دکتر روحانی: روزهای آینده عناوین اصلی بسته جدید حمایت از تولید را اعلام می‎کنیم + فیلم

رئیس جمهور گفت: روزهای آینده عناوین اصلی بسته جدید حمایت از تولید را اعلام می‎کنیم.

دکتر روحانی: تحریم‎ها به زودی از جلوی پای صنعتگران ما برداشته خواهد شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز با حضور در همایش صنعت و تجارت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهارداشت: دولت یازدهم در آغاز برای ساختن کشوری که بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد و شاهد ثبات اقتصادی باشد و به حرکت سیاست‌هایی که چارچوب‌های حرکت اقتصادی را تأمین می‌کند و به ثبات آن سیاست‌ها اطمینان داشته باشد ادامه دهد، با توجه به شرایطی که در اقتصاد با آن مواجه بودیم، ضروری بود قدم‌های محکم و باثباتی را برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه آنچه دولت تا امروز انجام داده در سایه امید، اعتدال و مشارکت مردم در مسائل اقتصادی بوده است افزود: در صورتی می‌توانیم در زمینه اقتصادی حرکت مناسب و مستمری را داشته باشیم که شرایط و محیط اقتصادی ما محیط مناسبی باشد و فضای کسب و کار بهبود یابد، برهمین مبنا دولت برتقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم اقتصادی تاکید داشت.


رئیس جمهور با بیان اینکه یک مسئله بسیار مهم در فضای بین‌المللی در حرکت‌های اقتصادی  داخلی موثر بود تصریح کرد: بی‌تردید اقتصادی که در فکر صادرات و واردات نباشد، درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نداشته باشد و نخواهد تمرکز و انحصار را در شرکای خارجی کنار بگذارد، آن اقتصاد نمی‌تواند اقتصاد جهشی و روبه جلو باشد. 


دکتر روحانی در ادامه گفت: لازم بود مانع تحریم را که دیواری پیش‌روی فعالان اقتصادی بود را برداریم و فضای سیاسی را در منطقه و جهان به فضای مناسب تبدیل کنیم و قولی را که از روز اول به مردم داده شده بود که در سیاست خارجی تعامل سازنده داشته باشیم جامه عمل بپوشانیم.


رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تحریم‎ها بزودی از جلوی پای فعالان اقتصادی ما برداشته خواهد شد، اظهارداشت: دوران ایران هراسی سپری شده و دورانی است که کشورهای دیگر باید از فضای سودآور فعالیت اقتصادی در ایران استفاده کنند. ما شاهد استقبال در سطح جهان، از آسیا، اروپا، آمریکا و دیگر کشورها هستیم.

رئیس جمهور گفت: در اجلاس عمومی سازمان ملل در جلسه‌ای که با فعالان اقتصادی آمریکا داشتم آن‌ها را دعوت به حضور و سرمایه‌گذاری در ایران کردم. البته در صورتی که خودشان بتوانند موانع داخلی خود را بردارند. 


دکتر روحانی با بیان اینکه در بعضی از رسانه‌ها از مشکلات حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران سخن گفته می‌شود خاطر نشان کرد: ممکن است مشکلی وجود داشته باشد ولی این مشکل از این طرف نیست و از سمت خودشان است. 


وی افزود: یکی از مدیران معروف آمریکا می‌خواست که دولت ایران، آمریکا را تشویق کند که موانع پیش‌روی آنها برداشته شود تا بتوانند در ایران حضور داشته باشند.


رئیس قوه مجریه اضافه کرد: هیچ وقت ایران مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در ایران نبوده و هر زمان این مشکل وجود داشته به دلیل تحریم‌هایی بوده که آنها خودشان شروع کرده‌اند امروز هم اگر بتوانند تحریم را بردارند راه به سوی آنها باز است و ما در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی هستیم در صورتی که سرمایه و تکنولوژی را وارد ایران کنند.


وی ادامه داد: در این صورت بخشی از بازار 80 میلیونی ایران در اختیار آنها قرار می‌گیرد تا بازار صادراتی مشترکی برای هر دوی ما ایجاد شود پس هر که می‌خواهد حضور پیدا کند.


دکتر روحانی با بیان اینکه ما در کشور نیاز به تحرک جدید برای تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی داریم، اظهارداشت: امروز یک فرصت بسیار مناسبی در اختیار ملت ایران و همه علاقمندان بکار وجود دارد از آغاز این دولت ما چند هدف را در بخش اقتصادی دنبال می‌کردیم که از جمله آنها ایجاد ثبات و آرامش در بازارهای متنوع اقتصادی، برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیرنقدی بود.


رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همه این موارد باید در چارچوبی در اختیار اقتصاد کلان قرار می‌گرفت تا بتواند برای آینده اقتصادی کشورمان به کار آید در واقع در این راستا در زمینه فعالیت بانک‌ها، کنترل پایه پولی، مهار تورم، ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود قدم‌های مهمی از ابتدای دولت برداشته شده است.


روحانی با تأکید بر اینکه موضوع مهار تورم و کاهش آن همواره در دستور کار دولت قرار گرفته است اظهار داشت: این موضوع برای تولید مردم و ارزش پول ملت اهمیت دارد همچنین برای دولت که تا پایان تورم تا مرز یک رقمی کاهش پیدا کند در این راستا ممکن است قبل از پایان این زمان به این هدف برسیم و حتی ممکن است نقطه به نقطه تا پایان سال به این رقم دست پیدا کنیم. 


وی با بیان اینکه کاهش تورم از سال جاری تا سال 96 همواره ادامه دارد اظهار داشت: البته در این راستا نقدهایی به این سیاست وارد می‌شود و این انتقادها این است که این سیاست انقباضی است و نمی‌تواند به خروج از رکود کمک کند از سال گذشته در 8 فصل به طور مستمر از رکود خارج شدیم در واقع خروج از رکود و رسیدن به رونق یک تعریف واحدی دارد.


رئیس جمهور اضافه کرد: اگر ما در دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم این رونق می‌شود که البته شاهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول بودیم و در مجموع در سالجاری سه درصد پس از خروج از رکود رشد داشتیم که البته ممکن است شاید دوباره به رکود بازگردیم آن هم با توجه به شرایطی که بوجود می‌آید بنابراین باید در این زمینه تلاش کرد تا مشکل تولید حل شود.


رئیس قوه مجریه با تأکید براینکه می‌دانیم که تولیدکنندگان و کارآفرینان جامعه با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند خاطر نشان کرد: از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی و از سوی دیگر شرایط بانکی به تقاضای آنها پاسخ مثبت نمی‌دهد و از سوی دیگر به علت کاهش تقاضا متأسفانه برخی از کالاهای تولید شده در انبار مانده و به فروش نرفته است.


روحانی اضافه کرد: در این راستا حتی ناامنی‌ها و مشکلاتی در کشورهای همسایه‌مان وجود دارد و از سوی دیگر کاهش قیمت نفت نیز بر این مسائل تأثیرگذار بوده است.


وی با تأکید براینکه کاهش قیمت نفت همواره برای اقتصاد دولت و بخش خصوصی بسیار مهم است تصریح کرد: ما از تابستان سال گذشته با کاهش 50 و 60 درصدی قیمت نفت مواجه شدیم و از نفت 110 دلار به 40، 54 و 50 دلار رسیدیم که این نشان می‌دهد یک فشار اقتصادی به کشور وارد می‌شود در این راستا بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت دچار تنش در بازار ارزش شدند و هم تورم بالایی داشتند.


رئیس جمهور افزود: با این اتفاق در کشور ما نه تنش در بازار بوجود آمد و نه تورم افزایش پیدا کرد اما در عین حال با مشکلاتی مواجه هستیم وزارتخانه‌های ما برای دادن خدمات به جامعه به علت درآمد کم با مشکلاتی مواجه شدند و همچنین بخش تولیدی ما با مشکلاتی روبرو شد.


رئیس قوه مجریه تأکید کرد: علیرغم این مشکلات دولت توانسته اهداف مشخص را با این مشکلات ادامه دهد هنگامی که بحث اشتغال به میان می‌آید پیچیدگی‌های همراه آن نیز وجود دارد.


روحانی با اشاره به اینکه امروز در سایه فضای جدید و پروسه مذاکرات هسته‌ای به مسائل اقتصادی توجه ویژه‌ای داریم اظهار داشت: به دنبال این مذاکرات شرایط جدیدی در روابط بین‌الملل و منطقه بوجود آمد در واقع توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان بود.


وی اضافه کرد: دریک مسئله پیچیده و بین‌المللی کشور ایران با 6 قدرت جهانی مواجه شد و پس از دو سال تلاش به نقطه‌ای رسیده که از روز اول دولت اعلام کرد و هدفمان نتیجه بردبرد بود که به آن رسیدیم.


رئیس جمهور تأکید کرد: میز دیپلماسی برای اولین بار در دهه‌های اخیر نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تهدید و فشار پیروز شود جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ‌کس نیست که به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به کشورمان تبریک نگفته باشد جز چند گروه افراطی در گوشه و کنار که از تعادل و آرامش خوشحال نیستند و به قول معروف نانشان در دعواست که باید تحملشان کرد.


رئیس قوه مجریه اضافه کرد: این شرایط برای آنها سخت است که ببینند ایران روابطش با جهان احترام آمیز است ما به دنبال توافق هسته‌ای نبودیم که مشکل هسته‌ای حل شود ما به دنبال ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم و این فضا برای ما اهمیت دارد.


روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در کنار مشکل کاهش قیمت نفت با مشکل دیگری مواجه شدیم تصریح کرد: زمان بین توافق و اجرای آن بود چرا که دوران توافق چارچوبش در لوزان فراهم شد و ما در فروردین ماه به توافق رسیدیم و در ادامه راه در تیرماه به اجماع کلی دست پیدا کردیم و انتظار براین بود که پس از چند هفته شاهد اجرا باشیم اما افراطیون آمریکا یک سنگی را جلوی راهمان انداختند.


وی افزود: موضوع هسته‌ای که یک موضوع بین‌الملل بود آمریکا به خطا این موضوع را به یک موضوع حزبی تبدیل کرد و این نشان دهنده یک خطای بزرگ در سیاست خارجی این کشور بود که یک موضوع ملی و بین‌المللی به یک دعوای حزبی تبدیل شود.


رئیس جمهور تأکید کرد: انتخابات با همه زیبایی‌هایش در همه کشورها دردسرهایی نیز به همراه دارد و آمریکا در آستانه قرار گرفتن در انتخابات دچار این فراز و نشیب شد که البته پروسه انتخابات در ایران نیز فرازونشیب‌هایی را به همراه دارد.


رئیس قوه مجریه خاطر نشان کرد: آمریکا توافق را به کنگره ارجاع داد در حالی که این موضوع ربطی به این نهاد ندارد این توافق در سازمان ملل متحد به تصویب رسید چرا که این موضوع بین‌المللی است نه یک موضوع دوجانبه و منطقی بنابراین این داستان منجر به این شد که چند ماه توافق هسته‌ای به تأخیر بیافتد و ما در این پروسه معطل شویم و فاصله زیادی بین روز توافق تا اجرا شدنش به وجود آمد.


روحانی با بیان اینکه این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است تصریح کرد: چرا که خریدار همواره صبرمی‌کند تا وضعیت بازار بهتر شده و تقاضا نیز در بازار دچار مشکل می‌شود و همچنین برنامه‌ریزی‌ها برای ورود سرمایه و بستن قراردادها با فعالان اقتصادی نیز دچار مشکلاتی می‌شوند.

رئیس جمهور با بیان این که ما به روز اجرای توافق نزدیک‌تر می‌شویم گفت: بی‌تردید شاهد یک جهش در حرکت و رونق اقتصادی، تعامل با دنیا، حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ورود فناوری‌های جدید به ایران خواهیم بود.

حجت الاسلام روحانی افزود: یکی از مشکلات اقتصادی ما این است که در چند سال گذشته به دلیل تحریم و موانعی که وجود داشت، فناوری کمتر وارد شده و امروز این دروازه‌ها باز می‌شود و ورود فناوری‌های نو، حرکت جدیدی را می‌تواند ایجاد کند.

رئیس قوه مجریه با بیان این که مهم‌ترین هدف ما بحث اشتغال است، تأکید کرد: در دهه شصت در ایران نرخ رشد جمعیت افزایش پیدا کرد، یعنی نوزادانی حضور پیدا کردند که تقریباً دوران کودکی‌شان و سال‌های اول دبستان‌شان در شرایط جنگ تحمیلی گذشت و همه این عزیزان برای نیمه دهه هشتاد برای ورود به بازار کار آماده می‌شدند.


وی با تأکید بر این که باید در نیمه دهه هشتاد، شرایطی فراهم می‌شد که نیروهای کار جدید ما جذب بازار کار شوند، افزود: خوشبختانه در آن دوران، درآمد نفتی خام بیش از حد انتظار افزایش پیدا کرد و قیمت هر بشکه نفت 143 دلار شد.


رئیس جمهور ادامه داد: در آن دوران یک درآمد بسیار عظیم در سایه صادرات نفت و میعانات به دست آمد، یعنی همزمان با سال‌هایی که نیروی جوان حاضر است وارد بازار کار شود و بهترین فرصت بود که بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم و جوانان‌مان را صاحب شغل کنیم ولی متأسفانه در آن دهه یعنی نیمه دوم دهه، اشتغال خالص‌مان تقریباً صفر است.


حجت الاسلام روحانی با بیان این که در مجموع عدد و رقمی برای اشتغال نداشتیم در حالی که باید حرکت خوبی انجام می‌گرفت، گفت: دولت یازدهم در هنگام آغاز به کار از یک سو با تورم، از سوی دیگر رکورد و از سمتی با خیل بیکارانی مواجه شده که ترکیب نیروی کارشان تغییر کرده بود. ما باید برای ترکیب جدید اشتغال تولید می‌کردیم.


رئیس قوه مجریه با بیان این که تصمیم ما برای اشتغال، توسعه و رونق پایدار بود، گفت: ما در طول سال 92 و 93 حتی با در نظر گرفتن صنایع پایین دستی، لایحه‌هایی را به مجلس تقدیم کردیم و مصوبات متعددی را در دولت گذراندیم اما در تابستان 93 با کاهش قیمت نفت و سپس طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای و فاصله‌ای برای برداشتن تحریم‌ها مواجه شدیم ولی در عین حال تلاش دولت بر این بود که مسیری رونق اقتصادی، اشتغال، صادرات نفتی در این کشور را هموار سازد.


وی در ادامه گفت: البته ممکن است تولیدکننده‌ها در ذهن‌شان سوالاتی مانند این مطرح شود که آیا یک رقابت سالم وجود دارد یا رقیب ما تنها قدرت‌های اقتصادی است؟ یا این که آیا سیاست‌های دولت باثبات می‌ماند؟ و یا این که آیا انرژی‌های لازم مانند برق و گاز در زمستان و تابستان به اندازه کافی موجود خواهد بود؟


رئیس جمهور گفت: دولت در پاسخ به همه این سوالات می‌گوید که دولت توان تولید برق و گاز به اندازه کافی را دارد. دولت فضای سالم تعامل با جهان را ادامه می‌دهد و هرجا که منابع مالی داخلی نتوانست به کار آفرینان کمک کند، از منابع خارجی استفاده خواهد کرد.


حجت الاسلام روحانی افزود: دولت موظف به این سوالات پاسخ دهد و رئیس جمهور موظف است به وعده‌هایی که به مردم داده، پاسخ دهد، به کارآفرینان اعتماد دهد، حمایت دولت و قوای سه‌گانه و حمایت مقام معظم رهبری پشت سر تولید است و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که ابلاغ شد، معنایش این بود که تمام نظام پشت تولید است.


رئیس قوه مجریه در ادامه با بیان این که سیاست ما سیاست صادراتی است، گفت: دولت متعهد است برای هر گونه کمک و رفع موانع و ایجاد تسهیلاتی برای این که ما بتوانیم به اهداف خود دست پیدا کنیم.

وی افزود: من از ابتدای تابستان تیم اقتصادی را در چند جلسه فراخوانده‌ام به دلیل این که در سه ماهه اول به خاطر کاهش قیمت نفت و تأخیر در اجرای توافق هسته‌ای ممکن است در زمینه رونق اقتصادی با مشکلات جدیدی مواجه باشیم، به همین دلیل از تیم اقتصادی خواستم برای شش ماهه دوم سال بسته سیاستی جدیدی را جهت رونق اقتصادی اتخاذ کند و این کار ظرف دو هفته گذشته برگزار شده تا این بسته نهایی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: سیاست‌های جدید برای شش ماهه دوم امسال می‌تواند حرکت‌های خوبی را در زمینه رونق اقتصادی ایجاد کند و در روزهای آینده تیترهای اصلی آن را اعلام خواهم کرد و تیم اقتصادی جزئیات مطرح آن را اعلام می‌کند تا با اجرای این بسته شاهد تحرک‌بخشی در اقتصاد باشیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مثبت را ادامه دهیم.


حجت الاسلام روحانی گفت: کشور ما به دلیل امنیت، انرژی، جوانان تحصیل‌کرده، سیاست پایدار، درایت رهبری نظام، مسیر روشنی را برای آینده خواهد پیمود.


رئیس قوه مجریه در پایان خاطرنشان کرد: مسیر آینده ما، مسیر رونق و رشد اقتصادی، صادرات غیرنفتی و توسعه آن، جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و در نهایت اشتغال برای نسل تحصیل‌کرده جوان‌مان خواهد بود.


برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
بدانیم بااجرای اقتصاد مقاومتی عامه مردم وکشور به اقتداروخودکفایی میرسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
من که چیزی دستگیرم نشد.
فقط فهمیدم که این دولت همه چیز رو رها کرده به امید "توافق هسته ای و رفع تحریم ها" که اون هم بعید میدونم رخ بده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
2 سال گذشت فقط شعار....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
رییس جمهور و اطرافیان ایشان از جمله آقای طریف بسایر ساده لوح هستند یا .... این همه امتیاز داده اند و این همه از منافع ملی و خون شهدا خرج کرده اند.... آخرش هنوز هیچ تحریمی برداشته نشده و تا ایران را به زانو در نیاورند هم هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد
امان از ساده انگاری یا .....
Azerbaijan
ناشناس
۱۰:۰۱ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
مردم مظلوم و آزاده جهان و اکثریت مردم کشورهای استعمارگر ، چشم امیذ به ایران اسلامی دارند و بخصوص این واقعیت مهم پس از وقوع انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و روز به روز نیز افزابش یافت. اگر ایران هراسی هم وجود داشت ، تبلیغ وشعار رسانه ای آمریکا ، اسراییل و غرب بوده است برای انحراف مردم جهان که به هیچ عنوان صحت نداشت و ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۸ مهر ۱۳۹۴
البته ظرف 100روز آینده و این را هم بگویم من سرهنگ نیستم!!!!
آخرین اخبار