بروز پدیده «انبار داروخانه» در کشور/وضعیت توزیع دارو

عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران گفت: توزیع دارو در اغلب کشورهای دنیا از جمله ترکیه روزانه انجام می شود، این در حالی است که توزیع دارو در داروخانه های کشورمان به صورت هفتگی است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر وحید محلاتی در آستانه برپایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران، افزود: با توجه به آنکه به صورت تاریخی طی دهه های اخیر با پدیده کمبود دارو روبرو بوده ایم و از طرفی فرآیند افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم طی سالیان گذشته صورت پذیرفته است، داروخانه های کشور به رغم سودمند نبودن دارو از نظر اقتصادی، مجبور به سرمایه گذاری مضاعف برای خرید دارو و انبار آن شده اند و پدیده ای به نام انبار داروخانه در کشورمان به وجود آمده که در هیچ کشور دیگری مشاهده نمی شود.

عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران خاطر نشان ساخت: یکی از اهداف طراحی یک زنجیره تامین می بایست کاهش هزینه تمام شده در این زنجیره باشد که یکی از مهم ترین ابزارها در این زمینه کاهش سطوح انبارش در زنجیره تامین  است.

وی با اشاره به اینکه با توزیع روزانه دارو، داروخانه ها نیازی به انبارداری و صرف هزینه های گزاف برای بیمه کردن موجودی و حفظ شرایط نگهداری از نظر دما و رطوبت و سایر الزامات یک انبار دارویی نخواهند، داشت گفت: این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه تمام شده در زنجیره تامین خواهد شد.

محلاتی ادامه داد: هم اینک بیش از ۵۰ شرکت پخش سراسری در حوزه توزیع دارو داریم که تقریبا معادل همین تعداد نیز موافقت اصولی تاسیس این شرکت ها را از سازمان غذا و دارو دریافت کرده اند.

وی اظهار داشت: همچنین در حال حاضر ۸۰ درصد بازار دارویی کشور از سوی ۱۰ شرکت پخش در سراسر کشور توزیع می شود که با توجه به پایین بودن حاشیه سود شرکت های پخش از یک سو و از سوی دیگر رقابت بین این شرکت ها، افزایش کیفیت ارایه خدمات از سوی شرکت های مذکور مستلزم اتخاذ راه حل های جدید و توجه به تجربیات سایر کشورها در این زمینه است.

محلاتی یادآور شد: در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران که با حضور رئیس سازمان غذا و دارو برگزار می شود، مشکلات صنعت پخش به ویژه در حوزه دارو عنوان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اینک صد در صد توزیع در بازار دارویی کشور از سوی شرکت های پخش دارو صورت می گیرد، گفت: هر چند در امریکا و اروپا شرکت های قدرتمندتر پخش دارو با خرید دیگر شرکت ها و ادغام این شرکت ها با یکدیگر، شرکت های معظمی را به وجود آورده اند که علاوه بر آنکه در سراسر ایالات متحده امریکا یا کل اتحادیه اروپا دارو توزیع می کنند، شعباتی در خارج از قاره های امریکا و اروپا دارند.

عضو کمیته اجرایی دومین کنفرانس صنعت پخش ایران ادامه داد: شرکت های مذکور برای در دسترس بودن دارو و تامین موجودی روزانه داروخانه ها خدمات بسیار منظم و با کیفیتی را ارایه می کنند. تا جایی که در برخی کشورها توزیع دارو به صورت روزانه و در دو نوبت صورت می پذیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به «توافق برجام» و رفع موانع تحریم در کشور و اعلام آمادگی شرکت های بزرگ برای سرمایه گذاری در ایران، پیش بینی می شود در صورت حضور شرکت های پخش بین المللی در کشور، شرکت های پخش داروی داخلی تنها با اصلاح ساختارهای اداری و سرمایه و روش های انجام فرآیندها، قادر به رقابت با این شرکت ها باشند.

به گفته محلاتی، مدیریت شبکه توزیع یکی از نکات مهم در زنجیره تامین کالا و به ویژه توزیع داروست که قرار است در دومین کنفرانس صنعت پخش ایران در مورد شیوه های نوین مدیریت در شبکه توزیع، مطالبی از سوی متخصصان، صاحبنظران و اهل فن این رشته بیان شود.

دومین کنفرانس صنعت پخش ایران با رویکرد «ارزش آفرینی اقتصادی و راهکارهای توسعه صنعت پخش» ۲۱ و ۲۲ مهر ماه امسال در برج میلاد تهران برگزار می شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار