بررسی نامه نگاری قاضی عسکر به ولیعهد عربستان تا فاجعه منا

سرپرست حجاج ایرانی گفت: امسال حج با التهاب آغاز شد و وزیر حج عربستان به اوحدی پیغام داد که می‌خواهم دیداری با شما داشته باشم و گفته بود که نباید دعای کمیل داشته باشید و اگر برگزار شود با شما برخورد خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام قاضی عسکر به خانواده کسانی که در روز عید قربان در خون خود غلطیدند، تسلیت گفت و گزارش کوتاهی درباره حج امسال داد.

سرپرست حجاج ایرانی اظهار داشت: امسال حج با التهاب آغاز شد و وزیر حج عربستان به آقای اوحدی پیغام داد که می‌خواهم دیداری با شما داشته باشم و گفته بود که نباید دعای کمیل برگزار شود و اگر برگزار شود با شما برخورد خواهد شد و پلیس مدینه با شما برخورد خواهد کرد و با توجه به این که برگزاری دعای کمیل در بین الحرمین سیاسی نیست، به ولیعهد عربستان نامه‌ای نوشتم و یادآوری کردم که دعای کمیل دعای توحیدی است و یادآوری کردم که این دعا برای مردم ما بسیار اهمیت دارد. سپس او اعلام کرد که می‌توانید اجرا کنید، اما ساعتی که به ما اعلام شد ساعت هشت و سی دقیقه شب بود و با تأخیر اعلام شد ولی به علت سازماندهی مناسبی که داشتیم به کاروان‌ها اعلام شد و ساعت 10 شب مراسم دعای کمیل برگزار شد.

قاضی عسکر در ادامه گفت: در سال‌های گذشته در بقیع دستگیری زائران ایرانی را داشتیم اما امسال با چنین موضوعی مواجه نشدیم و مشکل خاصی نبود و فضای آرامی داشتیم. همایش‌ها برگزار شد و جلسات انس و معرفت همه به خوبی انجام شد تا رسیدیم به حادثه مسجدالحرام و از آن جا مشکل ما آغاز شد.

سرپرست حجاج ایرانی گفت: سالهاست که طرح توسعه در حال اجراست و حادثه جرثقیل خیلی شرایط دلخراشی داشت. جرثقیل با آن وزن پرتاب شد و خدا رحم کرد که قبل آن بارندگی بود و جمعیت بسیار در آن جا نبود اما تعداد قابل توجهی از هموطنان که یازده تن بودند را در آن حادثه از دست دادیم و بعد متوجه شدیم که دو تن از هموطنان اهل تسنن که از قبل آن جا بودند نیز در این حادثه جان باخته‌اند که با ممنوع الخروج شدن شرکت بن لادن و اعلام این که پرداخت غرامت صورت می‌گیرد و خاطیان محاکمه می‌شوند و همچنین دو نفر از بستگان جان باختگان می‌توانند در سال آینده در مراسم حج حضور یابند، این موضوع را پی گرفتیم. ما می‌رفتیم به کاروان‌ها و با مجروحان که 60 نفر بودند دیدار داشتیم اما حادثه دوم خیلی گسترده بود.

قاضی عسکر با بیان این که مراسم عرفه به خوبی برگزار شد و مردم در مشعر چه صفایی داشتند و در حال احرام برای رمی جمرات می‌رفتند و این حادثه بسیار سنگین روی داد گفت: مسیر رمی ما در سوق العرب است که معمولاً ایرانی‌ها طی سال‌های گذشته از آن جا می‌رفتند و برای من جای تعجب بود که امسال پلیس زائران را به شارع 204 می‌فرستاد، اما من و همراهم به خیابان فرعی رفتیم و یک مقدار که جلو رفتیم تلفنی به من خبر دادند که چنین حادثه‌ای رخ داده است.

وی تأکید کرد: با توجه به آسیب‌شناسی که صورت گرفته بود در جلسات از روحانیون و کاروان‌ها خواستم که بعد از استراحت به رمی جمرات بروند و حدود 400 کاروان به این موضوع توجه و آن را رعایت کردند. به هر حال ما 15 تن را از بعثه از دست دادیم.

منبع: شبکه خبر

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار