گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

رصد آنلاین خلیج فارس از تهران می‌تواند موضوعی بسیار جذابی باشد که هر کسی را که به نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه در پارک چیتگر می‌رود به غرفه جنگ الکترونیک می‌کشاند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگ‌ترین نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دهم مهرماه با حضور دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه و محمدباقر قالیباف شهردار تهران در محل دریاچه شهدای خلیج فارس افتتاح شد، این نمایشگاه که به مدت یک هفته تا سالگرد شهادت شهید نادر مهدوی برپا بود.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

فرمانده نیروی دریایی سپاه در آیین افتتاح این نمایشگاه بیان کرد: مسلماً توانمندی نیروهای مسلح و نیروهای سپاه، توانمندی‌های کافی و کاملی است که قدرت هرگونه گوشمالی را برای شیاطین کوچک در اختیار دارد و این کار را می‌تواند انجام دهد.


سردار فدوی خاطر نشان کرد: وقتی که ما توانمندی‌های کفایت کننده‌ای را برای هرگونه اقدام علیه ناوگان آمریکا فراهم کردیم که تهدید 100 محسوب می‌شود، مسلماً تهدید 10 و یا 5 سعودی معنی و مفهومی ندارد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

سرهنگ زیرآیی جانشین منطقه دوم دریایی سپاه درباره جزئیات و رویکرد اصلی این نمایشگاه گفت: نیروی دریایی سپاه هرساله یادواره‌ای را برای شهدای خلیج فارس در جنوب برگزار می‌کند که امسال با توجه به این که شهید مهدوی شهید شاخص کشور هستند این مراسم همراه با نمایشگاهی در تهران برگزار شد.


وی ادامه داد: این نمایشگاه به مدت یک هفته از 9 صبح تا 23 شب تا 19 مهر ماه دایر و میزان بازیدکنندگان خواهد بود؛ در این نمایشگاه گوشه‌ای از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه و انواع دستاوردها این نیرو در عرصه‌ها و حوزهای گوناگون از جمله در حوزه شناوری، موشکی و سامانه‌های راداری به نمایش در آمده است.

زیر آیی اضافه کرد: این نمایشگاه دارای 30 غرفه است؛ که هرغرفه به یکی از حوزه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه اختصاص دارد و علاوه بر این غرفه‌ها، تجهیزاتی نیز خارج آن‌ها در محوطه نمایشگاه برای نمایش مستقر شده‌اند.

جانشین منطقه دوم دریایی سپاه درباره برنامه‌های جانبی این نماشگاه نیز گفت: جشنواره‌ای تحت عنوان "آبی‌ترین وصال" با محوریت رشادت‌های شهید نادرمهدوی و همرزمانش در رویارویی با ناوگان آمریکایی از دهم مهرماه به مدت 10 شب از ساعت 19:30 تا 22 در کنار این نماشگاه برگزار می‌شود؛ علاوه بر آن انجام نمایش میدانی و بازسازی عملیات‌های دریایی توسط شناورهای نیروی دریایی سپاه از دیگر برنامه‌های جانبی نمایشگاه بزرگ دریایی سپاه در منطقه چیتگر است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

معاون نمایشگاه بزرگ دستاوردهای نیروی دریایی سپاه درباره استقبال بازدید کنندگان گفت: تا به امروز با حضور و استقبال بسیار خوبی از نماشگاه روبه روبه بوده‌ایم که نشان می‌دهد که توان و اقتدار ملی چقدر برای مردم ما مهم است و آن‌ها با کنجکاوی سوال‌های فروانی درباره این دستاوردها دارند.


نمایشگاه بزرگ دستاوردهای نیروی دریایی سپاه دارای 30 غرفه از جمله غرفه شهیدا و ایثاگران، تجهیزات غواصی، هوابرد، بهداری، مرکز الکترونیک نیروی دریایی، جنگ الکترونیک، غرفه پهپادی، مرکز تخصصی موشکی نیروی دریایی، غرفه موشک‌های زیر سطحی، محصولات فرهنگی، حماسه‌های دریایی، موشک‌های دوش پرتاب، مین‌های دریایی، فاوا، غرفه نمایش اژدر، جنگ نرم، صنایع کشتی‌سازی شهید محلاتی، سازمان جهاد خودکفایی سپاه، غرفه مرکز رشد نیروی دریایی و.. است که دستاوردها و تجهیزات خود را به ویژه در عرصه تعمیر و ساخت قطعات تجهیزات و.. در راستای اهداف نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان قرار داده‌اند که سامانه‌های موشکی ساحل به دریای صاعقه (کرم ابریشم)، نور، قادر، نصر، ظفر، سامانه‌های راکت‌اندازهای فجر3 و فجر5، موشک زیرآبی حوت، سکوهای پرتاب موشک خاتم 5 (چند منظوره) و قارعه، انواع اژدرها، پهپادهای صادق، سایه2، کاوش، ابابیل و صاعقه، سامانه‌ راداری 2031 و رصد دیده‌بان، تجهیزات رصد آنلاین خلیج فارس و شناورهای موشک انداز ذوالفقار، سراج، عاشورا و و ماکت‌های انواع شناور از جمله این تجهیزات هستند.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

یکی از غرفه‌هایی که نظر بسیاری از بازدیدکنندگان را در این نمایشگاه جلب می‌کند غرفه پهپادی است که در آن انواع پهپادها سپاه پاسداران که ساخت داخل و بومی هستند به نمایش گذاشته شده‌اند. مسئول غرفه پهپادی این نمایشگاه در این باره تاکید می‌کند: مجموعه که در این جا و دراین غرفه به نمایش در آمده است تنها بخشی از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه درحوزه پهپادی است که همه این تجهیزات به نمایش درآمده تماماً عملیاتی و ساخت ایران و جزء پهپادی‌های به روز دنیا هستند.


از جمله پهپادهای که در این غرفه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد، می‌توان به پهپاد صادق با برد آنلاین 200 کیلومتر و سقف پروازی 15 هزار پا و سرعت 160 کیلومتر در ساعت اشاره کرد که این پهپاد هم قابلیت شناسایی و قابلیت حمل مهمات را دارد یا پهپاد صاعقه 2 که این پهپاد، پهپاد هدف موشکی است که برای تست و تمرین از آن استفاده می‌شود.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

از دیگر تجیهزات به نمایش درآمده در غرفه پهپادی، پهپاد سایه 2 است که آن نمونه اولیه کپی شده از روی پهپاد اسکن ایگل آمریکایی است که توسط نیروی ایرانی در خلیج فارس گرفته شده است. پهپاد ابابیل 3 با قابلیت شناسایی و حمل مهمات بابرد آنلاین 150 تا 200 کیلومتر و سقف 15 هزار پا است از دیگر نمونه بومی پهپادی در این نمایشگاه است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

مدیرغرفه پهپادی خاطرنشان می‌کند: همه این پهپاد بومی و رادارگریزهستند که تا به امروز 12 هزار ساعت پرواز موفقت‌آمیز را در خلیج فارس انجام داده و هم اکنون نیز در خیلج فارس در حال انجام ماموریت‌های خود هستند. هیچ کس امروز خارج از دید پهپادهای ایرانی نمی‌تواند در منطقه تحرکی را انجام دهد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

وی گفت: بسیاری از مردم باور نمی‌کنند این دستاوردها به نمایش درآمده در این غرفه واقعی باشند و فکر می‌کنند ماکت هستند و با توضحات کاملاً درک می‌کنند توانمندی نیروهای مسلح تا به این اندازه رشد کرده است.


یکی از غرفه‌های این نمایشگاه به صنایع کشتی‌سازی شهید محلاتی اختصاص دارد؛ عباسی مسئول این غرفه در معرفی تجهیزات و دستاوردهای آن گفت: صنایع کشتی‌سازی شهید محلاتی از زیر مجموعه‌های نیروی دریایی سپاه است که در طراحی و ساخت انواع شناور فعال است و از سال 1375 تاکنون حدود 1200 شناور در این صنایع در عرصه نظامی و تجاری ساخته یا تعمیر شده‌اند که می‌توان به انواع شناورهای تندور موشک‌انداز چند منظوره اشاره کرد.

عباسی شناور صبا 4 طراحی و ساخته شده در این صنایع را یکی از جدیدترین شناورهای روز دنیا می‌داند که این قابلیت را داراست که در بدترین شرایط آب و هوایی به ماموریت خود ادامه دهد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

وی تصریح کرد: بسیاری از بازدیدکنندگان هنگامی که در این نمایشگاه با توانمندی صنایع ایرانی در طراحی و ساخت انواع شناور رو به رو می‌شوند، باور نمی‌کنند که ما توانایی طراحی و ساخت چنین تجهیزاتی را داشته باشیم.


ظهرابی مدیرغرفه سازمان جهاد خودکفایی سپاه، که در این غرفه انواع ماکت شناورها در معرض دید علاقمندان قرار دارد، پیرامون معرفی تجهیزات این غرفه می‌گوید: کلیه ماکت‌هایی که در این غرفه مشاهده می‌کنید تمامی مراحل طراحی و ساخت نمونه واقعی آن‌ها در داخل کشور و توسط جهاد خودکفایی ندسا انجام شده است.

وی تاکید می‌کند: جهاد خودکفایی این قابلیت را دارد که جدیدترین بدنه‌های شناوری در جهان را که بسیاری از کشورهای دنیا نمی‌توانند تولید کنند را طراحی و تولید کند که دراین غرفه انواع شناور کلاس ذولفقار تندور با قابلیت پرتاب موشک و... که هم اکنون عملیاتی هستند قابل مشاهده است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

شاید رصد آنلاین خلیج فارس از پایتخت ایران موضوعی بسیار جذابی باشد که هرکسی را که به نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی می‌رود را به غرفه جنگ الکترونیک الکترونیک می‌کشاند. در این غرفه انواع جهت‌یابی سیکنال، مکان‌یاب هدف و... که همه تولید بومی هستند به نمایش در آمده است که می‌توان به سامانه راداری و مکان‌یاب برد بلندی که ساخت ایران است اشاره کرد که قابلیت دارد فاصله هدف، سرعت هدف و... در جاهای مختلف از جمله دریاها نشان دهد که از مسئول غرفه درباره شبکه سنسوری نیروی دریایی سپاه می پرسیم که پاسخ می‌دهد: این شبکه سنسوری این قابلیت را دارد که در محدوده ماموریتی خود به صورت آنلاین اهداف دریایی موجود در خلیج فارس مورد تجریه و تحلیل قرار دهد؛ با این سامانه امروز نیروی دریایی سپاه به صورت آنلاین از طریق شبکه امن این نیرو می‌تواند هر سوژه‌ای را که بخواهد در خلیج فارس شناسایی و دنبال کند.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

مرکز الکترونیک نیروی دریایی نیز در غرفه‌ای به صورت جداگانه انواع دوربین‌های منصوب برای پهپاد، کلاه نظامی و انواع موشک را در معرض دید علاقمندان قرار داده است که این دوربین‌ها شامل دوربین‌های حراراتی، دوربین‌های با قابلیت فیلم‌برداری و عکاسی و.. است. سیکر حرارتی نوک موشک و قفل کننده و رادار بومی دیده‌بان از دیگر تجهیزات این غرفه است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

در غرفه مرکز تخصصی موشکی نیروی دریایی سپاه نیز که به گفته مدیرغرفه همه تجهیزات آن صد در صد بومی و ساخت ایران است می‌توان به انواع کروز دریایی از جمله خانواده نور، نصر و ظفر اشاره کرد که هر سه این موشک‌ها قابلیت پرتاب در سه حالت دریا به دریا، هوا به دریا و ساحل به دریا را دارد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

غرفه موشک‌های زیر سطحی یکی دیگر از غرفه‌های این نمایشگاه است که در آن سریع‌ترین اژدر جهان و کابوس ناوهای آمریکایی حاضر در خلیج فارس یعنی موشک حوت به نمایش در آمده است. این موشک سه تنی با قابلیت شلیک از روی شناورها می‌تواند انواع اهداف بزرگ از جمله ناو و ناوشکن را مورد اصابت قرار دهد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

غرفه حماسه درگیری سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با شیطان بزرگ که بی‌ارتباط با حال وهوایی این روزها یعنی سالروز درگیری نیروی‌های ایرانی با نیروی‌های آمریکایی است، نیست؛ در فضای ماکتی به طراحی عملیات درگیری نیروی ایران و آمریکایی در سال‌های پایانی دفاع مقدس و شهادت شهید مهدوی پرداخته است.


آخرین محصولات و تجهیزات دوش پرتاب ایرانی نیز در غرفه دوش پرتاب در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است از جمله این محصولات می‌توان به موشک دوش پرتاب میثاق 2 اشاره کرد که این موشک قابلیت دارد تا علیه اهداف هوایی مانند بالگرد و هواپیما مورد استفاده قرار گیرد. این موشک دارای سرعت بسیار زیاد دوماخ و برد بالای پنج کیلومتر با قدرت مانور بسیار است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

موشک ایرانی و بومی دوش پرتاب میثاق 2 می‌تواند اهداف اصلی را از کاذب تشخیص دهد.


مین‌های کف‌خواب و لنگری ایرانی نمونه‌ای از تجهزات معرفی شده در نمایشگاه بزرگ دستاوردهای نیروی دریایی سپاه است که علاوه بر آن‌ها اژدر 533 و 324 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

یکی دیگر از غرفه‌های نمایشگاه بزرگ دستاورهای نیروی دریایی سپاه به یکی از مراکز مهم در این نیرو یعنی مرکز رشد نیروی دریایی سپاه اختصاص دارد که این مرکز در سراسر کشور با 40 هسته مرکزی جریان جذب نخبگان در حوزه طراحی و ساخت انواع تجهیزات را برعهده دارد که تا به امروز این مرکز کارها و طرح‌های مختلفی را در حوزه نظامی و غیرنظامی انجام داده است که می‌توان به طراحی و ساخت انواع شناور و.. اشاره کرد.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

یکی از تجهبزات به نمایش درآمده در این غرفه که در نوع خود بسیار بی نظیر است، نوعی زیردریایی شبیه اژدر به نام فاضل با قابلیت عکس‌برداری و حمل انواع محموله است که سرعت زیاد و وزن بسیار کم خاصیت کم‌نظیری را به آن در دنیا داده است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه

در پایان باید به انواع تجهیزات و تسلیحاتی دریایی ساخت شده در کشور اشاره کرد که در محوطه این نمایشگاه دریایی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است؛ از جمله این تجهیزات کامیون K7، پاور رادار 331 موشک صاعقه، رادار موشک صاعقه، سکوی پرتاب موشک خاتم 5، سکوی پرتاب چند منظوره موشک، سامانه راداری 3031، سکوی پرتاب موشک قارعه، قایق تندرو عاشورا، شناور اژدر افکن دوزیست ذوالفقار، شناور موشک‌انداز ذولفقار، سامانه موشکی صاعقه و .. است.

گزارشی از نمایشگاه بزرگ نیروی دریایی سپاه


منبع: میزان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.