اعضای کمیسیون امنیت ملی و ویژه برجام با انتقاد از اظهارات زاکانی مطرح کردند:

تهمت انتقام‌گیری خلاف شان مجلس است / اتمام کار کمیسیون ویژه برجام / وحدت شکنی سنت فراکسیون اصولگرایان است

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با تاکید بر این که فراکسیون اصولگرایان بارها عهدشکنی کرده‌اند، گفت: لازم نیست بین دو فراکسیون اصلی مجلس در خصوص برجام نشستی برگزار شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رییس کمیسیون ویژه برجام امروز در نشست خبری به بیان مطالبی در خصوص گزارش کمیسسیون متبوع خود، فعالیت کمیته‌های ذی‌ربط و طرح یک فوریتی برجام پرداخته است که برخی اعضای این کمیسیون به آن واکنش نشان داده‌اند:

حیدرپور: طرح برجام ارتباطی به کمیسیون ویژه نداشته و ندارد / عهدشکنی فراکسیون اصولگرایان ثابت شده است

عوض حیدرپور با اشاره به وظایف کمیسیون ویژه بررسی برجام توضیح داد: شخصاً نسبت به این که کمیسیون ویژه چه مسئولیتی در قبال طرح یک فوریتی مربوط به برجام دارد شبهه داشتم. دوستانی که نسبت به این موضوع انتقاد دارند را ارجاع می‌دهم به مشروح مذاکرات مجلس در زمانی که در خصوص کمیسیون ویژه برجام تصمیم گیری شد.

کار کمیسیون ویژه برجام تمام شده است

نماینده مردم شهرضا در مجلس نهم شورای اسلامی ادامه داد: در آن جلسه که آقای ظریف گزارش وزارت امور خارجه از توافق را قرائت کرد مقرر کمیسیون ویژه‌ای برای بررسی گزارش وزارت خارجه در خصوص برجام تشکیل شود.

وی با بیان آن که در آن نشست علنی تاکید شد کمیسیون ویژه تنها برای بررسی ابعاد توافق که تحت عنوان برجام ارائه شد، تشکیل می‌شود، اظهار داشت: بنابراین اعتقاد دارم کمیسیون ویژه تنها برای بررسی برجام تشکیل شد و اکنون که گزارش این کمیسیون قرائت شده است کار دوستان در این کمیسیون انجام و تمام شد.

 کمیسیون امنیت، کمیسیون اصلی رسیدگی به طرح برجام است

حیدرپور با اشاره به طرح مربوط به برجام گفت: این طرح که در ابتدا دو فوریت آن مطرح بود بعد از گزارش کمیسیون ویژه در مجلس مطرح شد، بنابراین کمیسیون اصلی رسیدگی به آن کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی است البته کمیسیون‌های دیگر به عنوان کمیسیون فرعی آن را در نشست‌های خود بررسی و تصویب کردند.

نباید تصمیم‌گیری مجلس را زیر سوال برد

این نماینده با توصیه به اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام برای این که اخلاق را رعایت کنند، گفت: این درست نیست که بعد از اتمام کار کمیسیون، عملکرد قوه مقننه را تنها به این دلیل که تصمیم گیری مجلس باب میل آن‌ها نیست زیر سوال ببرند. آن‌ها توجه داشته باشند که بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، قوه مقننه می‌تواند برای هر موضوع  خاص کمیسیون ویژه‌ای تشکیل دهد بنابراین نباید رویه نادرست در مجلس باب کنند.
تهمت انتقام‌گیری خلاف شان مجلس است / اتمام کار کمیسیون ویژه برجام / وحدت شکنی سنت فراکسیون اصولگرایان است
وی همچنین با اشاره به این که برخی مجلس را متهم به انتقام‌گیری از کمیسیون ویژه بررسی برجام می‌کنند، گفت: استفاده از عبارت‌های سخیفی مانند انتقام‌گیری در تراز و سطح مجلس نیست، دوستان باید رعایت جایگاه قوه مقننه را بکنند، این درست نیست که مجلس را متهم کنند. دور از اخلاق است تنها به این دلیل که در مجلس اقدامی خلاف میل آن‌ها انجام می‌شود، کل قوه مقننه را زیر سوال ببرند.

فراکسیون اصولگرایان بارها عهدشکنی کرده است

حیدرپور با اشاره به این که برخی خواهان برگزاری جلسه‌ای مشترک بین دو فراکسیون اصلی مجلس جهت بررسی موضوع برجام و طرح مرتبط با آن هستند، اظهار داشت: این درخواست با توجه به سابقه همکاری و توافق این دو فراکسیون اصلی مجلس، درخواستی نشدنی است. اعضای فراکسیون اصولگرایان باید توضیح دهند چرا در گذشته طبق توافق‌های صورت گرفته عمل نکردند.

عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با بیان این که آخرین عهدشکنی فراکسیون اصولگرایان در خصوص رای دادن به دو فوریت طرح مربوط به برجام را شاهد بودیم، تاکید کرد: این فراکسیون بارها عهد شکنی کردند، اعتقاد دارم اگر مجدد در خصوص برجام تعامل و تفاهمی صورت گیرد، عهدشکنی فراکسیون اصولگرایان را شاهد خواهیم بود.

حقیقت‌پور: گزارش کمیسیون برجام بر پایه رد برجام و بیرون از سیستم مورد نظر ارائه شد

منصور حقیقت‌پور با اشاره به این که‌ قرار بر این بود که گزارش کمیسیون برجام کمیته پایه باشد، اظهار داشت: ابتدا گزارش کمیته‌ها باید گرفته شود و در صحن کمیسیون اصلاح و تقویت شود سپس با مقدمه‌ای تکمیل شود و بعد هم ادبیات واحدی را برای آن تهیه کنند.

وی افزود: من در آن جلسه هم گفتم که اگر قرار است که گزارش با مقدمه شروع شود و بعد کمیته دفاعی یا هر کمیته‌ای دیگر مقدمه‌ای بیاورد به نظر من یک کمیته نمی‌تواند مقدمه تهیه کند.

حقیقت پور: در تدوین گزارش کمیسیون ویژه برجام گزارش کمیته‌ها را نادیده گرفتند

حقیقت‌پور با بیان این که در زمینه‌های اقتصادی سیاسی و امنیتی ملاحظاتی وجود داشت ضعف‌های آن‌ها باید برطرف شود، بیان کرد: این بحث‌ها مورد نظر قرار گرفت ولی گزارشی که بر روی میز قرار گرفت، جمع بندی رئیس آن کمیته نبود. آقایان از 3 کمیسیون اصلا گزارشی نگرفتند، در حالی که تا گزارش کمیته نیاید نمی‌توان جمع بندی کرد.

نایب رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که باید مهلت می‌دادند چون سه کمیته گزارش آن‌ها کامل نبود، به همین خاطر مجبور شدیم در جاهایی تشر بزنیم، متذکر شد: در یکی از جلسات کمیسیون برجام یکی از برادران کمیسیون فرهنگی را به صورت تلفنی دعوت کردند تا گزارش فرهنگی را ارائه دهد، در حالی که اصلاً به این برادر ربطی نداشت که گزارش فرهنگی را ارائه بدهد چون مسئولیتی در کمیسیون برجام نداشت.
تهمت انتقام‌گیری خلاف شان مجلس است / اتمام کار کمیسیون ویژه برجام / وحدت شکنی سنت فراکسیون اصولگرایان است
نماینده اردبیل، سرعین، نمین و نیر در مجلس شورای اسلامی در خصوص همفکری دو فراکسیون، گفت: به نظر من باید قید اتحاد را زد، چون با بدعهدی نمی‌شود اتحاد ایجاد کرد، ما توقعمان از این برادرانی که خود را انقلابی می‌دانند،‌ این است که پس از 3 روز بحث، برای ایجاد اتحاد پس از قرائت گزارش کمیسیون برجام، طرح دو فوریتی برجام تصویب بشود ولی پس از قرائت گزارش کمیسیون برجام زیر تعهد خود زدند و این موضوع خوب نبود و باید این مباحث را به مردم بگویند.

نایب رئیس کمیسیون برجام با اشاره به این که در کمیسیون ویژه برجام 3 رویکرد وجود داشت، بیان کرد: رویکرد نقد بر پایه رد برجام،‌ یک مشتری بیشتر نداشت و تنها یک نفر از اعضای کمیسیون برجام به صراحت می‌گفت که من به دنبال رد برجام هستم.

حقیقت‌پور با بیان این که رویکرد قبول مطلق برجام نیز مورد بحث قرار گرفت که اشکالاتی به آن وارد بود، ‌ادامه داد: رویکرد بعدی این بود که به دولت اختیار بدهیم تا برجام را اجرا کند ولی ما هم ملزومات خود را بیاوریم و اجرای برجام منوط به اجرای ملزومات ما باشد.

نایب رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که رویکرد کمیسیون برجام این گونه بود، نه این که یک گزارشی را بر پایه رد برجام در بیرون از سیستم ارائه دهیم، خاطر نشان کرد: 5 رئیس کمیته را باید بیاورند و با آن‌ها صحبت کنند تا ببینیم که گزارش کمیته آن‌ها در کجای این گزارش کمیسیون برجام قرار گرفته است.

وی افزود: اگر کمیته‌‌‌ها شکل نگرفته است،‌ ناشی از ضعف مدیریت کمیسیون برجام است، اظهار داشت: حتماً نظارتی بر فعالیت کمیته‌ها نداشته،‌ در صورتی که باید نظارت وجود داشت تا بدانند کدام کمیته‌ها فعالیت لازم را دارند و کدام کمیته فعالیت ندارند.

حقیقت‌‌پور ادامه داد: ما از دوستانمان توقع راستی داریم، چون اگر صداقت وجود نداشته باشد هیچ نجاتی در کار ما نخواهد بود، بر پایه صداقت آقایان اول گفتند گزارش خوانده شود، سپس دو فوریت برجام به تصویب می‌رسد، ولی این گونه نشد.

در مورد موضوعات ملی مانند برجام نباید بازی‌های فراکسیونی انجام شود / طرح یک فوریتی برجام باید در کمیسیون امنیت ملی بررسی شود

غلامرضا تاجگردون با اشاره به این که بنا بود کمیسیون ویژه برجام صرفاً برجام را بررسی کرده و گزارش خود را در مورد آن اعلام کند، گفت: این انتظار که می‌بایست طرح یک فوریتی برجام هم به کمیسیون ویژه برجام ارایه داده می‌شد، توقع و برداشت اشتباهی است.
تهمت انتقام‌گیری خلاف شان مجلس است / اتمام کار کمیسیون ویژه برجام / وحدت شکنی سنت فراکسیون اصولگرایان است
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبق قانونی که تصویب کرده‌ایم یکسری وظایفی به عهده کمیسیون امنیت ملی مجلس گذاشته شده است و به این ترتیب ارجاع طرح یک فوریتی برجام به این کمیسیون اشکالی ندارد و طبق قانونی که تصویب کرده‌ایم جزو وظایف این کمیسیون است.

تاجگردون با اشاره به این که مجلس درباره برجام در چالشی قرار گرفته و رفتار سیاسی بر رفتار منطقی غلبه پیدا کرده است، اظهار داشت:  در مورد برجام فضاسازی اتفاق افتاده است و از انتظار رهبری مبنی بر این که این موضوع موجب وحدت ملی شود در حال فاصله گرفتن هستیم.

به گفته وی به دلیل خارج شدن از قاعده کار این گونه مشکلات پیش آمده است بنابراین همه دلسوزان باید در رفتارمان تجدید نظر  کنیم و به قاعده کار در مجلس برگردیم و قانون‌گذاری‌ها و نظارت‌هایمان را درست انجام دهیم آن هم در مورد موضوع مهمی مانند برجام که همه مردم منتظر هستند و آثار بین المللی نیز دارد.

برچسب انتقام‌گیری به مجلس زدن خلاف شان قوه مقننه است

وی با اشاره به برخی اتهامات علیه هیئت رییسه مجلس مبنی بر این که این هیئت از موضوع برجام استفاده کرده و از کمیسیون ویژه انتقام می‌گیرد، گفت: این ادبیات را تا به حالا از مجلس ندیده بودم و می‌بایست افرادی که این گونه اتهامات را مطرح می‌کنند رعایت کنند و قاعده کار را زیر سوال نبرند بنابراین اگر کسی تصور می‌کند موضع‌گیری درستی دارد آن را در صحن علنی مطرح کند.

تاجگردون گفت: به اعتقاد بنده برجام می بایست در کمیسیون تخصصی مجلس یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  بررسی شده و به صحن می‌رفت. بازی‌های فراکسیونی و عهدشکنی‌ها درباره موضوعات مهم و ملی نباید رخ می‌داد و نباید به حیثیت تخصصی مجلس لطمه وارد شود.

بروجردی: روایت قسم ابوترابی در کمیسیون ویژه برجام / تدوین گزارش کمیسیون ویژه برجام در خارج از مجلس دون شأن قوه قانون‌گذاری بود

علاالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رییس کمیسیون ویژه برجام گفت: موضوع تشکیل تیمی برای حمایت از برجام و تشکیل جلسات تقسیم کار در دفتر جناب آقای ابوترابی را جناب آقای زاکانی در یکی از جلسات کمیسیون ویژه برجام در اعتراض به آقای ابوترابی مطرح کرده بودند و و آقای ابوترابی نیز در همان جلسه قرآن را از جیب خود بیرون آورده بودند و سوگند یاد کرده بودند که این خبر کذب است و چنین طراحی که تشکیل جلساتی با هدف تقسیم کار برای مقابله با برجام صورت گیرد، مطرح نبوده و صرفا آقای ابوترابی با توجه به این که پیش نویس گزارش به ایشان رسیده بود - که این پیش نویس را که خود دبیرخانه کمیسیون برجام ارائه کرده بود - ایشان دعوت‌هایی برای ارائه گزارش به افراد غیر مطلع انجام داده بودند بودند که همین کار نیز در این جلسه صورت گرفت.

بروجردی همچنین تصریح کرد: از جناب دکتر زاکانی به عنوان یک برادر انقلابی و متدین انتظار نمی‌رفت بعد از این که فرد عادلی مانند آقای ابوترابی به قرآن کریم سوگند یاد می‌کند، همان اتهام را متوجه بنده کنند.

وی خاطرنشان کرد: آقای زاکانی در روند تدوین طرح یک فوریتی برجام حضور داشتند، چرا همان زمان اعتراض نکردند.

بروجردی با اشاره به حضور زاکانی در تدوین طرح الزام دولت به اقدام متناسب و مناسب در اجرای برجام گفت: ایشان و جناب آقای بذرپاش و دکتر زارعی و دکتر توکلی در جلسه بررسی طرح حضور داشتند و بنده و جناب جلالی و حقیقت پور نیز حضور داشتیم بنابراین با حضور این هفت نفر اجزا طرح مورد تبادل نمظر قرار گرفت و کم و زیاد شد و روز بعد که جمعه بود و بنده برای شرکت در مراسم پیشکسوتان دزفول بودم و حضور دکتر لاریجانی این جلسه تشکیل شد بنابراین دکتر زاکانی در تدوین طرح حضور فعال داشتند و همانجا اعلام می‌کردند که این انتقام از کمیسیون است، چرا امروز این حرف‌ها را می‌زنند.
تهمت انتقام‌گیری خلاف شان مجلس است / اتمام کار کمیسیون ویژه برجام / وحدت شکنی سنت فراکسیون اصولگرایان است
وی تاکید کرد: واقعاً این از برادر عزیزی مانند دکتر زاکانی خلاف انتظار است چرا که ایشان اگر نمطالب بنده خلاف است اعلام کنند.

بروجردی با اشاره به اظهارات زاکانی مبنی بر این که دو فراکسیون باید با هم وحدت می‌کردند، گفت: فلسفه تشکیل ترکیب برجام نکته‌ای بود که دکتر زاکانی مطرح کردند تا 5 نفر از اصولگرایان و 5 نفر از رهروان و 5 نفر نیز مرزی الطرفین در کمیسیون ویژه برجام حضور داشته باشند تا گام اول در جهت وحدت برداشته شود.

کمیته بررسی کننده طرح دو فوریتی متشکل از چهار نفر از اعضای اصولگرایان آقایان زاکانی، بذرپاش، زارعی و توکلی و در نقطه مقابل دکتر جلالی و حقیقت‌پور و بنده حتی در تدوین این طرح نیز این اصل رعایت شد و اصلی که در خصوص رایزنی دو فراکسیون ایشان مطرح کرده بودند، عملاً تحصیل حاصل شد و مورد احترام قرار گرفت.

سه نکته و دلیل برای ارائه بیانیه جداگانه از گزارش کمیسیون ویژه برجام

بروجردی در تشریح دلایل ارائه بیانیه جداگانه کمیسیون ویژه برجام گفت: نخست این که تابلو جامع الاطرافی در برابر افکار عمومی نبود و برجام همان گونه که در یکی از روزنامه‌ها عنوان شده بود به عنوان یک فاجعه ملی مطرح می‌شد اما مردم باید به قناعتی می‌رسیدند بنابراین ضروری بود محسنات برجام نیز اعداد شود و به این دلیل در ذیل بیانیه نیز 165 امتیاز طرح شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این فردا که زمان اجرا است دشمن حتماً استناد می‌کند که مجلس شما نیز بازدید از مراکز نظامی را تایید کرده و ما نباید چنین امتیازی را به دشمن بدهیم بنابراین معتقدیم بودیم قرائت خودمان مبتنی بر منافع ملی خودمان باید قید شود و نه قرائتی که دشمن ممکن است از ان سو استفاده کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: خود آقای دکتر زاکانی در جلسه جمع بندی اشاره کردند که تیمی این گزارش را تدوین کرده است و از دید بنده کار به این مهمی حتماً باید تیمی از نمایندگان ان را نگارش کنند و این اقدام از دید ما دون شأن مجلس بود بنابراین باید خود نمایندگان چنین بیانیه‌ای را ارائه می‌دادند.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.