ادبیات مقاومت نیازمند توصیف‌های عالی است

ادبیات مقاومت به دلیل ماهیت موضوعی خود، به توصیف‌های عالی در هنگام نگارش شعر و داستان نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ادبیات مقاومت که در شعر و داستان امروز ما دیده می‌شود، کمتر با استقبال عامه مردم روبرو شده است و مردم رغبتی پیدا نمی‌کنند تا کتاب‌های این حوزه را ورق بزنند.

وقتی از مردم‌ می‌خواهی یک شاعر حوزه مقاومت را نام ببرند، به سختی نامی از این حوزه در خاطر دارند. در بین اهالی ادب نیز کمتر به حوزه ادبیات مقاومت توجه می‌شود. دلیل آن چیست؟

تمام دلیل‌ها به ناآگاهی و مطالعه ناکافی مردم بازنمی‌گردد؛ چرا که اهل مطالعه نیز کمتر به سراغ ادبیات مقاومت می‌روند. دلیل این امر در جای دیگری است. پرداخت‌های شعر و داستان این حوزه به طرزی شایسته و بایسته نبوده تا فرد رغبتی به مطالعه آن پیدا کند. مردم امروز دنبال حرف نو و جدید در حوزه ادبیات مقاومت هستند اما هنگامی که در این حوزه جذابیتی نمی‌بینند از مطالعه آثار سرباز می‌زنند و به سراغ موضوع دیگری می‌روند، به همین راحتی کتاب‌های حوزه مقاومت در کتابخانه‌ها خاک می‌خورد.

تعداد اندکی از کتاب‌های مقاومت هستند که پرفروش می‌شوند که آن هم بر اثر توزیع خوب ناشر اتفاق می‌افتد یا آنکه جزو اندک نویسندگانی هستند که به خوبی داستان را بیان کرده‌اند. به همین تعداد هم نگاه کنیم، به روشنی درمی‌یابیم که افراد خاصی به دنبال کتاب حوزه مقاومت می‌روند.

حتی دانشجویان رشته ادبیات فارسی نیز رغبت چندانی برای تحصیل در این رشته ندارند. به دلیل آنکه موضوعات تکراری و توصیف‌های یکسان ادبیات مقاومت، سبب شده مردم تمایلی به مطالعه ادبیات مقاومت نداشته باشند. در صورتی که شعر و داستان مقاومت به دلیل ماهیت موضوعی که دارد بیش از پیش باید به توصیف‌های عالی بپردازد.

به تصویر کشیدن مکالمات سازنده رزمندگان، سنگرها و جبهه‌های جنگ سبب تشویق مردم به مطالعه این کتاب‌ها نمی‌شوند. شاید خرده بگیرید که توصیف رزمنده و جبهه به حوزه دفاع مقدس برمی‌گردد اما نباید از یاد ببریم که حوزه دفاع مقدس زیر مجموعه ادبیات مقاومت محسوب می‌شود و در علم ادبیات شاخه‌ای جداگانه و مستقل به عنوان حوزه دفاع مقدس وجود ندارد.

پس از گریز به این توضیح کوتاه باید گفت،‌ تنها مسئله‌ای که می‌تواند حوزه ادبیات مقاومت را برای عموم مردم جذاب و از حالت خواص‌گونه‌ای آن جدا کند،‌ پرداخت‌های قوی‌تر در شعر و داستان این حوزه است. پرداخت‌های قوی به خصوص به دلیل نوع حوزه ادبیات مقاومت اهمیت ویژه‌ای دارد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار