گزارش اکونومیست:

روبنده زنان مسلمان، تعیین کننده نتایج انتخابات سراسری کانادا

اکونومیست در گزارشی نوشت: کمپین مبارزه با روبندهِ زنان مسلمان در کانادا می تواند بر نتیجه انتخابات سراسری تاثیر گذارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اکونومیست، کانادا، پذیرش سوگندِ زنان مسلمان را در مراسم اعطای تابعیت، به حذف منوط کرده است.

دولت کانادا در سال 2011 قانونی تصویب کرد که به موجب آن زنان مسلمان باید بدون پوشیدن روبنده، در مراسم اعطای تابعیت حاضر شوند. این قانون که در تضاد با فریادهای آزادی خواهانه کشورهای مدافع حقوق بشر است، زنان مسلمان را مجبور می کند خلاف باورهای دینی خود عمل کنند تا تابعیت آنان تأیید شود.

کمپین مبارزه با روبنده زنان مسلمان که با تصویب قانون 2011 به موفقیت چشمگیری دست یافت، حتی می تواند بر نتایج انتخابات سراسری 19 مهر (انتخابات نخست وزیری) تاثیر گذارد.
دولت محافظه کار کانادا ماه گذشته با رجوع به دیوانعالی این کشور، خواستار تجدید نظر در حکم دادگاهی شد که به باور مقامات دولتی، حکمی در مغایرت با قانون تابعیت این کشور صادر کرده است.

طبق حکم دادگاه مذکور، قضات می بایست به اتباع خارجی در زمان برگزاری مراسم سوگند تابعیت، آزادی مذهبیِ بیشتری اعطا کنند. کمپین مبارزه با روبنده زنان مسلمان می تواند نتیجه انتخابات را به نفع "استیون هارپر" – نخست وزیر کانادا – رقم بزند. وی که چهارمین دوره است در انتخابات نخست وزیری شرکت می کند، مدعی است روبنده زنان مسلمان ناشی از فرهنگ ضد زن است و بارها بر عزم دولت خود برای ممنوعیت روبنده در کانادا تأکید کرده است. 

قوانین ضد اسلامی دولت محافظه کار کانادا، جمعیت 1 میلیون نفری مسلمانان این کشور را تحت تاثیر قرار داده و آنها را مأیوس کرده است. با وجود اینکه جرایم مرتبط با تنفر نژادی و مذهبی در کانادا رو به کاهش است، این موضوع شامل مسلمانان نمی شود؛ چرا که هفته گذشته، چند مورد حمله به زنان مسلمانی گزارش شد که روبنده و یا روسری بر سر داشتند.

از آنجایی که کمپین مبارزه با روبنده زنان مسلمان منعکس کننده افکار عمومی جامعه کانادا و موافق سیاست های اسلام ستیزی دولت است، می تواند به پیروزی هارپر منجر شود. با وجود اینکه کانادایی ها به صبر و شکیبایی معروف هستند، 80 درصد آنها معتقدند استفاده از روبنده باید ممنوع شود.

این موضوع به ضرر نامزدهای حزب "دموکراتیک جدید" در کانادا تمام خواهد شد. نامزدهای این حزب، مخالف قانون ممنوعیت روبنده زنان مسلمان هستند. از آنجایی که این حزب در استان "کبک" حامیان فراوانی دارد، از بخت کمی برای پیروزی در انتخابات برخوردار است؛ چرا که بیشتر شهروندان کبک، مخالف استفاده از روبنده هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار