واشینگتن تایمز:

اوباما در مدت باقیمانده از دولتش، در سوریه چه باید انجام دهد؟

واشینگتن تایمز نوشت: به نظر می رسد سیاست های خاورمیانه ای دولت اوباما آنگونه که باید در سوریه و عراق ره به جایی می برد، به نقطه قابل اعتمادی نرسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه واشینگتن تایمز با اشاره به اینکه دولت فعلی آمریکا به طور کل عرصه سیاست خارجی را به روس ها و متحدان کرملین در منطقه واگذار کرده است،نوشت: تا همین چند وقت پیش آمریکایی ها می گفتند اسد باید برود اما حالا در کاخ سفید یک تغییر لحن آشکار درباره امکان ادامه کار رئیس جمهور سوریه دیده می شود.

در عراق هم برخی محاسبات آمریکایی ها درست در نیامد؛ در زمانی آمریکایی ها فکر می کردند با اتکا به سنی ها و حرف های آنان می توانستند بر داعش پیروز شوند، اما نه تنها اینگونه نشد بلکه آمریکایی ها رفته رفته دریافتند باید بیشتر به شیعیان برای اعاده امنیت به عراق اعتماد کنند.

جالب آنکه در این چند وقت سنی ها به آمریکایی ها هشدار می دادند که برای تامین امنیت عراق کاری از دست شیعیان بر نخواهد آمد.

حملات هوایی روسیه به سوریه نشان داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور به دنبال یک عمل گرایی گسترده در سیاست خارجی کرملین است و فقط مانند آمریکایی ها به حدس و گمان فکر نمی کند و حرف برخی گروه های بعضا مغرض را هم در منطقه گوش نمی کند.

در این شرایط این سوال پیش می آید که در 16 ماه باقیمانده به پایان دولت اوباما در کاخ سفید، او باید چه کاری انجام دهد؟

جواب شاید این باشد که در وهله اول آمریکایی ها باید به جمع آوری اطلاعات لازم از میدان جنگی که در آن حضور دارند بپردازند زیرا آمریکایی ها چندین بار از ضعف اطلاعاتی خود متحمل ضرب شصت های زیادی از سوی داعش شده اند.

آنها قبل از اشغال موصل از سوی داعش در سال 2014 در تخمین های خود، این گروه تروریستی را کم اهمیت و ضعیف برآورد کرده بودند و حالا عکس آن را شاهد هستند.

این دست کم گرفتن داعش، در بحث اشغال شهر رمادی عراق به دست داعش هم ادامه یافت و در سوریه هم آنقدر آمریکا ضعیف عمل کرد تا روس ها به راحتی عرصه را برای جولان جنگنده های خود باز دیدند.

بنابراین اگر در این 16 ماه باقیمانده اوباما می خواهد کاری انجام دهد باید با دیدی واقع بینانه به حوادث منطقه نگاه کند تا بیش از این از وقایع سیاسی خاورمیانه باز نماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار