف تر کرده است.

رئیس جمهور سودان به دست داشتن در جنایات جنگی، جنایت بر ضد بشریت و نسل کشی در مناقشه دارفور متهم شده است اما از سال دو هزار و نه از دستگاههای قضایی بین المللی فرار می کند. مناقشه دارفور در غرب سودان بیش از سیصد هزار کشته و میلیونها آواره بر جا گذاشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار