مرور وقایع اقتصادی هفته؛

اقتصاد در هفته ای که گذشت

بهای مصرف برق تغییر نمی کند/عربستان از تحریم نفت ایران حمایت نمی کند /محدودیت واردات میوه در سالجاری /عسل جدیدترین کالای ممنوعه وارداتی ...

به گزارش باشگاه خبرنگاران مهمترین اخبار اقتصادی هفته ی گذشته به این شرح است :

***محدودیت واردات میوه در سالجاری

عباس معمارنژاد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد واردات میوه به کشور همزمان با برداشت مرکبات کشاورزان گفت: کل میوه وارداتی غیر از موز به کشور از تاریخ 31 خردادماه تاکنون بالغ بر 19 میلیون دلار بوده است.

معاون وزیرامور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تمام این بحثها و دعواها برای 19 میلیون دلار واردات است، این سئوال را مطرح کرد که آیا واقعا با توجه به نیاز کشور این میزان واردات می تواند کل بازار مرکبات کشور و بازار میوه را برهم بریزد؟

وی در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر که اما رقم میوه وارداتی به کشور بیش از این میزان اعلام شده است؟ اظهار داشت: 190 میلیون دلار موز در مدت شش ماهه ابتدای سال وارد کشور شده است.

رئیس کل گمرک ایران با ذکر این مطلب که صحیح یا غلط بودن بحث واردات میوه به کشور موضوع دیگری است، عنوان کرد: میزان واردات میوه به کشور امسال نسبت به سالهای قبل قابل قیاس نیست و به شدت محدود شده است.

قاسمي: عربستان از تحریم نفت ایران حمایت نمی کند

گزارشات حاکي از اين است که آمريکا به دنبال تضمين عربستان براي پر کردن جاي خالي نفت ايران در بازار در صورت تحريم نفت ايران بوده است.

او گفت که در گفت‌وگوي روز سه‌شنبه با علي النعيمي ـ وزير نفت عربستان ـ در اين‌باره صحبت کرده و وي اين طرح را مبني بر جايگزيني نفت عربستان به جاي نفت ايران رد کرده است.

وي ساعاتي قبل از شروع نشست به خبرنگاران گفت: ما درباره روابط دوجانبه با نعيمي صحبت کرديم. فکر مي‌کنم مذاکرات بسيار مثبت و دوستانه‌يي بود.

***بهای مصرف برق تغییر نمی کند

، محمد بهزاد، چهارشنبه شب در مراسم بهره برداری از پست برق و کانال انرژی بوعلی - سپاد در مشهد خصوص افزایش قیمت برق بیان کرد: طبق قانون ما مجاز هستیم برق را تا 20 درصد افزایش دهیم اما در حال حاضر منتظر دستور ستاد هدفمندی یارانه ها هستیم.

وی با بیان اینکه نرخ برق در سال گذشته 430 ریال بوده افزود: سال جاری نیز همین مبلغ در نظر گرفته شده و هنوز این رقم افزایش نیافته است.

بهزاد افزود: هدفمندی یارانه ها تاثیری مثبت در مصرف بهینه برق داشته و صرفه جویی مردم در استفاده از برق نشان دهنده همکاری آنان در اجرای بهتر قانون هدفمندی بوده است.

وی بیان این مطلب که یک سال از بحث هدفمندی یارانه ها می گذرد و در این زمینه اکثر برنامه های ما در راستای برق رسانی محقق شده است عنوان کرد: پیش از هدفمندی 58 درصد افراد زیر الگوی مصرف از منابع برق استفاده می کردند که پس از هدفمندی این میزان14 درصد رشد داشته است.

این مسئول در خصوص افرادی که بیش از دو برابر الگو مصرف می کردند گفت: پیش از هدفمندی یارانه ها افرادی که بیش از دو برابر الگو مصرف می کردند 7 درصد بودند که بعد از هدفمندی این میزان به 3.1 درصد کاهش یافت.

***عسل جدیدترین کالای ممنوعه وارداتی

صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بیست و هشتمین کمیته اجرایی سیرداب در جمع خبرنگاران در زمینه واردات میوه اظهار داشت: در سال گذشته پس از ابلاغ قانون افزایش بهره وری و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه جلوگیری از واردات بی رویه محصولات کشاورزی را چند دسته کردیم و در این دسته بندی ممنوعیت برخی محصولات اعلام شد، که البته واردات موز به دلیل عدم تولید داخل بلامانع است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ثبت سفارش و واردات برخی اقلام مثل میوه های گرمسیری، توت فرنگی، انگور را ممنوع و در خرداد ماه نیز ابلاغی در زمینه نحوه عملکرد در سال 90 را نیز اعلام کردیم.

خلیلیان اظهار داشت: در این ابلاغیه شرایط ورود 190 قلم را اعلام کردیم که البته ثبت سفارش و واردات برخی اقلام از جمله توت فرنگی، سیب، رب گوجه فرنگی انواع فرآورده های لبنی به جز کره ممنوع اعلام شد.

وی در زمینه میزان واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته گفت: واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته از نظر وزنی 30 درصد کاهش داشته، ضمن اینکه امسال نیز واردات محصولات کشاورزی 17 درصد کاهش یافته است.

***معاون نظارتی بانك مركزی منصوب شد

بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد : طی حكمی از سوی محمود بهمنی رئیس كل بانك مركزی ، ابراهیم درویشی به سمت معاون نظارتی این بانك منصوب شد .

درویشی پیش ازاین مدیریت كل نظارت بربانكها و موسسات اعتباری بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده داشت .

گفتنی است پیش از این مسئولیت نظارت بر عملكرد نظام بانكی در حوزه وظایف قائم مقام بانك مركزی تعریف شده بود ، اما اكنون معاونت جدیدی این مهم را برعهده خواهد داشت .

طبق قوانین پولی و بانكی كشور ، معاونان بانك مركزی از سوی رئیس كل این بانك منصوب و وظایف آنان نیز توسط رئیس كل تعیین و به آنها ابلاغ می شود .

***نرخ بیکاری تا پایان سال تک رقمی می شود

عبدالرضا شیخ الاسلامی در این خصوص که طبق گزارش اخیر مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری کشور از تابستان سال گذشته تا تابستان 90 به صورت مستمر کاهش یافته و از 13.6 درصد به 11.1درصد رسیده است، گفت: با اقدامات صورت گرفته نرخ بیکاری در یکسال گذشته 2.5 درصد کاهش یافته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: این عدد از این جهت قابل توجه است که نشان می دهد روند بیکاری در کشور نزولی است و مسیر فعالیت‌ها، برنامه ها و اقدامات درست است و ما توانستیم نتیجه بگیریم.

شیخ الاسلامی با اظهار امیدواری نسبت به تداوم فعالیت‌ها برای کاهش نرخ بیکاری و گسترش اشتغال‌زایی در سطح کشور، بیان داشت: امیدوارم شیب نزولی کاهش نرخ بیکاری تندتر شود و زودتر از حتی آنچه که قانون برنامه پنجم توسعه برای دستیابی به نرخ بیکاری 7 درصدی مقرر کرده است، بتوانیم به آن نرخ بیکاری مناسب برسیم که معضل بیکاری کشور نیز به نحوی مرتفع شود.

وی در این زمینه که اخیرا رئیس جمهور در صحبت‌های خود نوید داده است که دولت برای رفع مشکل بیکاری جوانان همه تلاش و توان خود را به کار خواهد بست، گفت: به هر حال ما آنچه که در توان و امکان است را به میدان آورده ایم و سخت تلاش می کنیم و امیدواریم بتوانیم نتیجه بگیریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه که با توجه به روند نزولی نرخ بیکاری آیا می توان انتظار داشت که نرخ بیکاری تا پایان سالجاری به زیر 10درصد برسد و به اصطلاح تک رقمی شود؟ بیان داشت: ما خیلی امیدواریم که بتوانیم نرخ بیکاری تک رقمی را محقق کنیم./ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار